گزارش جی پلاس؛

روایتی از بیم و امید برای آینده ورزش جانبازان و معلولان ایران

غفور کارگری رئیس کمیته ملی پارالمپیک ایران، روز 26 تیر در نخستین نشست خبری خود حضور پیدا کرد و به سوالات اهالی رسانه پاسخ داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ صبح روز دوشنبه 26 تیرماه 1402، روز مهمی برای ورزش جانبازان و معلولان ایران بود چرا که غفور کارگری، رئیس جدید کمیته ملی پارالمپیک ایران که جانشین محمود خسروی وفا شده، برای اولین بار مقابل خبرنگاران حاضر شد تا نخستین نشست خبری خود را برگزار کند. نشستی که اهمیتش از دو سو قابل ارزیابی بود؛ اول این که فقط کمتر از 100 روز به آغاز بازی های پارا آسیایی هانگژو باقی مانده است و همه مشتاق شنیدن ارزیابی های آقای رئیس از شرایط کاروان ایران در این دوره از رقابت ها بودند و دوم آن که همه منتظر بودند تا ببینند اساسا رویکرد غفور کارگری به ورزش جانبازان و معلولان چیست و او چه برنامه هایی را برای توسعه سیستم تحت امر خود در دراز مدت در نظر دارد.

برنامه قرار بود از ساعت 10 به میزبانی سالن کنفرانس کمیته ملی پارالمپیک برگزار شود و آقای رئیس با تاخیری صرفا 5 دقیقه ای در محل نشست حضور یافت. میزان تاخیری که با توجه به آن چه که در میان سایر مدیران ورزشی و غیر ورزشی سراغ داریم، مدت زمانی کاملا قابل قبول است.

 

درک اهمیت رسانه با ذکر یک گلایه

کارگری سخنانش را با موضوع رسانه آغاز کرد. او نشان داد به خوبی از اهمیت امر رسانه در پوشش اخبار و رویدادهای مربوط به حوزه خود مطلع است و فلذا از اهالی رسانه گلایه کرد که چرا اهمیت زیادی برای رشته های ورزشی و ورزشکاران جانباز و معلول کشور قائل نیستند و آن را طوری که شایسته است پوشش نمی دهند. او از خبرنگاران و اصحاب رسانه خواست که نوع نگاه خود را تغییر دهند و افتخارآفرینی هایی که در این عرصه اتفاق می افتد را پا به پای سایر رویدادها و رشته ها پوشش دهند تا ظلمی در حق بچه های زحمتکش و پرافتخار این عرصه نشود.

 

باکی از انتقاد وجود ندارد

رئیس جدید کمیته ملی پارالمپیک از همین ابتدا گارد خود را نسبت به نقد و نظر پایین آورد. او صراحتا در چندین مرحله خواست که صاحب نظران عرصه ورزش جانبازان و معلولان دیدگاه های خود را بدون پرده و البته بدون حاشیه با مدیران در میان بگذارند تا هم تعامل خوبی برقرار شود و هم ایرادها و اشکالات از این طریق رفع شود. کارگری در این خصوص پیشنهاد داد که سالی دو نشست خبری و چند نشست هم اندیشی با حضور اهالی رسانه داشته باشد تا بتواند همه صداهای موجود در این عرصه بشنود.

نشست خبری رئیس کمیته ملی پارالمپیک / غفور کارگری

خبری از تخریب قبلی ها نبود

یک عادت مرسوم در اتمسفر مدیریتی حاکم بر سیستم اداری ایران این است که هر مدیری که بر سر کار می آید، به انتقاد از مدیران پیشین می پردازد و شرایط را جوری جلوه می دهد که گویی یک ویرانه ورشکسته را تحویل گرفته است. کارگری اما نشان داد که چنین رویه ای ندارد. او با رویکردی قدرشناسانه از زحمات خسروی وفا، رئیس سابق کمیته ملی پارالمپیک تقدیر کرد و گفت که امروز سکویی خوب برای رشد و تحول مهیا است و این به لطف زحمات مدیران پیشین است. با این حال رئیس جدید بیان کرد که به وضع موجود قانع نیست و می خواهد از موقعیت خوب و مطلوب فعلی، به سمت موقعیت بهتر حرکت کند.

 

فرصتی برای اشتباه نیست

برنامه‌محوری از دیگر نکات مثبتی بود که مورد اشاره غفور کارگری قرار گرفت. او خیلی صریح بیان کرد که فرصتی برای اشتباه وجود ندارد و اساسا نه از لحاظ زمانی و نه از لحاظ منابع مالی، امکان این که مسیری بخواهد به اشتباه در پیش گرفته شود وجود ندارد. فلذا از همان ابتدا باید مطابق اسناد و برنامه های علمی تدارک دیده شده که در آن هم به کیفیت گرایی و هم به آسیب شناسی سالیان اخیر توجه شده، حرکت کرد تا به نتیجه مطلوب رسید.

نشست خبری رئیس کمیته ملی پارالمپیک / غفور کارگری

کار برای 2028 آغاز شده است

رئیس کمیته ملی پارالمپیک اعلام کرد که از الان برای پارالمپیک 2028 لس آنجلس برنامه دارد و کارها برای موفقیت در این رویداد که حدود 5 سال دیگر برگزار خواهد شد آغاز شده است. کارگری به سهم اندک ورزش ایران از دو رشته پر مدال شنا و دوومیدانی هم اشاره کرد و گفت که از شناگران ایران خواسته است تا در 2028، برای روی سکو رفتن به لس آنجلس بروند.

 این نگاه بلندمدت شاید حلقه گم شده ورزشی است که این روزها بسیار روزمره و کوتاه‌نگر شده. اصلا چند مدیر ورزشی ما فرصت می کنند تا برای 5 سال آینده خود برنامه ریزی کنند؟ باید امیدوار بود که این برنامه ریزی های بلندمدت در عرصه عمل هم خود را نشان دهد چرا که اگر چنین شود می توان به رشد و پیشرفت ورزش کشور در ابعاد مختلف امید بست.

 

رئیس هشدار می دهد؛ کار در هانگژو سخت است

کارگری در تمامی صحبت های خود بر روی یک مرز حرکت می کرد؛ مرز بیم و امید. او به همان اندازه که با روحیه ای خوب از امید و تلاش و آینده نگری می گفت، به همان اندازه هم با واقع گرایی، از سختی ها و مشکلاتی که بر سر راه وجود دارد سخن به میان می آورد. از بودجه و اعتباراتی که کفاف تمام تحولات و رویدادها را نمی دهد تا پیشرفت سایر کشورها. کارگری در نشست خبری خود از دو کشور اسم آورد که سخت خود را برای مسابقات پاراآسیایی آماده کرده اند؛ هند و ازبکستان. شناخت آقای رئیس از عملکرد سایر کشورها منتج به این نتیجه شد که کار ایران در مسابقات پیش رو بسیار سخت است. او خیلی زیرکانه از بیان ارزیابی و برآورد خود در خصوص تعداد مدال هایی که از کاروان ایران در این رقابت ها خواهد گرفت طفره رفت اما یک جمله کلیدی در این خصوص گفت که توجه به آن، دشوار بودن مسیر را به خوبی نمایان می کند؛ تکرار رتبه سوم دوره گذشته برای کاروان ورزشی کشورمان هم بسیار سخت است.

 

باید حرفه ای شویم

کارگری در پاسخ به سوال خبرنگار ورزشی جی پلاس در خصوص شرایط فنی حاکم بر اردوهای تیم های ملی که قرار است به هانگژو اعزام شوند و کمبودهایی که در این عرصه وجود دارد، دست روی نکته مهمی گذاشت. او بیان کرد که "ما اگر از لحاظ فنی تغییری در شرایط خود ایجاد نکنیم، از سایر رقبا عقب می مانیم." کارگری در صحبت های خود نشان داد که ضعف های موجود را به خوبی می شناسد. او گفت که "در حال حاضر اکثر مربیان شاغل در این عرصه، پاره وقت هستند و ما باید به سوی تمام وقت شدن مربیان حرکت کنیم." او همچنین به این نکته اشاره کرد که ورزشکاران در اموری مثل تغذیه و روانشناسی هم احتیاج به تحول دارند.

بیان این مسائل از سوی رئیس کمیته پارالمپیک، نشان از اشراف کامل او به ابعاد مختلف موفقیت در ورزش دارد اما به همان میزان، مسئولیت او را هم برای پیاده کردن این برنامه ها سخت تر می کند.

نشست خبری رئیس کمیته ملی پارالمپیک / غفور کارگری

خیالتان راحت، ورزشکارسالاری نداریم

یک پیام امیدوارکننده دیگر از سوی رئیس کمیته ملی پارالمپیک، پیام وحدت و همبستگی بود. پیامی که در انتهای سخنان کارگری هم مورد تاکید قرار گرفت و او اعلام کرد که اساسا به همین دلیل، عنوان «فرزندان ایران» برای کاروان ورزشی کشورمان انتخاب شده است. به غیر از این مورد، صحبت های او درباره وضعیت ساره جوانمردی و زهرا نعمتی باعث شد تا بسیاری از نگرانی ها در خصوص شرایط این دو ورزشکار دستکم فعلا رفع شود. کارگری که نشان داد نسبت به اتحاد و وحدت حساسیت خاصی دارد، گفت که "هم خانم جوانمردی و هم خانم نعمتی ستاره ها و قهرمانان ورزش کشور هستند و ضمنا در هماهنگی کامل با این کمیته و مربیان ما قرار دارند." او این تضمین را داد که در بین ورزشکاران پارا، خبری از خودمختاری و ورزشکارسالاری نباشد.

 

گفت و گوی اختصاصی با جماران؟ شاید!

نشست خبری غفور کارگری قرار بود ساعت 11:30 پایان یابد اما داغ بودن بحث ها و تعدد سوالات خبرنگاران حاضر در جلسه، باعث شد تا این نشست تا حدود ساعت 12 به طول بینجامد. پس از پایان جلسه، خبرنگار ورزشی جی پلاس به طور اختصاصی از رئیس کمیته ملی پارالمپیک دعوت کرد تا در آینده ای نزدیک، با پایگاه خبری جماران به گفت و گو بنشیند. دعوتی که آقای رئیس در پاسخ به آن، ترجیح داد تا باز هم روی خط بیم و امید یا همان خوف و رجا که در طول نشست به آن اشاره کرده بود حرکت کند؛ شاید آری، شاید خیر!

 

دیدگاه تان را بنویسید