گزارش جی پلاس

جنجال‌های جهان ورزش| جام های عجیب و جوایز حاشیه ساز

برخی از کاپ های قهرمانی طراحی های خاص و عجیبی دارند که ممکن است جنجال ساز شوند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: هر تورنمنت و جامی یک کاپ مخصوص دارد که در پایان رقابت ها به تیم یا ورزشکار قهرمان داده می شود. تعداد اندکی از آن ها طراحی های خاص و عجیبی دارند و از قدیمی ترین عناوین دنیای ورزش به حساب می آیند. همچنین مسئولان برگزاری برخی از مسابقات جوایز و عناوین نامتعارفی را برای برندگان تدارک می بینند که جنجال و حواشی زیادی به وجود می آورند. 

تابوت

جنجال های جهان ورزش

یک تورنمنت فوتبال در پرو برگزار شد که جوایز سه تیم برتر تابوت بود. مسئولان برگزاری این رقابت ها حرفه شان به امور کفن و دفن مربوط بود به همین خاطر این جایزه را انتخاب کردند. اسم تیم های حاضر در این بازی ها در رابطه با مرگ و دنیای آخرت بود. "روحت شاد"، "فرشته ها"، "خدا منتظرت است" و "راه بهشت" نام این تیم ها بود. 

خاکستر

جنجال های جهان ورزش

یکی از کوچکترین کاپ های ورزشی و تاریخی ترینشان The Ashes (خاکستر) نام دارد. در سال ۱۹۸۲ تیم کریکت استرالیا توانست انگلیس را برای اولین بار در تاریخ خود شکست دهد. نشریه اسپورتینگ تایمز در واکنش به این اتفاق نوشت: "کریکت انگلیس در اوال (معبد این ورزش در بریتانیا) مرد و جسدش سوزانده شد و خاکسترش را از استرالیا آوردند."

یک سال بعد انگلیس این شکست را جبران کرد و زنان کاروان تیم اروپایی به بازیکنان کاپ کوچکی دادند که از خاکستر چوپ پر شده بود. از این کاپ در بازی سوم استفاده شد. خاکستر در سال ۱۸۸۳ به انگلیس برگشت و از آن زمان هر تیمی که برنده سری بازی های استرالیا و انگلیس می شود آن جام کوچک را بالای سر می برد.‌

سمبل نازی 

جنجال های جهان ورزشفدراسیون فوتبال تونس در سال ۲۰۲۰ از جام قهرمانی لیگ کشور رونمایی کرد که به خاطر شباهتش به سمبل نازی جنجال ساز شد. جام جدید که قرار بود در هفته آخر به تیم قهرمان اهدا شود عقاب برنزی با بال های باز بود که روی توپ برنزی قرار داشت. کاپ قهرمانی به آرم فدراسیون فوتبال تونس و تیم ملی فوتبال تنیس شبیه بود که عقاب کارتاژ است. 

ساعت مچی

جنجال های جهان ورزش

ریکاردو تن، دوچرخه سوار پارالمپیکی اسپانیا در رقابت های جهانی در گلاسکو درخشید و شش مدال (سه طلا) کسب کرد. فدراسیون جهانی در کنار یکی از مدال ها به او ساعت مچی تیسوت اهدا کرد. این در حالی است که ریکاردو به خاطر سانحه رانندگی در کودکی نه دست دارد و نه پا. این تصمیم با واکنش شدید مخاطبان در شبکه های اجتماعی روبرو شد و کاربران حرکت فدراسیون جهانی را شرم آور عنوان کردند. 

جارو شارژی، غذاساز و محصولات لاغری

جنجال های جهان ورزش

در سال ۲۰۲۳ مسابقاتی با نام "دو زنان" در مادرید اسپانیا برگزار شد. ۳۲ هزار دونده زن در این رقابت ها شرکت کردند که در میانشان ورزشکاران مشهور اسپانیایی از رشته های دیگر نیز حضور داشتند. جوایز برندگان حاشیه ساز شد. به نفر نخست ایوانا زاگوراچ غذاساز اهدا شد. به اسلادیانا زاگوراچ به عنوان نفر دوم جارو شارژی داده شد و سیلویا ری وگا مانند دیگر شرکت کنندگان محصولات لاغری دریافت کرد. 

تندیس تاریخ گذشته 

جنجال های جهان ورزش

تیم فوتبال دانشگاه کنسپسیون شیلی در سال ۲۰۲۳ فاتح جام حذفی جنوب کشور شد. کاپ یک تندیس شیشه ای بود و بازیکنان پس از دریافت عنوان متوجه شدند که این جایزه در مارس ۲۰۱۹ به تیم اسپورتینگ کریستال، قهرمان پرو داده شده بود. این اتفاق یک رسوایی برای فوتبال شیلی بود. انجمن فوتبال حرفه ای کشور آن را اشتباه نابخشودنی عنوان کرد و هواداران در شبکه های اجتماعی به تمسخر پرداختند. یکی از آن ها نوشت: "حتی در رقابت های محلی چنین اشتباهی ندیده بودیم." 

کاپ تقلبی

جنجال های جهان ورزش

تیم کریکت هند عنوان قهرمانی را در رقابت های جهانی به دست آورد. بازیکنان هندی جام قهرمانی را بوسیدند، بغل کردند و با آن عکس یادگاری گرفتند اما چند ساعت بعد متوجه شدند کاپ تقلبی بوده است. رسانه های هندی این موضوع را فاش کردند که باعث خشم هواداران و ناراحتی بازیکنان تیم هند و کادر فنی شد. البته فدراسیون جهانی کریکت این موضوع را تکذیب و اعلام کرد که کاپ اصلی بوده است. 

توپ جنگی و دیگر جام های عجیب فوتبال آمریکایی

جنجال های جهان ورزش

در فوتبال آمریکایی دانشگاهی برخی از تقابل ها اهمیت زیادی دارند و علاوه بر نام اختصاصی جام مخصوص هم دارند. تیم دانشگاه نوادا و رینو دو رقیب قدیمی به حساب می آیند و برنده بازی صاحب توپ جنگی می شود. این جایزه گرانترین و سنگین ترین کاپ قهرمانی در فوتبال کالج آمریکایی است.

 جنجال های جهان ورزش

برنده "بازی بزرگ" که از بین دو تیم گلدن بیرز و استنفورد کاردینال مشخص می شود کاپ قهرمانی اش تبر است. همچنین برنده تقابل دو تیم مینه سوتا و ویسکانسین جام مشابهی را بالای سر می برد. بوت برنزی، کلاه طلایی، خوک و لاک‌پشت از دیگر کاپ های قهرمانی در بازی های کلاسیک فوتبال دانشگاهی آمریکا هستند. 

باب اسفنجی 

جنجال های جهان ورزش

"باب اسفنجی شلوار مکعبی ۴۰۰" در سری رقابت های اتومبیلرانی ناسکار در سال ۲۰۱۵ به میزبانی کانزاس برگزار شد. جیمی جانسن توانست زودتر از دیگر راننده ها از خط پایان عبور کند و قهرمان این رقابت ها شود. همانطور که از نام بازی ها مشخص است او یک کاپ باب اسفنجی بالای سر برد. 

دیدگاه تان را بنویسید