معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از صادرات بیش از 2 میلیون دلار انواع صنایع دستی استان خبرداد.

افسانه رنجبر در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی گفت: سال گذشته براساس امار بدست آمده از گمرکات 2 میلیون و 680 هزار دلار انواع صنایع دستی به انضمام زیورالات استان به کشورهای اروپایی، ترکیه، آذربایجان و عراق صادر شده است.

وی تصریح کرد: در حوزه صنایع دستی بیش از 2000 پروانه فعالیت در استان صادر شده که در رشته های مختلف چوب، زیورالات ، گلیم و فرش در حال فعالیتند.

رنجبر با اشاره به اینکه تاکنون 37 اثر آذربایجان غربی نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی دریافت کردند افزود: اثر جعبه دستمال کاغذی منبت کاری شده نیز مهر اصالت یونسکو کسب کرده است.

وی با اشاره به شرایط کسب نشان مرغوبیت و مهر اصالت یک اثر صنایع دستی تصریح کرد: اثار منتخب حتما باید کاربردی، دارای مواد اولیه صددرصد بومی و طبیعی باشند تا مورد داوری قرارگیرند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی بااشاره به لزوم فرهنگسازی در ترغیب مردم برای استقبال از صنایع دستی تولیدی استان و کمک به شناساندن اثار بومی منطقه تصریح کرد: مشارکت مردم در استقبال از صنایع دستی در استان کم است و با وجود برگزاری نمایشگاههای مختلف  مناسبتی در طول سال انچنان که باید صنایع دستی بفروش نمی رود.

وی اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه اگرچه جز وظایف اداره کل میراث فرهنگی است و ما این وظیفه را انجام می دهیم ولی حمایت دولت تنها یک بخش است و حمایت مردم از صنایع دستی و دیدگاه مردم به این هنر جایگاه دیگری دارد.

رنجبر ادامه داد: مردم بجای خرید اقلام چینی برای هدیه  و لوازم  مورد استفاده خود در منزل، صنایع دستی بخرند تا علاوه بر حمایت از تولید کنندگان و هنرمندان به شناساندن ظرفیت های دستی، بومی و هنری منطقه کمک کنند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به برگزاری نمایشگاه و جشنواره ملی گردشگری و پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در ارومیه اشاره کرد و افزود: این نمایشگاه از 20 مرداد تا 2 شهریور در محل نمایشگاههای دائمی در پارک جنگلی ارومیه برپا خواهد بود که در 120 غرفه اثار مختلف صنایع دستی از استانهای مختلف به معرض فروش گذاشته می شود و در نمایشگاه گردشگری نیز هتل ها، انجمنها و دفاتر خدمات مسافری استانهای مختلف به معرفی جاذبه های گردشگری و بیان توانمندی های خود خواهند پرداخت.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.