گزارش جی پلاس؛

انفجار احساسات با حضور رونالدو؛ مردم مقصر این بی‌نظمی‌ها نیستند

حضور کریستیانو رونالدو به همراه تیم النصر عربستان در تهران، باعث بروز احساسات هواداران فوتبال و علاقه مندان به این بازیکن شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ باز هم از دل یک اتفاق که در بسیاری از نقاط جهان امری معمولی تلقی می شود، برای ایران و ایرانی سوژه های بسیاری به دست آمد. احتمالا دیگر برای خیلی ها سفر ستاره های مختلف به کشورهایشان برای شرکت در تورنمنت ها و مسابقات مختلف موضوعی کاملا عادی باشد چرا که چنین چیزی جزو اقتضائات رقابت های ورزشی است. اما گویی آن چیزی که برای دیگران کاملا تعریف شده و حل شده است، در لیست آرزوهای دور و دراز فوتبال دوستان ما قرار دارد و به همین دلیل هم هست که از ذوق و شوق تماشای ستاره محبوب فوتبال جهان-ولو برای چند ثانیه-حاضرند هر سختی و هزینه ای را به جان بخرند.

 

پای رونالدو به تهران باز شد/ پاسخ کریس به ابراز احساسات هواداران+عکس و ویدیو

 

از فرودگاه تا هتل؛ آیا همه چیز خوب بود؟

از همین ابتدا باید یک فرض را مورد نظر قرار داد و بر پایه آن فرض، ادامه مباحث را بررسی کرد. به مردم نمی توان ایراد خاصی وارد کرد. مردم از دیدن یک سوپراستار بین المللی به وجد آمده اند. دلیلش هم کاملا واضح است. چون همانند چنین صحنه ها و رویدادهایی را چندان ندیده اند. چنین استقبالی هم از فوق ستاره های فوتبال جهان نمی تواند امر عجیبی باشد. خرداد امسال، سفر لیونل مسی به کشور چین باعث بروز استقبالی بی نظیر و پرشور از او شد. با این حال نباید فراموش کرد که ایران طی سالیان اخیر میزبان هیچ رویداد بین المللی خاصی نبوده که بسیاری از ستاره های دنیای فوتبال بخواهند پا به این کشور بگذارند و چشم عاشقان فوتبال این سرزمین را سیراب کنند. همچنین باشگاه های ایرانی هم برخلاف کشورهای منطقه، اقدام به خرید ستاره های بزرگ و اسم و رسم دار نکرده اند که دیگر وجود آن ها در اتمسفر فوتبالی ما عادی شده باشد. پس وقتی بعد از مدت ها پای یک تیم بین المللی به ایران باز می شود، چنین استقبالی از جانب مردم طبیعی است. همانطور که به عنوان مثال از تیم ملی فوتبال آلمان در سال 1383 هم تقریبا مشابه همین استقبال به عمل آمد.

با این حال می توان از برقرارکنندگان نظم و امنیت چنین رویدادی پرسید که با این سطح از آمادگی برای برقراری نظم، ایران می تواند مدعی میزبانی رویدادهای بین المللی مختلفی باشد؟ تیم النصر از فرودگاه تا هتل تحت تدابیر امنیتی خاص و با اسکورتی پر تعداد، توانست مسیر را بدون مشکل طی کند. اما اتفاقات درون هتل واقعا عجیب بود؛ از ورود پر تعداد مردم به لابی هتل و شکستن درهای ورودی و شعار دادن گرفته تا تجمعات پرتعداد. نکته این است که آیا نمی شد نیروهای انتظامی از همان ابتدا پیشبینی چنین جمعیتی را مقابل هتل کنند و مانع از شکل گیری این تجمعات شوند تا آن حجم از تصاویر باورنکردنی رقم نخورد؟ به مردم نمی توان خرده ای گرفت که چرا برای دیدن رونالدو از تپه های اطراف هتل بالا رفته اند اما می توان به مسئولان صلاحیت دار این حوزه این نقد را وارد کرد که با عدم برنامه ریزی دقیق و درست خود، باعث شدند صحنه هایی رقم بخورد که تا مدت ها خوراک تولید محتوا برای رسانه های داخلی و خارجی فراهم شود و همه چهارچشمی به اتفاقات حد فاصل فرودگاه تا هتل نگاه کنند. 

هتل اسیپناس

انفجار احساسات در برهوت حضور ستاره ها

هنوز یک سال از برگزاری جام جهانی 2022 در کشور قطر در همسایگی ایران نگذشته است. جام جهانی قطر با آن همه ستاره که در آن حاضر بودند، هرگز چنین صحنه هایی را به خود ندید. هیچکس نه به فرودگاه رفت، نه اتوبوس را محاصره کرد و نه هتل را به تسخیر خود درآورد. آیا مردم قطر شوقی برای دیدن آن ستاره ها نداشتند؟ قطعا داشتند. اما نکته همان است که بالاتر بیان شد. کشورهایی نظیر قطر و عربستان چنان ارتباط تنگاتنگی با رخدادهای جهانی برقرار کرده اند و در متن حوادث قرار گرفته اند که دیگر مردم شان می دانند می توانند به راحتی و به طرق مختلف شاهد و ناظر عملکرد ستاره های فوتبال در کشور خود باشند. دیگر می دانند که برای تماشای بازی یک ستاره فوتبال یا یک تیم معتبر، لازم نیست سال های سال منتظر بمانند. باید واقعیت ها را دید و بیان کرد و واقعیت این است که فوتبال ایران، از جهان عقب افتاده. روزگاری پله به ایران سفر می کرد و امکانات باشگاه استقلال را با رئال مادرید مقایسه می کرد. روزگاری دیدن علی دایی برای بسیاری از مردم کشورهای عربی افتخار محسوب می شد. اما حالا شرایط تغییر کرده. یک سوی داستان با سرعت جت پیشرفت کرده و سوی دیگر قصه با موتورسیکلت به دنبال آن در حال حرکت است و در این تغییر شرایط که نتیجه اش بروز اتفاقات روز دوشنبه در تهران بود، بعید است مردم تقصیر چندانی داشته باشند.

دیدگاه تان را بنویسید