جی پلاس

جنجال‌های جهان ورزش| حقه های بزرگ تاریخ

برخی از ورزشکاران برای رسیدن به مدال طلا یا کسب پیروزی از حقه و کلک استفاده می کنند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: ورزشکاران برای رسیدن به هدفشان در مسابقات مهم تمام تلاش خود را به کار می برند. با این حال تعدادی کمی از آن ها به حقه و کلک متوسل می شوند تا بتوانند پیروز یا قهرمان شوند. اغلب داوران متوجه می شوند ورزشکاران از قوانین تخطی و حرکت غیر ورزشی کردند و آن ها را از مسابقات اخراج می کنند. 

ماراتن با مترو 

جنجال های جهان ورزش

رزی روییس یکی از مشهورترین حقه ها را به کار برد. او فاتح ماراتن بوستون در سال ۱۹۸۰ با زمان دو ساعت و سی و یک دقیقه شد. آن سومین رکورد برتر جهان و ۲۵ دقیقه بهتر از رکورد شش ماه قبل دونده کوبایی بود. به همین خاطر به روییس مشکوک شدند و سپس مشخص شد بخش زیادی از مسیر را با مترو پیموده است. 

مشت های گچی 

جنجال های جهان ورزش

لوییس رستو، بوکسور پورتو ریکویی در سال ۱۹۸۳ بیلی کالینز را با اختلاف شکست داد. کالینز پیش از آن هر ۱۴ مبارزه خود را با پیروزی به پایان رسانده بود. جراحات حریف کالینز خیلی شدید بود. به همین خاطر روی این موضوع تحقیق کردند و مشخص شد رستو در دستکش خود بانداژ گچی داشته است. کارلوس لوییس، مربی رستو به او پیشنهاد کرده بود چنین حقه ای را به کار ببرد.  

تیم بسکتبال اسپانیا 

جنجال های جهان ورزش

بزرگترین رسوایی ورزش اسپانیا را تیم بسکتبال این کشور در پارالمپیک ۲۰۰۰ سیدنی رقم زد. اسپانیا تیم قدرتمندی را راهی بازی ها کرده بود که توانست مدال طلا را به دست آورد. با این حال بعدا مشخص شد که دو نفر از بسکتبالیست ها هیچگونه معلولیتی نداشتند. اسپانیا مجبور شد مدال طلایش را پس بدهد. 

کلید الکتریکی در شمشیر بازی 

جنجال های جهان ورزش

بوریس اونیشچنکو پس از کسب طلای المپیک تیمی و نقره فردی در سه گانه ۱۹۷۲ به نظر می رسید در بازی های مونترال در بهترین شرایط قرار دارد. هر ضربه ای که می زد به امتیاز تبدیل می شد. این در حالی بود که حریفش امتیاز نمی گرفت. آدرین پارکر بریتانیایی می دید اونیشچنکو با این که ضربه ای وارد نمی کند باز هم چراغ قرمز برایش روشن می شد. او از این اتفاق عصبانی شد و از داوران درخواست کرد که شمشیر ورزشکار اهل شوروی را بررسی کنند. این کار را انجام دادند اما نتوانستند چیزی پیدا کنند. در رقابت بعدی برابر جیم فیکس کلک اونیشچنکو فاش شد. کلید الکترونیکی اجازه می داد او به امتیاز دست پیدا کند بدون اینکه ضربه اش به حریف برخورد کند. او بالافاصله از تیم المپیک اخراج شد.

کوچک کردن دروازه

جنجال های جهان ورزش

کیم کریستنسن، دروازه‌بان دانمارکی زمانی که برای گوتبرگ سوئد بازی می کرد در جریان یکی از دیدارها تیرک ها را جا به جا کرد. در تصاویر نشان داده شد که کریستنسن دروازه ها را چند سانتی متری جا به جا کرده است. داور این موضوع را متوجه شد و پس از برخورد با دروازه‌بان دانمارکی تیرک ها را سر جای خود برگرداند. کریستنسن پس از بازی در یک مصاحبه فاش کرد: "یکی از دوست هایم که دروازه‌بان است چند سال پیش چنین توصیه ای کرد و گاهی اوقات این کار را انجام می دادم."

دونده زنی که مرد بود 

جنجال های جهان ورزش

دورا راتین، دونده آلمانی در بازی های المپیک ۱۹۳۶ برلین شرکت کرد و در مسابقات پرش طول چهارم شد. در سال ۱۹۳۸ در رقابت های اروپایی وین رقابت کرد و توانست در پرش طول رکورد جهان را بشکند. در واقع دورا، هرمن راتین بود و او اعتراف کرد به اجبار نازی ها زن شده است. 

ماراتن با ماشین 

جنجال های جهان ورزش

فرد لورس یکی از نخستین کسانی بود که از حقه بزرگی برای کسب قهرمانی بهره برد. دونده آمریکایی در بازی های المپیک ۱۹۰۴ می خواست فاتح رقابت های ماراتن شود اما پس از ۱۲ کیلومتر پاهایش دیگر توان نداشتند. زمانی که می خواست انصراف دهد، مربی اش به او گفت که سوار ماشین شود و ۱۸ کیلومتر را با آن طی کرد. سپس پیاده شد و با ثبت سه ساعت و ۱۳ دقیقه به عنوان نخستین دونده از خط رد شد. با این حال خیلی زود متوجه حقه اش شدند و او از بازی ها اخراج شد. 

 گلف بازی به روش رابرتسون 

جنجال های جهان ورزش

در مسابقات گلف بریتانیا در سال ۱۹۸۵ دیوید رابرتسون از حریفانش پیش افتاد تا بدون این که کسی بفهمد توپ را به سوراخ نزدیک تر کند. گلف بازانی که در کنار سوراخ شماره ۱۴ حضور داشتند متوجه موضوع شدند و به داوران اطلاع دادند. رابرتسون ۲۰ هزار پوند جریمه و برای ۳۰ سال از رقابت در گلف محروم شد. 

مصدوم کردن حریف

جنجال های جهان ورزش

تونیا هاردینگ و نانسی کریگن در دهه ۹۰ رقابت نزدیکی در اسکیت روی یخ داشتند. همین موضوع موجب شد یک روز پیش از رقابت های قهرمانی در آمریکا هاردینگ برای مصدوم کردن رقیبش نقشه بچیند. شین استانت، همسر هاردینگ در راهرو با یک میله چوبی به کریگن حمله کرد. او می خواست پای راست نانسی را بشکند اما موفق نشد. با این حال آسیب دیدگی به اندازه ای بود که کریگن نتواند مسابقه بدهد. هاردینگ قهرمان شد. پس از این که مشخص شد هاردینگ موجب مصدومیت کریگن شده است برای همیشه از رقابت در اسکیت روی یخ محروم شد‌. 

دیدگاه تان را بنویسید