جی پلاس؛

قانون های خاص فوتبال که شاید ندانید| قسمت ششم: پنالتی را پاس بده!+ویدیو

فوتبال در کنار قوانین عام و معروف خود، قانون هایی عجیب و کمتر شنیده شده هم دارد. ما قصد داریم در چند گزارش، به معرفی قانون های خاص فوتبال بپردازیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ هواداران فوتبال با قانون های معروف و شناخته شده این رشته ورزشی کاملا آشنا هستند. احتمالا دیگر مسائلی چون آفساید، هند و خطای پنالتی مفاهیم پیچیده ای برای آن ها نباشد. اما قوانین کمتر شناخته شده فوتبال چطور؟ قوانینی که شاید افراطی ترین هواداران فوتبال هم کمتر درباره آن بدانند. 

یکی از قوانین عجیب و کمتر مورد توجه قرار گرفته فوتبال این است که پنالتی‌زن می تواند ضربه پنالتی خود را به هم تیمی اش پاس بدهد! این کار شاید راه خوبی برای گمراه کردن دروازه بان تیم حریف باشد و احتمال گل شدن موقعیت پنالتی را افزایش می دهد.

این قانون البته به لطف لیونل مسی و لوییس سوارس دیگر چندان ناشناخته نیست چرا که احتمالا همه فوتبالی ها، پنالتی معروف این دو بازیکن در سال 2016 در لباس بارسلونا مقابل سلتاویگو را دیده اند. جایی که مسی پنالتی را با آرامش هر چه تمام تر پاس داد و لوییس سوارس هم فرصت را از دست نداد و به این وسیله دروازه تیم سلتاویگو باز شد. این پنالتی البته خود به تقلید از پنالتی یوهان کرویف زده شد. کرویف در سال 1982 و هنگامی که در آژاکس بازی می کرد، به همین ترتیب ضربه پنالتی اش را تبدیل به گل کرده بود.

پاس دادن در هنگام ضربه پنالتی اما ریسک بزرگی است و می تواند گاهی منجر به آبروریزی هم بشود. درست مثل اتفاقی که برای رابرت پیرس و تیری آنری در تیم آرسنال و در سال 2005، در دیدار مقابل منچسترسیتی افتاد. آن ها هم ظاهرا با هم هماهنگ کرده بودند که به این شیوه خاص پنالتی را بزنند اما اشتباه عجیب رابرت پیرس باعث شد تا این فرصت به شکلی خنده دار از دست برود.

این حرکت اما در فوتبال ایران هم اتفاق افتاده است. در سال 1395 و در جریان دیدار تیم های پرسپولیس و سپاهان در ورزشگاه آزادی، رامین رضاییان و مهدی طارمی به شکل هماهنگ، الگوی پنالتی مسی و سوارس را اجرا کردند و توانستند با موفقیت این کار را انجام دهند.

دیدگاه تان را بنویسید