جی پلاس؛

قلعه نویی فقط از خودش گذشت؛ کنار کی روش و برانکو ایستاد!

امیر قلعه نویی هم به مانند سایر سرمربیان تیم ملی در سالیان اخیر، نتوانست تیمش را از مرحله نیمه نهایی جام ملت ها به سلامت عبور دهد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ امیر قلعه نویی هم در آخرین گام برای رفتن به فینال جام ملت ها کم آورد. درست مثل پیشینیان خود. این در حالی است که پیروزی مقابل ژاپن و در اختیار داشتن بازیکنانی آماده و در حد کلاس جهانی، این امید و انگیزه را در دل ایرانیان ایجاد کرده بود که پس از نزدیک به نیم قرن ناکامی، قلعه نویی بتواند این تیم را فینالیست کند اما این اتفاق نیفتاد.

پیش از قلعه نویی، ایران با مربیان مختلفی حضور در نیمه نهایی را تجربه کرده بود اما در هر نوبت ناکام مانده بود. آخرین حضور ایران به نیمه نهایی به همین دوره قبل بر می گردد جایی که تیم ملی با کارلوس کی روش هم نتوانست طلسم راهیابی به فینال را بشکند و مقابل ژاپن مغلوب شد.

در دوره های قبل تر هم تیم برانکو در سال 2004 و تیم محمد مایلی کهن در سال 1996 که هر دو از بهترین و هجومی ترین تیم های تاریخ فوتبال ایران بودند، در نیمه نهایی و به حکم ضربات پنالتی مقابل چین و عربستان ناکام ماندند و نتوانستند طعم شیرین صعود به فینال را بکشند. در دهه 80 میلادی هم ایران در سال های 1980 و 1988 در نیمه نهایی ناکام مانده بود و به فینال نرسید.

به این ترتیب، قلعه نویی هرچند به نسبت سال 2007 توانست در قیاس با عملکرد خود یک مرحله بالاتر بروند و از یک چهارم نهایی به نیمه نهایی برسد اما نتوانست از اسلاف خود همچون کی روش، برانکو و محمد مایلی کهن فراتر برود و بتواند با صعود به فینال، تاریخ سازی کند.

 

عملکرد سرمربیان ایران در جام ملت های آسیا:

1968: محمود بیاتی (رتبه: قهرمان)

1972: پرویز دهداری (رتبه: قهرمان)

1976: حشمت مهاجرانی (رتبه: قهرمان)

1980: حسن حبیبی (رتبه: سوم)

1984: ناصر ابراهیمی (رتبه: چهارم)

1988: پرویز دهداری (رتبه: سوم)

1992: علی پروین (رتبه: حذف در مرحله گروهی)

1996: محمد مایلی کهن (رتبه: سوم)

2000: جلال طالبی (رتبه: حذف در یک‌چهارم نهایی)

2004: برانکو ایوانکوویچ (رتبه: سوم)

2007: امیر قلعه نویی (رتبه: حذف در یک‌چهارم نهایی)

2011: افشین قطبی (رتبه: حذف در یک‌چهارم نهایی)

2015: کارلوس کی روش (رتبه: حذف در یک‌چهارم نهایی)

2019: کارلوس کی روش (رتبه: حذف در نیمه‌نهایی)

2023: امیر قلعه نویی (رتبه: حذف در نیمه‌نهایی)

دیدگاه تان را بنویسید