گزارش جی پلاس

جنجال‌های جهان ورزش| ورزشکارانی که به دلیل رسوایی اسپانسر هایشان را از دست دادند

برخی از ورزشکاران به خاطر یک اشتباه یا رسوایی اسپانسرهایشان را از دست دادند و میلیون ها دلار ضرر کردند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: بخش مهمی از درآمد ورزشکاران به اسپانسرها برمی گردد و گاهی پولی که از این طریق به دست می آورند بیشتر از دستمزدشان در باشگاه ها و جوایز کسب شده است. با این حال برخی از ورزشکاران به خاطر یک اشتباه یا یک رسوایی اسپانسرهایشان را از دست دادند و میلیون ها دلار ضرر کردند. 

اسکار پیستوریوس

دونده پارالمپیکی در سال ۲۰۱۳ به قتل نامزدش، ریوا استینکمپ متهم  شد. پیستوریوس به زندان رفت و در حال حاضر با قید وثیقه آزاد است. برندهایی همچون نایکی، BT و اوکلیز ورزشکار آفریقایی را از تمام کمپین های تبلیغاتی کنار گذاشتند. همچنین تیری موگلر، طراح فرانسوی با او قطع همکاری کرد. پیستوریوس درآمد دو میلیون دلاری سالیانه اش را از دست داد. 

تایگر وودز

اواخر سال ۲۰۰۹ تایگر وودز یکی از بزرگترین رسوایی های تاریخ ورزش را رقم زد. گلف باز آمریکایی تصادف عجیبی داشت که موجب شد خیانت به همسرش فاش شود. همچنین مشخص شد او به رابطه جنسی اعتیاد دارد. این رسوایی به از دست دادن تمام اسپانسرهایش ختم شد. برند ساعت تگ هویر قرارداد ۱۰ میلیون دلاری با وودز بسته بود. این کمپانی چون تصویری از گلف باز آمریکایی را نشان می داد که مرد خانواده است قراردادش را با او فسخ کرد. همچنین برندهایی همچون ژیلت، اکسنچر، AT&T، گیترید و گلف دایجست با بهترین گلف باز تاریخ قطع همکاری کردند. وودز ۲۵ میلیون دلار از دست داد و دیگر ورزشکاری نبود که بیشترین درآمد را از تبلیغات داشت. 

رونالدو نازاریو

ستاره برزیلی به دلیل بودن با سه فاحشه در یک هتل رسوایی به بار آورد. مهاجم سابق رئال مادرید در سال ۲۰۰۸ به این موضوع اعتراف کرد و نه تنها نامزدش را از دست داد بلکه قراردادش با کمپانی تلفن TIM نیز فسخ شد. قرارداد رونالدو با این کمپانی سالیانه ارزشی ۴.۸ میلیون دلار داشت. 

مایکل فلپس

پرافتخارترین شناگر دنیا به خاطر یک شب بی احتیاطی ضرر زیادی کرد. تصویری از او در حال ماریجوانا کشیدن منتشر شد و  با وجود اینکه روی عملکردش تاثیری نداشت با انتقادات شدیدی روبرو شد چون فلپس را یک الگو می دانستند که نباید چنین رفتارهایی از خود نشان دهد. کیلوگ، برند مشهور غلات صبحانه فلپس را از تمام تبلیغات خود حذف کرد. تصویر فلپس روی تمام محصولات این کمپانی دیده می شد. 

تایسون گی

تایسون گی تنها دونده ای بود که به نظر می رسید می تواند یوسین بولت را شکست دهد. او رقیب اصلی بولت به حساب می آمد. با این حال پیش از رقابت های جهانی تست دوپینگش مثبت اعلام شد. آدیداس تصمیم گرفت با دونده آمریکایی قطع همکاری کند. گی چهار میلیون دلار از دست داد.‌

رونالدینیو 

قضیه ستاره برزیلی عجیب بود. رونالدینیو که زندگی اش پر از جنجال و حاشیه بود به دلیل احمقانه ای اسپانسرش را از دست داد. بازیکن سابق بارسلونا در سال ۲۰۱۲ در یک نشست خبری شروع به نوشیدن پپسی کرد. به همین خاطر کوکاکولا با او قطع همکاری کرد و رونالدینیو درآمد سالیانه ۷۰۰ هزار دلاری اش را از دست داد. 

مایک تایسون

مایک تایسون جنجالی ترین بوکسور آمریکایی به حساب می آید. او در سال ۱۹۹۲ به خاطر تجاوز به دزیره واشینگتون، مدل ۱۸ ساله رسوایی به بار آورد و علاوه بر طلاق از همسرش به سه سال و هشت ماه زندان نیز محکوم شد. همچنین اسپانسرهایش را از دست داد. پپسی و نینتندو با تایسون قطع همکاری کردند که باعث شد بوکسور آمریکایی ۱۰ میلیون دلار از دست بدهد. ایستمن و کداک دیگر کمپانی هایی بودند که تایسون را کنار گذاشتند. 

لانس آرمسترانگ

آرمسترانگ که بهترین دوچرخه سوار تمام ادوار شناخته می شد  در ژانویه ۲۰۱۳ تست دوپینگش مثبت اعلام شد. او هفت قهرمانی (۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵) که در تور دو فرانس کسب کرده بود را از دست داد. همچنین مادام العمر محروم شد. به همین خاطر اسپانسرهایش همچون هانی استینگر، انهویزر بوش و نایکی او را کنار گذاشتند. نایکی ۱۶ سال اسپانسر آرمسترانگ بود و می توانست ۵۰ میلیون یورو به دوچرخه سوار آمریکایی بدهد. آرمسترانگ در مجموع از قراردادهایش ۱۵۰ میلیون دلار از دست داد. 

ماریون جونز

ستاره رقابت های دوومیدانی بازی های المپیک ۲۰۰۰ سیدنی که توانست سه مدال طلا را بر گردن آویزد و سریع ترین دونده زن لقب بگیرد در سال ۲۰۰۷ رسوایی به بار آورد. او به استفاده از مواد ممنوعه در المپیک سیدنی اعتراف کرد و نایکی به دلیل دوپینگ با او خداحافظی کرد. 

نیمار

ستاره برزیلی در سال ۲۰۱۹ به تجاوز جنسی متهم شد. مستر کارت که با نیمار قرارداد داشت پس از افشای این موضوع با این بازیکن قطع همکاری کرد. با وجود اینکه پدر نیمار تمام تلاش خود را کرد تا از پسرش در تمام شبکه های برزیل دفاع کند اما توضیحات او برای مستر کارت کافی نبود. این کمپانی اعلام کرد تا زمانی که تحقیقات ادامه داشته باشد نیمار دیگر سفیر آن ها نیست. 

ماریا شاراپووا 

تست دوپینگ تنیسور روس در سال ۲۰۱۶ مثبت اعلام شد. او به همین خاطر میلیون ها یورو از دست داد. کمپانی هایی همچون نایکی، هویر و پورشه با شاراپووا که یکی از بهترین تنیسورهای دنیا بود قطع همکاری کردند. 

آسافا پاول 

برنده مدال طلای بازی های المپیک ۲۰۰۸ پکن در سال ۲۰۱۳ تست دوپینگش مثبت اعلام شد. پاول با برند چینی لی نینگ قرارداد داشت و پس از این رسوایی اسپانسرش را از دست داد. دونده جامائیکایی به خاطر این جدایی سه میلیون یورو ضرر کرد. او همچنین شرکت در رقابت های جهانی دوومیدانی مسکو را از دست داد. 

مایکل ویک 

ویک یکی از میلیونرهای لیگ فوتبال آمریکایی بود که به خاطر راه انداختن جنگ میان سگ ها به یک ورشکسته تبدیل شد. بازیکن آمریکایی ۴۷ سگ پیت بول در خانه اش نگه داری می کرد و به جنگ انداختن سگ ها و شرط بندی غیرقانونی روی آن ها متهم شد. ویک به ۲۳ ماه زندان محکوم شد و همچنین نایکی قراردادش را با او فسخ کرد. ورزشکار آمریکایی به خاطر این قضیه ۷۰ میلیون دلار از دست داد. 

خایمه الخاندرو 

در سال ۲۰۱۹ در جریان رقابت های دوومیدانی سن سیلوستر، خایمه الخاندرو حرکت ناشایستی کرد و با وجود قرار گرفتن در رتبه نخست اسپانسرش را از دست داد. در ویدئویی که منتشر شد یک سگ جلوی مسیر الخاندرو را می گیرد و دونده کلمبیایی با لگد حیوان را کنار می زند. برند اوند آرمور کلمبیایی به همین هاطر با الخاندرو قطع همکاری کرد. 

جان جونز

قهرمان دو دوره پیاپی نیمه سنگین وزن مسابقات UFC در سال ۲۰۱۲ نخستین مبارزی لقب گرفت که نایکی اسپانسرش می شود‌‌. با این حال به خاطر این که تست جان جونز مثبت اعلام شد و مشخص شد کوکائین مصرف کرده است قرارداد میلیون دلاری اش را با نایکی از دست داد.

دیدگاه تان را بنویسید