تصمیم داور و هیات ژوری مبارزه یزدانی و تیلور درست بود؟

داور بین المللی کشتی تصمیم هیات ژوری در لحظه تاثیرگذار مبارزه دیوید تیلور و حسن یزدانی را درست دانست.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس و به نقل از طرفداری؛ فینال وزن 86 کیلوگرم رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان مطابق انتظار با رویارویی دو چهره نامدار برگزار شد. «پادشاه ایرانی» و «جادوگر آمریکایی» با سابقه قهرمانی جهان و المپیک برای ششمین بار برابر یکدیگر قرار گرفتند و در نهایت دیوید تیلور پنجمین پیروزی خود را برابر حسن یزدانی جشن گرفت.

حسن یزدانی با اخطاری که داور مسابقه به دیوید تیلور داد، یک بر صفر پیش افتاد ولی مهمترین و تعیین‌کننده‌ترین صحنه، در فاصله 30 ثانیه مانده به پایان وقت اول رقم خورد؛ جایی که تیلور زیر گرفت و در ادامه یزدانی، کنده حریف را بالا کشید. ابتدا داور وسط، نتیجه را پنج بر یک به سود یزدانی اعلام کرد اما هیات ژوری بعد از بازبینی صحنه، ورق را پنج بر سه به نفع تیلور برگرداند.

در وقت دوم نیز جادوگر آمریکایی که دو دوره قهرمانی جهان و طلای المپیک 2002 توکیو را در کارنامه داشت با کسب چهار امتیاز دیگر، 9 بر سه پیش افتاد و در ثانیه‌های پایانی هم یزدانی را میان بهت کادر فنی و کشتی‌دوستان ایرانی ضربه فنی کرد.

مهدی صدوقی در خصوص اینکه به نظر می‌رسید هیات ژوری چندین بار نظر خود را تغییر داد، به طرفداری گفت: تغییر نتیجه روی اسکوردبورد ممکن است اشتباه نمره‌انداز باشد. هیات ژوری فقط یک بار نظر می‌دهد. مقررات کشتی مکتوب و کاملا مشخص است. یک صحنه در کشتی داریم که جزو حساس‌ترین صحنه‌ها محسوب می‌شود و «فن تو فن» نام دارد؛ مثل همین صحنه.

وی افزود: هر دو کشتی‌گیر در دست خود فن داشتند. تیلور زیر گرفته و یزدانی کنده گرفت. از نظر کلی تیلور امتیاز می‌گیرد چون از ابتدا مجری فن بوده و تا لحظه آخر، دست او باز نمی‌شود. کشتی‌گیر آمریکایی همچنان فن را ادامه داد؛ اینجا صددرصد پوئن اول را به کشتی‌گیری می‌دهند که زیر دو خم گرفته است. اگر مثل همین صحنه فن در داخل تشک اجرا شود، نتیجه چهار بر دو خواهد بود.

داور بین المللی کشتی تصریح کرد: یزدانی کنده را بالا آورد و دو امتیاز گرفت و از طرفی چهار امتیاز داد، چون فن از بالا اجرا شد. دو امتیاز هم گرفت چون وقتی کنده را بالا می‌کشد، حریف روی تشک است؛ یعنی هر دو کشتی‌گیر پایین هستند. اشتباه صددرصد داور وسط، این بود که ابتدا امتیاز را به یزدانی داد. هیچ داور خوب و بادانشی، امتیاز را به یزدانی نمی‌داد، چون چهار امتیاز به صورت مسلم برای تیلور بود.

صدوقی با اشاره به اینکه تنها در یک حالت امکان امتیازگیری بیشتر برای حسن یزدانی وجود داشت، خاطرنشان کرد: تنها در صورتی شرایط فرق می‌کرد که دستِ تیلور باز می‌شد و مجری فن تغییر می‌کرد. فرض کنید من زیر دو خم گرفته‌ام و حریفم کنده را بالا می‌کشد؛ اگر دستم باز شود نتیجه متفاوت خواهد بود. هیات ژوری به همین دلیل صحنه را از زوایای مختلف بررسی کرد تا ببیند دست تیلور باز شده یا نه.

وی ادامه داد: اگر دست تیلور باز می‌شد، یعنی فن را رها کرده و مجری فن، حسن یزدانی می‌شد؛ در این صورت پوئن نیز به کشتی‌گیر ایران می‌رسید. اگر دقت کرده باشید، دیوید تیلور تا آخرین لحظه، زیر دو خم را مال خود نگه داشت، حریف خود را روی پل برد و بعد هم کنده‌اش بالا آمد.

داور بین المللی کشتی به نکته جالب دیگری نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این صحنه وسط تشک اتفاق افتاد. اگر این صحنه کنار تشک رخ می‌داد اصلا دو امتیاز را هم به حسن یزدانی نمی‌دادند و نتیجه چهار بر صفر به نفع تیلور می‌شد. زیر دو خم معمولا در حاشیه تشک انجام شده و کشتی به بیرون از تشک انتقال پیدا می‌کند.

صدوقی تاکید کرد: رای داوری صددرصد درست بود. در دو روزی که مسابقات را زیر نظر دارم داوری‌ها بسیار عالی بوده و هیات ژوری بی‌نظیر عمل کرده است. «کامل بوعزیز» از تونس، «ابراهیم چی چی اوغلو» از ترکیه و «آنتونیو سیلوستری» رییس آلمانی کمیته داوران اتحادیه جهانی کشتی واقعا عالی بوده‌اند و مشکل داوری نداشته‌ایم.

وی به عملکرد ضعیف داور وسط کشتی یزدانی و تیلور هم پرداخت و گفت: همان‌طور که گفتم او اشتباه کرد و امتیاز را به یزدانی داد. مربی آمریکا «چلنج» کرد و هیات ژوری هم بعد از بازبینی، رای را به درستی عوض کرد. داور وسط، مسلط نبوده و در سطح این کشتی نبود.

داور بین المللی کشتی در خصوص صحنه پایانی و ضربه فنی شدن حسن یزدانی نیز تصریح کرد: حسن یزدانی، خودش را به آب و آتش زد تا امتیازات از دست رفته را جبران کند. برای او مهم نبود دیگر چه اتفاقی رخ می‌دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید