به گزارش ایرنا، بهمن عسگری سوادجانی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران تاکید کرد: در نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی ، با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های هنر دستی نمدمالی و قدمت دیرینه این هنر در چهارمحال و بختیاری، پرونده شهرکرد به عنوان 'شهر ملی نمد' از سوی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بررسی پس از تایید اعضاء ثبت شد.
وی افزود: نمد چهارمحال و بختیاری دارای نشان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ایران است.
عسگری سوادجانی تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری به دانشگاه شهرکرد پیشنهاد کرده است تا نسبت به ایجاد و راه اندازی رشته تحصیلی نمد در دانشکده هنر این دانشگاه اقدام کند.
وی یادآور شد: هم اینک 250 کارگاه کوچک و 15 کارگاه بزرگ تولید نمد در چهارمحال و بختیاری با اشتغالزایی مستقیم برای 500 نفر فعال است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: سالانه 40 تن انواع محصولات نمدی در این استان تولید می شود که قابلیت افزایش تا 50 تن را دارد.
وی گفت: از این میزان تولید سالانه 15 تن برابر 250 هزار دلار تولیدات نمدی از چهارمحال و بختیاری به خارج کشور صادر می شود.
عسگری سوادجانی تولید محصولات نمدی چهارمحال و بختیاری را به دو روش سنتی و نوین اعلام و تاکید کرد:‌ امروزه در بخش تولید نمدهای نوین، به علت نوآوری و کاربردهای مختلف افزون بر 40 نوع محصول نمدی تولید و روانه بازار مصرف می شود.
وی افزود: ‌برخی از تولید کنندگان نمد در چهارمحال و بختیاری دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته های طراحی و صنایع دستی و برخی نیز تحصیلات غیرمرتبط دارند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد:‌ تولید کنندگان محصولات نمدی استان رقابت مطلوب و سالمی در ارائه تولیدات خود دارند.
وی یادآور شد: با توجه به بررسی های علمی صورت گرفته محصولات نمدی علاوه بر هنر دستی دارای ویژگی های خاص برای کاربرد در حوزه پزشکی و صنعت خودرو است.
عسگری سوادجانی اظهار کرد: ‌هنر نمدمالی به واسطه وجود دام فراوان و تولید پشم به عنوان ماده اولیه، تولید این هنر دستی قدمت دیرینه و طولانی در چهارمحال و بختیاری دارد. برخوردار است.
به گزارش ایرنا، کارشناسان معتقدند شهرکرد توان تبدیل شدن به 'شهر جهانی نمد' را دارد.
/2097/7362
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.