در گفت و گو با جی پلاس بررسی شد

کارشناسی داوری جدال یزدانی و تیلور| امتیاز تیلور درست بود/ مربی آمریکا با تیزهوشی چلنج گرفت

یک داور بین المللی کشتی ایران، نظر هیات ژوری درباره کشتی حسن یزدانی و دیوید تیلور را صحیح دانست.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ شب گذشته در فینال وزن 86 کیلوگرم، حسن یزدانی به مصاف دیوید تیلور رفت که در پایان با نتیجه 9 بر 3 و ضربه فنی شکست خورد. در جریان این کشتی و در یک صحنه حساس و سخت، دیوید تیلور حسن یزدانی را به پل زد که داوران ابتدا 4 امتیاز به یزدانی دادند اما در ادامه با اعتراض و چلنج مربی آمریکا، این صحنه بازبینی شد که رای به نفع تیلور برگشت و 5 امتیاز نصیب تیلور، و 2 امتیاز نصیب یزدانی شد.

در پایان کشتی سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران به داوری اعتراض داشت و صحبت های مختلفی درباره درستی یا نادرستی تصمیم هیات ژوری مطرح شد.

مهدی (سالار) آقاولی داور بین المللی و سرشناس کشتی ایران در بررسی این صحنه، در گفت و گو با سرویس ورزشی جی پلاس گفت: همان لحظه که فن زده شد من کشتی را نگاه می کردم؛ این یک قانون داوری است و ما باید خارج از تعصب و جانبداری صحبت کنیم، همه ما قطعا عاشق حسن یزدانی هستیم و او قهرمان ملی ماست؛ اما باید واقعیت را بپذیریم و این قوانین داوری است، مانند اینکه یک گل آفساید در فوتبال به ثمر برسد و ما ناراحت شویم که گل بود، اما قانون آفساید هست.

او ادامه داد: در آن صحنه مجری فن تیلور بود، او دو خم حسن یزدانی را در دست داشت و از ابتدا مجری فن بود. تشک های اتحادیه جهانی از چند جهت و از بالا دوربین دارد و هیات ژوری از چند جهت صحنه را بررسی می کنند در حالی که ما صرفا از یک زاویه صحنه را می بینیم. کاملا مشخص بود مجری فن تیلور است، او دو خم را کامل در دست داشت و تا زمانی که فن را روی یزدانی اجرا کرد، دستش باز نشد. این یک قانون است. اگر دست تیلور باز می شد، 4 امتیاز به حسن یزدانی می دادند اما دست تیلور باز نشد، او فن را اجرا کرد و حسن یزدانی کاملا روی پل رفت که چون خود تیلور هم روی پل رفت، در ادامه 2 امتیاز به یزدانی داده شد. یعنی 4 امتیاز تیلور، 2 امتیاز یزدانی و در انتها تیلور یزدانی را خاک می کند که چون در حالت خاک بود، یک امتیاز دیگر به تیلور داده شد؛ یعنی 5 امتیاز تیلور و 2 امتیاز یزدانی.

آقا ولی درباره تشخیص اشتباه داور گفت: داور به اشتباه امتیاز داد و صحنه سختی هم بود؛ این واقعا یک صحنه آموزشی برای همه داورهاست و به نظرم سال های سال در کلاس های آموزشی نشان داده شود. داورها به اشتباه تشخیص دادند که واقعا هم صحنه سختی بود. در ادامه با تیزهوشی مربی آمریکا چلنج انجام شد که در انتها هیات ژوری که متشکل از سه نفر از بهترین داوران دنیاست، فیلم بازبینی شد و بعد از چند بار بازبینی رای صادر شد و به نظر من هم به دور از تعصب، این رای درست بود.

داور بین المللی کشتی ایران در پایان درباره صحبت پژمان درستکار که گفت نمی توانست بعد از این رای، درخواست بازبینی صحنه داشته باشد، گفت: یک قانون در داوری کشتی است که نمی توان روی چلنج، دوباره چلنج کرد. چون یک بار فیلم را دیده اند و پژمان درستکار نمی توانست دوباره همان صحنه را چلنج کند چون پذیرفته نیست و این یک قانون است؛ چه بسا اگر انجام می داد کارت زرد هم می گرفت. چون یک بار فیلم بازبینی شده و هیات ژوری نظر خود را اعلام کرده است.

دیدگاه تان را بنویسید