قلعه نویی: فوتبال چرا ندارد/ رئیسی و قالیباف به من زنگ زدند

سرمربی تیم ملی با حضور در برنامه فوتبال برتر درباره عملکرد تیم ملی توضیح داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران درباره جام ملت های آسیا گفت: ما دو بار معذرت خواهی کردیم. یک بار بعد از بازی و یک بار هم در فیلمی که شما (میثاقی) نشان دادی. خیلی از بچه ها هم معذرت خواهی کردیم. ما در گذشته چهار بار نیمه نهایی رفتیم. رفتن به نیمه نهایی سخت است. در این 4 بار یک بار قطبی معذرت خواهی کرده یک بار هم من. من وظیفه ام است که از مردم عذرخواهی کنم. بعد از بازی با ژاپن یک سری فیلم ها دیدیم که بعد از بازی با قطر من واقعا ناراحت شدم چرا نتوانستیم یک بار دیگر مردم را خوشحال کنیم. از نظر من این تیم لیاقت قهرمانی داشت.

وی ادامه داد: وقتی تیم می بازد باید مسئولیت را پذیرفت در سال 2007 هم مسئولیت را پذیرفتم و الان هم می گویم وقتی تیمی نتیجه نمی گیرد نفر اول کادر فنی مسئول نتیجه است. ما وظیفه مان است جوابگوی مردم باشیم و اگر بتوانیم آنها را خوشحال کنیم.

قلعه نویی درباره شخصیتش نیز گفت: من آدم مشاوره ای هستم. یعنی برای ارنج چند بار با همکاران و خیلی از دوستان خودم مشورت می گیرم. شما از آقای محصص، عبدی، فریبا، جلالی، رجبی و چراغپور بپرسید. که من در طول این 11 ماه چقدر با این عزیزان مشورت کردم. آخرین تمرینی که انجام می دادیم، آقای فریبا و جلالی سر تمرین آمدند و من از این دو عزیز یک مشورت خواستم. این عزیزان گوش دادند و چیزی هم نگفتند. انتقاد و نقد مگر می شود وجود نداشته باشد، حتما باید باشد اما نقدی که کمک کند و حب و بغض نباشد. من دیدم یکی از دوستان می گوید چرا مغانلو در بازی با قطر را داخل زمین گذاشته در حالی که یک دقیقه بازی نکرده است. خب این چه نقدی است وقتی مغانلو 70 دقیقه جلوی هنگ کنگ بازی کرده است. این منتقد حتی زحمت نکشیده بنشیند بازی را ببیند. کلی آقای چراغپور به من انتقاد می کرد. کلی هم مصاحبه هم انجام داد اما ما باز با هم تلفنی صحبت می کردیم. انتقادی که مغرضانه باشد و بگوید تیم فقط ارسال و توپ بلند داشته است معلوم است چه انتقادی است. جایگاه سرمربی تیم ملی شاید نفر سوم ایران باشد از نظر توجه.

قلعه نویی در پاسخ به این سوال که آیا همراهان و دستیارانش همیشه از بین موافقانش انتخاب می شود، گفت: خدا را شاهد و گواه می گیرم که این گونه نیست. بارها در جلسه فنی شده که نظر من مثلا درباره وینگر فلان بازیکن بوده اما در نهایت همراهانم مخالف بوده و من حرف آنها را گوش داده ام. آدمی که مشورت می پذیرد می رود آدم هایی را می آورد که تاییدش کنند؟ خیلی از کسانی که می خواهند آدم را تخریب کنند می آیند این حرف ها را می زنند. در جلسه آنالیز اولین کسانی که صحبت می کنند دکترهای تیم هستند. کدام مربی این کار را می کند؟

سرمربی تیم ملی درباره لیست 26 نفره تیم گفت: آن 26 نفر بهترین بازیکنان ایران بودند. اما کسان دیگری هم بودند که می توانستند در لیست باشند اما طبق قوانین فقط 26 نفر می توانستیم ببریم. مشکلات دیگری هم بود مثلا این که بازیکنی مثل نورافکن یا سلمانی مصدوم شدند. پورعلیگنجی و محرمی هم مصدوم شدند.

قلعه نویی درباره اتفاقات مربوط به نوراللهی هم گفت: احمد هم بازیکن باکیفیتی است کسی نمی تواند این را منکر شود. ما در بازی با هنگ کنگ خواستیم جوانان را امتحان کنیم. به مطهری گفتم به نوراللهی بگو این بازی جریان این گونه است ولی در بازی های بعدی هستی. این کار را قبلا در باشگاه هم گفته بودم. اما نوراللهی چمدانش را بست و رفت. اگر یک مربی از اصول پایین بیاید دیگر نمی شود نظم تیم را جمع کرد. من حتی اگر اشتباه کرده بودم هم نباید با تیم ملی این کار را می کرد.

قلعه نویی درباره ارزیابی اش از سطح فنی تیم ملی گفت: وقتی کسی یا مدیری بخواهد ارزیابی شود باید بر اساس آمار باشد. نوراللهی می توانست کمک کند اما نفرات جایگزینش هم خوب بودند. از من بابت جوانگرایی نکردن انتقاد می شود. اما من خودم در استقلال جوانگرایی را در فوتبال ایران استارت زدم. در سال 2007 هم تیم ب داشتیم و از آن تیم کلی بازیکن به فوتبال ایران معرفی شدند. اما شیب جوانگرایی باید ملایم باشد. خیلی ها انتقاد می کردند و می گفتند تیم از گروهش بالا نمی آید.

سرمربی تیم ملی با تمجید از سطح فنی تیم گفت: ما در تمام آمارها بهتر بودیم از حریفان. آمار مالکیت، امید گل و سایر ملاک های فنی که درباره اش حرف خواهیم زد. جذابیت فوتبال به این است که چرا ندارد. پلی استیشن که نیست. ما اکرم عفیف را آنالیز کرده بودیم.

قلعه نویی درباره ادامه حضورش گفت: اولا که هیچ شرطی در قراردادم نبود. اما اگر نتیجه نمی گرفتم خودم در تیم نمی ماندم. ما می توانستیم قهرمان شویم اما فوتبال همین است. ما با بدشانسی فوتبال روبرو شدیم. گل های قطر چه شکلی زده شود. در نیمه دوم ما هر 5 دقیقه یک کرنر زدیم. برنامه داشتیم که توانستیم 7 موقعیت ایجاد کنیم. اگه توپ های مان گل می شد کسی از حرف نوسان نمی زد. قطر قهرمان دوره قبل بوده چرا ما باید در روز بدمان هم بتوانیم تیمی مثل قطر را ببریم. ما در همین بازی که به قطر باختیم نسبت به بازی دوستانه که 4 تا زدیم، بیشتر موقعیت ایجاد کردیم.

سرمربی تیم ملی درباره عدم استفاده از قائدی گفت: مهدی چند سالش است؟ چند تا بازی ملی دارد؟ چند تا تورنمنت بازی کرده است؟ چرا نمی گویید هیچ مربی در گذشته به او نگاهی نداشته است. ما بازی با ژاپن را آنالیز کردیم. دیدیم که دو گزینه جابجایی داشتیم. یک گزینه این بود که مهدی را وینگر به کار بگیریم. اگر من قائدی را بازی می دادم و می باختیم همه می گفتند که به ترکیب برنده دست زده است. ما دو تغییر داشتیم که به خاطر تخلیه بدنی بود.

قلعه نویی درباره عملکرد طارمی نیز گفت: طارمی یک بازیکن وزنه است و من خیلی از او ممنونم. ما چهل روز در اردو بدون هیچ تنشی مثل یک خانواده کنار هم بودیم. گریه های مهدی طارمی را در پنالتی ها دیدید؟

وی درباره کلیپی از پیشکسوتان فوتبال و انتقادهای آن ها گفت: تمام این عزیزان بزرگان فوتبال هستند اما زمانی که قرار است نقدی انجام بشود باید با شناخت باشد. مورینیو می گویید جزئیات است که یک تیم را قهرمان می کند. مثلا بازی سپاهان و الهلال اگر زمانی که 1-0 جلو بود احمد زاده گل دوم را می زد چه می شد؟ اینجا نقش مربی چیست؟ من نمی توانم آقای مورایس را قضاوت کنم چون از راه دور دارم می بینم. این عزیزان بزرگان هستند و حتما هم انتقادهایشان درست است. ما قبل جام ملت ها که جلسه ای داشتیم با کارشناسان خود آقای جلالی گفتند تیم ملی از چیزی که فکر می کردیم جلوتر است. همه این عزیزان دلسوز هستند و نظراتشان را گفتند. حتی آقای قاسمپور که خیلی نظرش منفی بود هم با حب و بغض نبود و گوش می دهیم.

قلعه نویی درباره نظر مردم و انتقادات آنها گفت: نظر مردم خیلی مهم است. بعد از بازی با ژاپن رئیس دو قوه با ما تماس گرفتند اما حرف بچه های تیم ملی فقط و فقط مردم بود. زمانی که آقای رئیسی و قالیباف تماس گرفتند طارمی به نمایندگی از بازیکنان با آنها صحبت کرد و فقط حرفش خواسته های مردم بود.

دیدگاه تان را بنویسید