دوندگان ایرانی بازهم در پیست حاشیه سازی!

حسن تفتیان و فرزانه فصیحی به دلایلی عجیب، شانس حضور در مسابقات دوومیدانی داخل سالن قهرمانی جهان را از دست دادند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس و به نقل از فرهیختگان؛ حسن تفتیان و فرزانه فصیحی هم‌زمان با این که از دونده‌های ارزش‌مند ساختار ورزش ایران محسوب می‌شوند، در دویدن روی پیست حاشیه‌ها هم بسیار فعال ظاهر شده‌اند؛ حتی گاهی موفق‌تر و پررنگ‌تر از ورزش قهرمانی. در جدیدترین اتفاق اما این بار فصیحی و تفتیان در پی عدم راه‌یابی به مسابقات دوومیدانی قهرمانی جهان، با انتشار موضع‌گیری در فضای مجازی و مصاحبه، حاشیه‌ساز شده‌اند.

اگر چه در برخی موارد می‌توان گلایه این دونده‌های سرعت را به‌حق دانست اما جریاناتی که این روزها به شکلی هدف‌مند دست‌به‌دست می‌شود، تمام واقعیت نیست. برای مثال حسن تفتیان مدعی شده که مسئولان فدراسیون دوومیدانی با اهمال، نام وی را برای مسابقات جهانی ثبت‌نام نکرده‌اند اما به این مسئله اصلاً اشاره‌ای نکرده که با توجه به جایگاهش در رنکینگ جهانی و سهمیه سولیداریتی سایر کشورها، حتی با وجود ۴۹اُم بودن وی در حقیقت امکان حضورش در رقابت‌ها میسر نبوده‌است.

سوای این که حسن تفتیان با ثبت نمایشی دور از انتظار در رقابت‌های داخل سالن قهرمانی آسیا در تهران نشان داد که اصلاً در حدواندازه‌های همیشگی و فرم آمادگی حداقلی نیست اما سؤبرداشت عامدانه از یک پیش‌آمد، باعث شده تا هم تفتیان و هم فرزانه فصیحی به نوعی چشم‌شان را بر واقعیت ماجرا بسته و دلایل عدم حضورشان در گلاسکوی اسکاتلند را در بین حواشی جست‌وجو کنند.

مسئله تعلل در ارسال ای‌میل به فدراسیون جهانی، شاخص‌ترین بهانه‌ای بوده که مانع از سفر فصیحی به اسکاتلند تلقی شده اما انگار هنوز هم عده‌ای در جریان روابط سیاسی و روادیدی جمهوری اسلامی ایران و سفارت بریتانیا (که اسکاتلند جزوی از آن است) نیستند یا لااقل از در جریان نبودن نفع می‌برند؛ موضوعی که در ساده‌ترین شکل ممکن باید به آن پرداخت.

در زمان پیش‌ثبت‌نام مسابقات قهرمانی جهان، فدراسیون دوومیدانی ایران چند نفر از بهترین دونده‌های خود را به این نهاد عالی ورزشی معرفی کرد اما به دلیل عدم اخذ حدنصاب، این ثبت‌نام مورد موافقت قرار نگرفت. پس از رقابت‌های تهران، فصیحی مجوز ورود به تورنمنت را داشت اما درخواست فدراسیون ایران به سفارت بریتانیا، پاسخ ۲ ماهه این سفارت را در پی داشت.

نهایتاً در پی برخی ارتباطات و لابی‌ها، سفارت بریتانیا مجاب شد تا در بهترین حالت ممکن فرزانه فصیحی را ظرف مدت ۲ هفته برای انجام مصاحبه و بررسی مدارک (و نه صدور ویزا) به سفارت دعوت کند. جالب این که این موضوع به اطلاع فصیحی هم رسیده و تقصیر تمام و کمال متوجه سفارت بوده اما این که چرا روغن ریخته را برخی نذر امام‌زاده کرده‌اند؛ بحث دیگری است.

واضح است که در این مدت ۲ هفته‌ای هم تورنمنت قهرمانی جهان به پایان می‌رسید و حتی در صورت صدور ویزا، فصیحی یا هر شخص دیگر امکان شرکت در مسابقات را نداشت. اطلاعات خبرنگار فرهیختگان از این حکایت دارد که به‌رغم تعطیلی ۳ روزه، اساساً امکان صدور ویزا به علت ضیق وقت وجود نداشت و در این قصه برخی با مشاوره‌های اشتباه، در حال صید ماهی از آب گل‌آلوده هستند.

دیدگاه تان را بنویسید