پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت سید احمد خمینی؛

اصلاح طلبی زنده است؟

امروز همه از تعامل با دنیا می گویند و از باز شدن فضای جامعه. از مخالفت با فیلترینگ تا تن دادن به خواسته های جوانان. دیگر کسی از برجام بد نمی گوید. از آزادی بیان انتقاد نمی کند. برای خشونت فلسفه بافی نمی کند. دیگر کسی از حذف مخالفین سیاسی حرف نمی زند. و اگر اینها فرهنگ اصلاح طلبی نیست ، پس اصلاح طلبی چیست؟

به گزارش جماران؛ سید احمد خمینی در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «ایران را می شناسیم. در طول تاریخ همیشه سرزمینی بوده که هدف غارت و تاراج واقع شده است. از اسکندر مقدونی و مغول ها و تیموریان گرفته تا محمود افغان و سلاجقه. تاریخ ما جز با حمله اطرافیان و غارت بد خواهان ورق نخورده است. و البته این وضعیت حداقل در منطقه جغرافیایی ما مشابه های دیگری دارد. از عراق و شام و آناتولی گرفته تا مصر و بین النهرین. 

اما یک نکته در این میان، ایرانیان را از دیگر ملت هایی با شرایط مشابه متمایز کرده است. ایرانیان در میان این امواج سهمگین نه چونان بسیاری از همسایگانشان ترک شدند و نه عرب.

و این نیست جز به سبب غنای فرهنگی از یک سو و توان آنکه مهاجمان را در خود حل کنند. ایرانیان در این میانه به زبان خود باقی ماندند. فرهنگ خود را حفظ کردند. و هم اعراب مهاجم را ایرانی کردند و هم ترکان را پارسی گو ساختند و هم دیگر مهاجمان را ایرانی کردند. 

ایرانیان چون جریان زلال آب هر سنگ خارایی را صیقل دادند. و آنها را با روحیه خود نه تنها آشتی دادند که با خود همراه و همدل کردند. ایرانیان اگر از «خود مهاجمان» شکست خوردند اما «فرهنگ مهاجمان» را همواره شکست دادند. 

و حالا حکایت اصلاح طلبان است. در تقابل با اندیشه مقابل، حتی اگر مدعیان اصلاحات شکست خورده باشند اما آنچه پیروز شده است، «فرهنگ اصلاح طلبی» است. 

امروز بعد از همه هزینه های کوچک و بزرگ ، همه از قانون می گویند از جمهوریت و نقش جوهری مردم در مشروعیت سیاسی. از حقوق اقلیت ها. از رعایت حقوق زنان. از شریک کردن مخالفان سیاسی. از پذیرش سلایق گوناگون در میانه جامعه و سیاست. 

امروز همه از تعامل با دنیا می گویند و از باز شدن فضای جامعه. از مخالفت با فیلترینگ تا تن دادن به خواسته های جوانان. دیگر کسی از برجام بد نمی گوید. از آزادی بیان انتقاد نمی کند. برای خشونت فلسفه بافی نمی کند. دیگر کسی از حذف مخالفین سیاسی حرف نمی زند. 

امروز همه بازیگران برجسته سیاسی حتی در مناظره ها خود را به «ایران برای همه ایرانیان» باورمند نشان می دهند. اگر از فساد می گویند، اما به حق مالکیت خصوصی قائل اند. دیگر کسی بزرگان اهل سنت را دشمن نمی داند به حضور آنها در عرصه مدیریت جامعه اشاره می کنند. 

و اگر اینها فرهنگ اصلاح طلبی نیست ، پس اصلاح طلبی چیست؟

و همین است که مرا بر آن می دارد که بگویم اصلاح طلبی بخشی از فرهنگ ماست و مثل همیشه تاریخ، این فرهنگ ایران است که می ماند و هر سنگ خارایی را نرم می کند. و این هنوز از نتایج سحر است. 

و همه ما باید در عرصه فعالیت مدنی تا آنجا که می توانیم به فرهنگ خود اتکا کنیم. یادمان باشد سیاست مقدمه زندگی بهتر است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
13 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.