به گزارش ایرنا، مردم متدین چهارمحال و بختیاری با هدف زنده نگه داشتن یاد امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان آئین های باشکوهی را همچون دیگر مردم ایران و دیگر بلاد اسلامی در سراسر گیتی در ماه محرم برگزار می کنند.
مردم این استان عقیده خاصی به گرامیداشت حماسه کربلا و حماسه آفرینی های این حادثه بی نظیر تاریخ اسلام و جهان در ایام سال دارند، اما در ماه های محرم و صفر این عقیده بروز و ظهور بیشتری پیدا می کند.
مراسم های معمول در چهارمحال و بختیاری همانند دیگر نقاط کشور قبل از شروع این ماه با سیاهپوش کردن مساجد، حسینیه ها، بازار و میادین مختلف شهر آغاز و در دهه نخست ماه محرم شب ها مراسم سخنرانی و مرثیه سرایی در نقاط مختلف استان برگزار می شود.
اوج آئین های مردم این استان همزمان با 2 روز تاسوعا و عاشوراست.
یک پژوهشگر تاریخ در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: از قرن 9 هجری قمری و در دوره تیموریان اسنادی موجود است که نشان می دهد مردم استان از این تاریخ اندیشه های شیعی خود را در قالب ادبیات منظوم متبلور می کردند که نمونه شاخص آن اشعار «محمد مقبل قهفرخی» شاعر شیعی این دوره است که مرثیه ای در بیان حادثه عاشورا سروده است.
بابک زمانی پور افزود: وجود بقاع متبرکه متعدد از جمله «حلیمه و حکیمه خاتون» شهرکرد، «بی بی حاجب الحرم» دستناء شهرستان کیار و «میرحیدر شاه» نقنه از توابع بروجن سند دیگری است که حکایت از نفوذ فرهنگ اهل بیت (ع) در دل مردم این مرز و بوم دارد.
وی همچنین به سقاخانه های برجای مانده از گذشته در شهرهای مختلف استان اشاره کرد و گفت: این سقاخانه ها به نام و یاد حضرت عباس (ع) علمدار دشت کربلا نامگذاری شده و دلیل دیگری بر ارادت مردم استان به فرهنگ شیعی است.
این پژوهشگر و محقق تاریخ تصریح کرد: این ارادت مردم استان به مکتب شیعه سبب شکل گیری آئین ها و رسم های مختلفی شده که بسیاری از آنها تا امروز تداوم دارد و با شکوه و عظمت خاصی از سوی مردم برگزار می شود.
بگفته زمانی پور پرداختن به هنر شبیه خوانی، تعزیه خوانی، راه اندازی کاروان های عزاداری، پخت نذری و سرکشی به مزار گذشتگان از دست رفته از جمله آداب به هم پیوسته ای است که پیرامون گرامیداشت حماسه عاشورا در استان شکل گرفته و تاکنون نیز ادامه دارد.
اما از آئین های عاشورایی شکل گرفته در استان، تاکنون پنج آئین به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
این آیین ها شامل «فروبردن علم در قدمگاه گرداب بن»، «مراسم آقا سلام در شهر بن»، «مراسم خیمه سوزان و تعزیه حضرت قاسم (ع) در شهر طاقانک» و «آیین چاق چاقو در شهر سامان» است.
مراحل تکمیل پرونده و ثبت ملی این آیین ها از سال 85 تاکنون انجام شده است.

**فروبردن علم در قدمگاه گرداب بن
از جمله این آئین ها، رسم «گل زنی» و «فرو بردن علم در قدمگاه گرداب بن» و «آقا سلام» است که هرساله در صبح روز عاشورا و پیش از طلوع آفتاب از سوی هیات های عزاداری شهر بن انجام می شود. در این مراسم تعداد زیادی علم عزاداری امام حسین(ع) به حاشیه گرداب حمل شده و عزاداران علم ها را سه بار با نوای «یا علی» و «حیدر حیدر» در داخل آب فرو می کنند.
پس از آن عزاداران حسینی در مسیر عبور از خیابان های شهر و اجرای مراسم آقا سلام برای نشان دادن حزن و اندوه خود بر روی سر و روی شانه ها گل می زنند.
مراسم گل زنی را افراد حاضر در مراسم عزاداری روز عاشورا در شهر بن انجام می دهند و زنان نیز بر روی چادر و روسری خود گل می زنند و به نوحه سرایی می پردازند.

**چاق چاقو در سامان
مردم شهر سامان شب عاشورا هرساله از شب عاشورا به تکیه ها و مساجد و حسینیه ها رفته و از ساعت 2 بامداد با صدای نی، سنج، طبل و خواندن نوحه ویژه و صف بندی با کوبیدن چوب یا سنگ های تخت به هم و «یا علی» گفتن به عزاداری در خیابانها و کوچه های شهر می پردازند و هنگام اذان صبح با برگزاری نماز جماعت مراسم را به پایان می برند.

**خیمه سوزان طاقانک
آئین خیمه سوزان طاقانک نیز از دیگر آئین های عاشورایی این استان است که در روز عاشورا برگزار می شود.
در صبح روز عاشورا گروه ها و هیات های عزاداری پس از عبور از خیابان اصلی شهر طاقانک به سمت خیمه گاه و بقعه شیخ زین الدین حرکت می کنند.
تشییع نمادین پیکر شهدای کربلا، حرکت کاروان نمادین امام حسین (ع)، قربانی کردن گوسفند در جلوی هیات های عزاداری، نواختن نی، ساز و دهل و حمل علم از جمله برنامه هایی که در این روز انجام می شود.
پس از اجرای تعزیه و عبور کاروان نمادین امام حسین (ع)، خیمه های نذر شده به آتش کشیده می شوند.
راه اندازی کاروان های نمادین، بازسازی صحنه های جانسوز کربلا، مجالس سخنرانی با هدف تبیین اهداف واقعه کربلا و قیام امام حسین (ع)، ساماندهی هیات مذهبی، اجرای مجالس روضه خوانی، نوحه خوانی، تعزیه خوانی، زنجیرزنی و سینه زنی و طبخ و توزیع غذاهای نذری از جمله آش و حلیم از دیگر آیین های عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در مناطق مختلف چهارمحال و بختیاری است.
آیین های عزاداری سالهاست سینه به سینه به عشق اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش در هر کوی و برزن
و در هر محله ای از شهرها و روستاهای کشور ایران برگزار می شود تا عشق و ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) بیش از پیش نشان دهند، عشقی که هر مسلمانی برای گرفتن حاجت و شفاعت در مراسم های معنوی عزاداری سیدالشهداء با سینه زنی و زنجیرزنی طلب می کنند.
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.