اسماعیل پور در گفت و گو با جی پلاس مطرح شد؛

رسول خادم و حسن یزدانی مکمل یکدیگرند/ همان یک در کشتی هم بسته است!

قهرمان اسبق کشتی ایران دلیل باخت حسن یزدانی مقابل دیوید تیلور را بار روانی زیاد دانست.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان 2023 در صربستان، برای ایران تلخ تر از زهر بود؛ عملکرد ضعیف ملی پوشان و باخت های سریالی باعث شد تا کام هواداران کشتی حسابی تلخ شود و کارشناسان به شدت از کادرفنی و فدراسیون انتقاد کنند.

کسب یک طلا، دو نقره و یک برنز در پایان مسابقات، باعث شد تا مشکلات کشتی آزاد ایران و ضعف های فنی و تاکتیکی آن بیش از پیش عیان شود.

مسعود اسماعیل پور، کشتی گیر اسبق تیم ملی کشتی آزاد ایران و دارنده مدال های نقره و برنز جهان، در گفت و گو با جی پلاس درباره شکست حسن یزدانی مقابل دیوید تیلور گفت: کشتی ورزشی بی رکورد است و برد و باخت دارد، بالا و پایین ورزش همین است. من به عنوان یک فرد عادی این ها را می گویم نه یک کشتی گیر؛ بار روانی بیرون از کشتی خیلی روی دوش حسن یزدانی است و این بار روانی خیلی از تیلور بیشتر است. چون حسن را دوست دارم و خیلی به او نزدیکم درباره او صحبت می کنم؛ فکر می کنم تیلور آن بار فنی لازم را مقابل حسن نداشت اما اینکه حسن روی تشک نتواند توانایی هایش را نشان دهد، بیشتر به دلیل مسائل بیرون از کشتی است. خیلی ها حتی خود من، ناراحت هستند و خیلی ها نکات منفی را بازگو می کنند. اما بازخوردها باید طوری باشد که حسن بتواند تا المپیک به افتخارات خود ادامه دهد اما این ها باعث می شود او عطای کار را به لقایش ببخشد و زودتر از زمانی که می خواهد از کشتی جدا شود.

او ادامه داد: این درباره مسائل روانی، اما اینکه چرا یزدانی نتوانست کشتی خودش را بگیرد، باید خودش توضیح دهد. یک سر کشتی برد و یک سر آن باخت است، اما این حساسیت زیادی که ما درباره این کشتی به وجود آورده ایم، به شکلی است که کل کشتی ها را در 9 وزن رها کرده ایم و فقط این کشتی را می بینیم.

دارنده مدال نقره جهان در سال 2014 درباره سبک کشتی حسن یزدانی و راه چاره برد او مقابل تیلور گفت: این نظر شخصی من است و به کسی هم ربطی ندارد که بخواهد ناراحت شود یا نه؛ اما یکی از راه های پیروزی حسن به نظرم این است که آقای رسول خادم بیاید، با حسن یزدانی کار کند و نظراتی که باعث پیشرفت او می شود را به حسن منتقل کند. این نکته می تواند باعث شود که یزدانی در المپیک پیروز شود. چون من با ایشان کار کرده ام و هم بالا پایین کشتی حسن را می شناسم و هم آقای خادم را. این دو نفر مکمل یکدیگر هستند.

اسماعیل پور گفت: شما در المپیک ریو به یاد دارید که زیرکی های آقای خادم در کشتی یزدانی و گدویف، باعث شد در حالی که کشتی مدام قطع می شد و یزدانی 6 امتیاز عقب بود، به کشتی برگردد و قهرمان شود. حالا باید بقیه اوزان را هم در نظر داشت و بار روی دوش یزدانی را زیاد نکرد. اما خب کام همه ما هم از این شکست تلخ است.

ملی پوش ایران در المپیک لندن درباره انتقادها به کادرفنی کشتی آزاد و صحبت هایی مبنی بر سطح پایین مربیان، گفت: من کمتر سراغ مسابقات و کشتی می روم چون شرایطی به وجود آمده که می گویند فلان شخص زده شده یا از خود تشک کشتی دلگیر است. نه اینکه به من توهینی شده باشد اما با بزرگترها طوری رفتار شد که دلگیری به وجود آمد؛ این ها را نمی گویم که فردا به سراغ من نوعی بیایند و پست به من بدهند، سعی می کنم حقیقت را بگویم. ابتدا این را بگوییم که حتما همه مربیان نباید قهرمان جهان و المپیک باشند، اما آن نکته سنجی ها و راهکارهایی که افرادی مانند رسول خادم، غلام محمدی و... دارند را شاید بقیه نداشته باشند. چون تجربه این مسابقات را دارند و کشتی ها را می بینند، می دانند چه اتفاقاتی خواهد افتاد؛ در همان المپیک لندن شاید اگر آقای خادم چند ماه زودتر می آمد، من به خودباوری بیشتری می رسیدم و شاید می توانستم به مدال هم برسم.

نفر سوم مسابقات جهانی 2013 ادامه داد: در شب های گذشته که کشتی ها را دیدم، مشاهده کردم که اکثر مربیان رقبا هم دوره های ما هستند که من با بعضی از آن ها هم کشتی گرفته ام. خیلی از مربیان روسیه، اوکراین، آمریکا و... یا رقیب من بوده اند یا هم دوره ما. من می دانم هم دوره من چه سبک کشتی داشته و قرار است چطور شاگردش را هدایت کند. البته نباید زحمات کادر فعلی و مربیان را نادیده گرفت چون همه رقبا تلاش می کنند و به دنبال پیشرفت هستند؛ الان خیلی از ستاره ها مانند حسن رحیمی، احسان لشگری، صادق گودرزی، کمیل قاسمی و... می توانند به کشتی گیرها کمک زیادی کنند. چون فردی مانند احسان لشگری که قبلا تیلور را شکست داده، سبک کشتی او را می داند.

اسماعیل پور گفت: فضای کشتی کمی بسته شده؛ یکی از عزیزان کارشناس می گفت که کشتی فقط یک در ورودی دارد که آن هم بسته شده. هر وقت هم دلشان بخواهد آن را باز می کنند. این ورودی باید باز باشد تا علاقه مندانی که می توانند، بیایند و کار کنند. ای کاش امثال رسول خادم به اتفاق خود علیرضا دبیر که یکی از نوابغ کشتی بوده، در کنار تشک بودند. امثال علیرضا حیدری و ... که جایشان کنار تشک خالی است.

این کشتی گیر پرافتخار جویباری در پایان درباره شرایط تیم ملی کشتی آزاد در فاصله یک سال تا المپیک گفت: در این یک سال هیچ اتفاق خاصی نمی افتد؛ من دعا می کنم شرایط مانند المپیک لندن نشود که در فاصله شش- هفت ماه به المپیک کادر تغییر کند. اما می توان کمک کرد و شرایط را تقویت کرد. الان همه از پیشرفت کشتی و زیر ساخت ها می گویند؛ اینکه زیر ساخت کشور ما را آمریکا و روسیه ندارند که درست است؛ اما آمریکا فن هایی که خودمان به آن ها می زدیم را روی خودمان اجرا می کند و ما را شکست می دهند. این خیلی ملموس است که سبک ما را تقلید کرده اند. در کشتی 70 کیلوگرم دقیقا سبک کشتی گیر آمریکایی به سبکی بود که من قبلا با آمریکایی ها کشتی می گرفتم. یعنی ایرانی کشتی می گیرند. این ها در المپیک هم حریف ما هستند که قطعا آمادگی شان در المپیک با مسابقات جهانی قابل قیاس نیست. امیدوارم به هرحال اتفاقات خوبی برای کشتی بیفتد.

  • ناشناس ارسالی در

    فقط رسول خادم نجات دهنده. کشتی ایران است کتابخانه به چه درد کشتی میخوره کشتی گیر باید تقویت بشه اقای دبیر

دیدگاه تان را بنویسید