جی پلاس

بذری که بکام کاشت

هافبک بازنشسته انگلیسی با امضای قرارداد با لس آنجلس گلکسی موجب تحول لیگ MLS شد و دوران او با حضور مسی در آمریکا به پایان رسید.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: لحظه ای که دیوید بکام، لیونل مسی را در نوزدهم جولای در آغوش گرفت پایان یک دوران و شروع عصری دیگر بود. هیجان در مراسم معارفه شماره ۱۰ در ورزشگاه DRV PNK  شهر جادویی وصف ناشدنی بود. میلیون ها هوادار و میلیون ها ببینده از طریق پلت فرم هایی همچون اپل تی وی پلاس، یوتیوب و توئیتر شاهد این مراسم بودند و همین موضوع نشان می داد حضور مسی چه تاثیری روی لیگ MLS گذاشته است. این تنها یک شروع است و اگر آن اتفاق ۱۵ سال و نیم پیش رخ نمی داد بعید بود چنین انتقالی صورت پذیرد. در آن روز بکام تصمیم گرفت رئال مادرید را با لس آنجلس گلکسی عوض کند و بذری را بکارد که اکنون مسی باید آن را پرورش دهد. 

دیوید بکام

مانی، یکی از اعضای باشگاه گلکسی به آس گفت: "حضور مسی اتفاق بزرگی است، او بازیکن فوق العاده ای است اما خیلی جای کار دارد تا بتواند مانند بکام تاثیر گذار باشد. مانند قضیه زلاتان ایبراهیموویچ. او در زمین فوق العاده عمل کرد اما بکام معنای دیگری دارد. تاثیر بکام روی تیم گالکسی و لیگ MLS فراتر از ورزش بود. یک قبل و بعد بود."

در ژانویه ۲۰۰۷ بکام اعلام کرد با تیم گلکسی توافق کرده است. هافبک ۳۱ ساله وارد ماجراجویی شد که قبلا کمتر کسی آن را امتحان کرده بود. پله و بکن باوئر برای نیویورک کاسموس بازی کرده بودند و یوهان کرویف و جورج بست برای لس آنجلس آزتکس. با این حال آن متعلق به دورانی دیگر بود. تصمیم بکام وجهه منفی داشت. فابیو کاپلو او را کنار گذاشت و رامون کالدرون، رییس باشگاه رئال مادرید گفت: "به هالیوود می رود تا بازیگر متوسطی شود." بکام تنها پیراهن تیم گلکسی را بر تن نکرد بلکه نقش کلیدی در شهرت این لیگ در جهان داشت. هافبک انگلیسی فقط از لحاظ ورزشی تاثیرگذار نبود.

دیوید بکام

لیگ MLS تغییر کرد. تعداد تیم ها افزایش یافت‌. بکام در ۱۲۴ بازی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ توانست ۲۰ گل به ثمر برساند و ۵۳ پاس گل دهد. او نشان داد که دوباره می تواند در فوتبال اروپا پا به توپ شود. به صورت قرضی به میلان رفت و در سال ۲۰۱۳ در پاری سن ژرمن بازنشسته شد. هافبک انگلیسی دستمزدش را تا ۷۰ درصد کاهش داد اما به لطف بند قراردادی که داشت باز هم بیشترین دستمزد را در میان دیگر بازیکنان دنیا دریافت می کرد. بکام مذاکره کرد تا چند درصد از درآمدهای باشگاه از فروش را به دست آورد. به همین خاطر درآمدش در یک فصل به ۵۰ میلیون دلار می رسید. این در حالی بود که دستمزدش تنها ۶.۵ میلیون می شد. پیش از آن چنین قانونی وجود نداشت و پس از تصویب به قانون بکام معروف شد. باشگاه ها اجازه پیدا کردند برای سه بازیکن تیمشان محدودیت دستمزد نداشته باشند و اگر این قانون نبود مسی اکنون در میامی نبود. 

حضور بکام موجب شد ستارگان دیگری از جمله تیری آنری، دیدیه دروگبا، آندره پیرلو، داوید ویا، کاکا، استیون جرارد، فرانک لمپارد، ایبراهیموویچ، وین رونی، گونسالو ایگواین، گرت بیل و جورجو کیه‌لینی به MLS بروند. آن روی دیگر بخش ها هم تاثیرگذار بود مانند حضور تماشاگران که ۴۰ درصد از سال ۲۰۰۷ افزایش یافته است. همچنین هر ساله حق پخش تلویزیونی افزایش می یابد و از هشت میلیون دلار در سال ۲۰۰۶ به ۲۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت. باشگاه اینتر میامی در سال ۲۰۱۸ تاسیس شد و توانست در سال ۲۰۲۰ وارد MLS  شود. از لحاظ ورزشی باشگاه در نخستین سال هایش روزهای سختی را گذراند اما مسی، سرخیو بوسکتس و جوردی آلبا با مربیگری تاتا مارتینو شرایط را بهتر خواهند کرد. 

دیوید بکام

مانی یادآوری کرد: "بکام انتظارات را برآورده کرد. امضای قرارداد با او اتفاق بزرگی بود و تنها باعث نشد که مجسمه ای از او ساخته شود بلکه توانست برای لیگ موفقیت به ارمغان بیاورد، کاری که کمتر کسی توانسته است انجام دهد." مالک باشگاه اینتر میامی از سوم مارس ۲۰۱۹ در دیگنیتی هلث اسپورتس پارک در میدان اسطوره ها مجسمه ای دارد. بکام در آن روز گفت: "می خواهم باعث پیشرفت فوتبال و این لیگ شوم و آن را بزرگ تر کنم. تصور می کنم تا به امروز موفق عمل کردیم اما هنوز راه طولانی در پیش داریم. به خاطر پیشرفت ۱۰ سال اخیر خیلی خوشحال هستیم." او موفق شد. تیمش توانست در مدت کوتاهی پیشرفت کند. ارزش باشگاه از ۲۵ میلیون یورو به ۵۸۵ دلار افزایش پیدا کرد و باز هم بیشتر خواهد شد به خاطر حضور ستاره ای همچون مسی و بازیکنانی مانند بوسکتس و آلبا. مسی باید خیلی تلاش کند اگر می خواهد مثل بکام بیرون از زمین تاثیرگذار باشد. 

 

دیدگاه تان را بنویسید