نشست خبری

کارگری: بیشترین مدال متعلق به ورزشکاران معلول است/ در هانگژو شرایط سختی خواهیم داشت

رئیس کمیته ملی پارالمپیک درباره شرایط کاروان ایران در بازی های پاراآسیایی توضیح داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ غفور کارگری رئیس کمیته پارالمپیک در نشست خبری اظهار داشت: این اولین مصاحبه مطبوعاتی مستقل ما بعد از انتخابات پارالمپیک است. در این جلسه درخواستی دارم اینکه به حمایت رسانه ها در مقوله پارالمپیک نیاز داریم. از رسانه ها این خواهش را داریم که کمک کنند. این دو بعد دارد. اول انعکاس شایسته و به حق مطالب مربوط به جانبازان و معلولان است. الان انعکاس خبری در زمینه جانبازان به حق نیست.

وی ادامه داد: اگر مسابقات جهانی معلولان جهان در پاریس است و ورزشکار ایران مدال طلا می‌گیرد و شما رصد کنید که کسب مدال طلا تا چه حد مهم است. قطعا چندان درجه اول نیست و این ظلم است. حضور یک ایرانی در قله جهانی واقعا ارزشمند است. بیشترین مقام و افتخارآفرینی برای بخش های پارالمپیک است اما در تیتراژ برنامه هم هم نیستیم. خواهشی دارم که رسانه ها در روند رو به رشد پارالمپیک به ما کمک کنند.

کارگری عنوان کرد: علاقه ای به مصاحبه ندارم، به نظرم ما سالی دوبار حداقل باید نشست مطبوعاتی داشته باشیم و خوب است جلسه هم اندیشی هم داشته باشیم‌. به طور مثال قبل از اعزام های مهم و یا در ابتدای سال ها می‌توان از نظرات خبرنگاران استفاده کرد.

وی افزود: ما در ورزش پارالمپیک و جانبازان و معلولان کمترین مشکل داریم که این به دلیل مدیریت خوب خسروی وفا بوده است و خیلی از بسترها را برای ادامه مسیر هماده کرده است. رویکرد ما در پارالمپیک ایجاد تحول است. اگر قرار باشد روال جاری انجام شود کوتاهی در حق آن مجموعه است. نقطه ما در پارالمپیک نقطه خوب است و باید به سمت خوب تر حرکت کنیم. آن هم نه به صورت کند، بلکه با سرعت و همفکری بالا باید حرکت کرد. زمانی برای گذراندن روزمره نداریم. نگاه ما نگاه تحولی است و باید شتابان و رو به جلو حرکت کنیم.

کارگری ادامه داد: ما چند اصل را به صورت بنیادی قرار دادیم. اولین اصل فرمایشات مقام معظم رهبری در ورزش است. بنده ۳۰ سال است در ورزش هستم و علاقه به مطالعه دارم به عنوان یک کارشناس کوچک می گویم اگر نظران رهبری را پیاده کنیم ورزش ما شتابان پیش خواهد رفت. مثلا کیفیت گرایی که سال هاست سیاست ما است. بعد از المپیک آتن سیاست ما کیفیت گرایی شد.

رئیس کمیته پارالمپیک گفت: اصل دوم این است که کارهایی که در پارالمپیک صورت می‌گیرد یک مبنا داشته باشد و هدفمند باشد. لذا یک سند راهبردی تحت عنوان برنامه راهبردی ۵ ساله. اصل سوم، مربوط به آسیب شناسی است. ما اجازه تکرار خطا نداریم، نه از لحاظ زمانی و از نظر اعتباری و ملی. این اشتباهات در ادبیات مدیریتی آسیب شناسی است. بلافاصله بعد از مسابقات بلافاصله باید بنشینیم و نقاط قوت و ضعف را مشخص کنیم و نقاط ضعف را برطرف کنیم. اگر ما اشتباهات جاکارتا را در هانگژو تکرار کنیم شما باید ما را نقد کنید. از دیگر اصول جدی کار ما تمرکز روی اولویت ها است. باید کارهایمان را اولویت بندی کنیم و روی آن ها تمرکز کنیم. ما الان در رشته های ورزشی اولویت بندی کردیم ودر جریان عمومی هم باید اولویت بندی کنیم. الان اولویت ما هانگژو است و تمرکز روی این مسابقات است.

وی ادامه داد: باید سطح فنی ورزشکاران را بالاتر ببریم. اما با توجه به رشدهای دیگر کشورها باید نگران باشیم و با این شرایط باید سطح خودمان را بالا ببریم. در نهایت باید در سطح فرهنگی هم ارتقا داشته باشیم و این قهرمانی ها با روح پهلوانی همگون شود. با خوش اخلاقی، خودکنترلی و ... باید در هیجانات و سختی ها و در جایی که ظلم شده باید رفتار مناسب داشته باشیم و این یعنی آن سبقه فرهنگی.

کارگری افزود: ما دو رشته داریم که هم در المپیک و هم پارالمپیک است و سرجمع حدود نزدیک به ۳۰۰ مدال دارد. دو ومیدانی و شنا. دو رشته ای که خیلی تجهیزات محور نیست. ورزشکار اسطوره ای زاتوپک، با عرق ملی خود قهرمان بود. شنا هم همینطور است که تجهیزات گران ندارد. ما چه سهمی از این حدود ۳۰۰ مدال؟ سهم ما در المپیک هیچ است و یک تک ستاره درخشید و رفت. در شنا اصلا ورودی ندارین چه المپیک و چه پارالمپیک. چرا اینطور است؟ دوومیدانی و شنا پیچیده تر از تکواندو و کشتی و ... است . این به خاطر اولویت ها است. با حفظ اولویت رشته هایی مثل والیبال و بسکتبال و ... الان اولویت ما شنا و دوومیدانی است. به دوستان شنا گفته ام که در پارالمپیک لس آنجلس باید روی سکو برویم. در این باره برنامه ریزی می‌کنیم و فرد قوی هم قرار دادیم. این وضعیت دوومیدانی کمتر از حق ما است. اینها برنامه بلندمدت است و پارالمپیک لس آنجلس است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تعداد ورزشکاران و شرایط مسابقات مشخص شده است، عنوان کرد: اعزام به بازی های هانگژو در ۱۶ رشته است که در تمامی آنها آقایان و خانم ها هستند. در دوومیدانی، تیراندازی، وزنه برداری، بسکتبال با ویلچر بانوان، والیبال نشسته بانوان، بسکتبال با ویلچر آقایان، والیبال آقایان، شنا، بوچیا، شطرنج، گلبال، فوتبال نابینایان آقایان، جودو، تیروکمان، تنیس روی میز آقایان، دوچرخه سواری آقایان، قایقرانی کانو و تکواندو. مجموع ورزشکاران تا این لحظه ۲۱۲ نفر است که ۱۲۸ نفر آقایان و ۸۴ نفر خانم ها هستن‌د. خانم ها در مقایسه با جاکارتا ۱۲ نفر بیشتر شدند و ۶۶ نفر هم اعزام خواهند شد. امکان دارد این نفرات بیشتر هم شود و کاهش نخواهیم داشت.

کارگری درباره بحث کیفیت گرایی در کاروان اعزامی گفت: ما الزام داریم بر اینکه فضای ورزش پارالمپیک به صورت جدی رقابتی شده است. در این فضا با واردکردن تعداد زیاد ورزشکار نمی توانی نتیجه بگیرید. ما در زندگی خصوصی هم بازد اولویت بندی داشته باشیم. ما اگر بخواهیم تعداد ورزشکار را بیشتر کنیم، نمی توانیم تمرکز کنیم. تعداد ورزشکار منطق دارد و تعداد کمتر می تواند راحت تر مدیریت شود. فضای رقابتی به اضافه محدودیت منابع به تمرکز ختم می شود و این یک فرمول علمی است. بنده سرپرست کاروان پارالمپیک آتن بودم و یک فرغون برنز گرفتیم و ۶ پله سقوط کردیم. همان شب ستاد بازهای پکن را برگزار کردیم. 

وی ادامه داد: ما قبل از اینکه با رقبای دیگر رقابت کنیم بین ورزشکاران خودمان رقابت را ایجاد کردیم و ایجاد انگیزه کردیم. نگرانی و امید برای ورزشکار باید باشد. این باعث حرکت می شود. ورزشکار باید تلاش کند و رکورد خود را به طلا برساند و در نهایت حقوقش هم افزایش یابد.

رئیس کمیته ملی درباره میزان پاداش به ورزشکاران پاراآسیایی گفت: پاداش پای سکو ریالی خواهد بود. برای طلا ۵۰۰ میلیون برای نقره ۲۰۰ میلیون و برای برنز ۱۰۰ میلیون در نظر گرفته ایم. و امکان افزایش هم وجود دارد.

 

کارگری افزود: ما از جاکارتا بیشتر ورزشکار اعزام می‌کنیم و احتمال اعزام دوباره بیشتر ورزشکاران است. اگر ورزشکاری جانباز و نابینای مطلق باشد و رکورد چهارمی داشته باشد اعزام می‌کنیم. ورزشکار ۱۸ سال به پایین را هم اعزام می‌کنیم. ورزشکاران بوچیا را هم اعزام می‌کنیم. ما در جاکارتا در ۱۳ رشته شرکت کردیم و در هانگژو در ۱۶ رشته حاضر خواهیم شد. 

فضای هانگژو نسبت به جاکارتا رقابتی تر شده است. ما شرایط سختی در هانگژو خواهیم داشت. تعدادی از طلایی های ما در مقایسه با جاکارتا خداحافظی کردند. ۷ الی ۸ ورزشکار حاضر در جاکارتا حد نصاب را نیاوردند و با ادغام برخی کلاس ها برخی مدال طلا را از دست دادیم. با آمدن برخی رقبای جدی ما را وارد فضای رقابت بیشتر خواهد کرد. کمبود اعتبارات هم دست ما را بسته و اینکه بخواهیم مقام سوم را تکرار کنیم کار سختی است اما نگاه مان رو به جلو است. در جاکارتا تکواندو و کانا نبود و در این رشته ها امید زیادی به طلا داریم. امیدواریم بتوانیم مقام آبرومندانه برای کشورمان بدست آوریم.

کارگری درباره اینکه برخی ورزشکاران مانند ساره جوانمردی و نعمتی ...در اردوها شرکت نمی کنند افزود: خانم جوانمردی بحث فرزندپروری داشت و الان کارهای خود را دنبال می کند بحث ورزشکارسالاری در شرایطی رخ می دهد  که بدون هماهنگی اقداماتی انجام دهند. در حالی که تمامی کارهای ایشان با هماهنگی است. خانم نعمتی هم همین طور است و با ما هماهنگ هستند بچه های پار المپیک بچه‌ای متواضع هستند.

وی درباره بودجه پارالمپیک گفت: بودجه پارسال ما ۱۱۵ میلیارد بوده و الان اعتبار ما ۲۶۶ میلیارد تومان است و هزینه ما بالاست. 

کارگری درباره برآورد تعداد مدال ایران گفت: ما امیدوار هستیم شرایط قابل قبول رقم بزنیم و رقابت نزدیک و سخت است.  نمی توانیم برآورد مدالی در این باره بدهیم.

شرایط اکثریت تیم های ما خوب است. اکثر تیم های ما شرایط خوبی دارند. ما از یافته های علمی باید بیش از این برخوردار باشیم. ما باید علم و دانش مربیان را افزایش دهیم. احتمالا ما می رسیم به تصمیم داشتن مربیان تمام وقت. برخی مربیان ما تمام وقت نیستند.  مربیان ما باید به دانش روز مسلط و مسلح باشند. حتی از نظر تغذیه تغییراتی را شروع کردیم. در بحث روانشناسی تغییراتی را ایجاد کرده ایم. ۵ عامل اصلی تعریف شده است.

رئیس کمیته ملی پارالمپیک درباره بحث استعدادیابی در این رشته گفت: ما الان در بحث استعدادیابی به نقطه چالش داریم می رسیم. در این باره از آقای پولادگر درخواست داشتیم در بحث استعدادیابی به ما کمک کنند. در ساختار جدید تشکیلاتی هم یک واحد در معاونت فنی دیده ایم که برنامه ریزی کند. در برگزاری اردوها با نگاه استعدادیابی اقداماتی انجام داده ایم. یک طرحی داریم تحت عنوان یاران سلیمانی که در فضای استعدادیابی قابل تعریف است و جانبازان شهدای امنیت و ... را شناسایی کردین و تیم ها در استان ها حاضر می شوند و به بحث استعدادیابی می پردازند. تا انشالله نفراتی به تیم های ملی اضافه گردد.

کارگری در پاسخ به این سوال که در گذشته خسروی وفا کمتر به بحث نبود بودجه اشاره داشت اما شما اشاره کردید که کمبود اعتبار دارید، آیا شما هم به این منابعی که آقای خسروی وفا دسترسی داشتند، می توانید دسترسی داشته باشید؛ عنوان کرد: درباره بحث مالی اشاره کردم و عدد و رقم گفتم. یک مورد افزایش قیمت هست و یک مورد هم بحث طرح های تحولی ما است. ما باید منابع مالی را مدیریت کنیم تا کارها را بالا ببریم. 

وی درباره اینکه رشته هایی که از فدراسیون جانبازان و معلولان جدا شدند، چندان شرایط خوبی ندارند. به نظر می رسد برخی فدراسیون ها از پیوستن برخی رشته های جدا شده به خود بیشتر دنبال بودجه هستند و چندان دغدغه در حوزه جانبازان و معلولان ندارند. گفت: این حرف حقی است و برخی فدراسیون ها دغدغه ندارند. ما یک تفاهم نامه تنظیم کردیم و چارچوب در نظر گرفتیم برای برخی رشته های جدا شده هم‌ به صورت آئین نامه و غیره. حتی گفتیم عضو هیات رئیسه آن فدراسیون باید از مجموعه پارالمپیک باشد و کمک‌هایی صورت گیرد. بحث بودجه و اعتبارات را هم داریم نظام مند می کنیم. کار دوم ما هم ارتباط است و با حضور در این اردوها مثل تیر و کمان و آقای شعبانی بهار هم آمدند و در این باره تصمیماتی گرفتیم. به شدت دنبال تغییر در اساسنامه فدراسیون ها هستیم تا حق ورزشکاران جانباز و معلول پایمال نشود.

کارگری درباره نام کارون پارالمپیک در هانگژو گفت: نام کاروان فرزندان ایران است. شعار کاروان ما هم ایمان، ایران و افتخار است. سرپرست کاروان ایران، سرپرستش دختر شهید الداغی است. و پرچمدار کاروان ما ساره جوانمردی است و به عنوان مادر قهرمان پرچمدار خواهد بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید