گزارش جی پلاس

روزهای داغ و سرنوشت‌ساز تیم‌های ملی ایران در 1402

تمام رویدادهای تیم های ملی ورزشی ایران در سال 1402 را در این گزارش بخوانید.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ سال 1402 سالی پر ترافیک و پر رویداد برای ورزش ایران است. سالی که سه ماهه اولش چندان پر تب و تاب نبود اما درست از خردادماه که حالا در آن قرار داریم تا انتهای سال، رویدادهای پر تعداد ورزشی، تیم های ملی ایران در رشته های مختلف را به چالش می کشند. رویدادهای مختلف و متنوعی که کسب موفقیت در آن ها می تواند سالی ماندگار را در ورزش ایران رقم بزند و از طرفی دیگر عدم موفقیت در آن، به معنای به باد رفتن رویاهای ورزش برای کسب افتخارات بزرگ است.

خرداد؛ والیبال برمی‌گردد

تیم ملی والیبال ایران به رسم هر ساله، از خردادماه کار خود را در رقابت های لیگ ملت های والیبال آغاز می کند. این تیم که با هدایت بهروز عطایی از 16 خرداد کار خود را در لیگ ملت های 2023 آغاز می کند. مرحله مقدماتی مسابقات والیبال لیگ ملت‌ها 2023 با حضور 16 تیم کانادا، آمریکا، آرژانتین، ایتالیا، کوبا، آلمان، هلند، برزیل، ژاپن، فرانسه، چین، ایران، لهستان، صربستان، بلغارستان و اسلوونی در گروه مردان پیگیری می شود.

بر اساس برنامه اعلامی فدراسیون جهانی والیبال، هفته نخست لیگ ملت‌ها 2023 به میزبانی دو شهر اوتاوا در کانادا و ناگویای ژاپن از 6 تا 11 ژوئن برابر 16 تا 21 خرداد 1402 برگزار می‌شود و شاگردان بهروز عطایی این هفته در ناگویا به مصاف تیم‌های ژاپن، لهستان، چین و اسلوونی می‌روند. هفته دوم به میزبانی روتردام هلند و اورلئان در فرانسه از 20 تا 25 ژوئن (30 خرداد تا 4 تیرماه) برگزار خواهد شد که مردان والیبال ایران در روتردام با تیم‌های آلمان، ایتالیا، آمریکا و هلند روبرو خواهند شد. همچنین هفته سوم و پایانی مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها 2023 از 4 تا 9 جولای برابر 13 تا 18 تیرماه سال آینده در دو شهر آناهایم آمریکا و پاسای فیلیپین برگزار می‌شود و تیم ملی والیبال ایران در آناهایم برابر فرانسه، بلغارستان، آرژانتین و کوبا صف آرایی خواهد کرد. مردان والیبال ایران در مرحله مقدماتی با تیم‌های برزیل، کانادا و صربستان بازی ندارند. اگر تیم ایران بتواند راهی دور نهایی رقابت ها شود، باید از 28 تیرماه در لهستان به مصاف رقبای خود برود.

تیم ملی والیبال ایران

مرداد؛ والیبال قهرمانی آسیا در تهران

تیم ملی والیبال ایران که در سال 1402 تقویمی فشرده را در پیش دارد، مردادماه امسال باید در رقابت های قهرمانی آسیا شرکت کند. این مسابقات از 28 مرداد تا 4 شهریور در شهر تهران برگزار می شود و تیم ملی والیبال ایران در گروه A این رقابت ها با تیم های هنگ کنگ و عراق رقابت خواهد کرد.

شهریور؛ محک‌هایی سخت برای بسکتبال و فوتبال

تیم ملی بسکتبال ایران که به سختی توانست جواز حضور در رقابت های جام جهانی بسکتبال 2023 را به دست بیاورد، حالا با سرمربی جدید خود، هاکان دمیر که از ترکیه آمده، کار سختی در مقابل رقبای قدرتمند خود در پیش دارد. مسابقات جام جهانی بسکتبال از روز 3 تا 19 شهریور به میزبانی سه کشور ژاپن، اندونزی و فیلیپین برگزار خواهد شد و تیم ملی ایران در روزهای چهارم، ششم و هشتم شهریور به ترتیب با برزیل، ساحل عاج و اسپانیا رقابت می کند.

همچنین در شهریورماه تیم ملی فوتبال ایران تحت هدایت امیر قلعه نویی یک اردوی مهم را در پیش خواهد داشت. با توجه به این که فیفا دی خردادماه برای تیم ملی ایران در تورنمنت نه چندان جذاب کافا در قرقیزستان سپری خواهد شد، فیفا دی شهریورماه بسیار پر اهمیت جلوه خواهد کرد چون به نوعی، این آخرین فرصت برای تیم ملی است که پیش از جام ملت های آسیا بتواند در اردویی مناسب، بازی های تدارکاتی با کیفیتی را برگزار کند.

همچنین در شهریور ماه، تیم امید ایران که به تازگی رضا عنایتی را به عنوان سرمربی خود شناخته است، در مرحله مقدماتی مسابقات قهرمانی زیر 23 سال آسیا به میدان خواهد رفت. ایران در آن رقابت ها باید به مصاف ازبکستان(میزبان گروه)، هنگ کنگ و افغانستان برود و در صورت موفقیت، بهار 1403 در کشور قطر، تیم امید ایران برای صعود به المپیک 2024 پاریس با سایر رقبا به رقابت خواهد پرداخت.

تیم ملی بسکتبال ایران

آبان؛ تلاش دختران فوتبالیست برای تحقق یک رویا

تیم ملی فوتبال زنان ایران در راه رسیدن به یک دستاورد بزرگ، آبان ماه مقابل حریفان آسیایی اش به میدان خواهد رفت. مرحله دوم مسابقات انتخابی المپیک 2024 در رشته فوتبال زنان، آبان امسال برگزار می شود و تیم ملی زنان ایران در روزهای چهارم، هفتم و دهم آبان در گروه A انتخابی المپیک به ترتیب با استرالیا، تایوان و فیلیپین رقابت می کند تا بخت خود را برای حضور در المپیک امتحان کند. مرحله دوم این مسابقات در سه گروه چهار تیمی برگزار می‌شود تا در نهایت دو نماینده قاره آسیا در المپیک ۲۰۲۴ پاریس مشخص شوند.

تیم ملی فوتبال زنان ایران

مهر؛ از المپیک آسیایی تا انتخابی المپیک پاریس

پس از وقفه ای یک ساله به دلیل کرونا، رقابت های آسیایی 2022 در مهرماه 1402 به میزبانی کشور چین برگزار می شود و شهر هانگژو، از یکم تا شانزدهم مهر، پذیرای 45 کشور آسیایی و 61 رشته ورزشی است. کاروان ورزشی ایران در این رقابت ها قرار است در 26 رشته دوومیدانی، بسکتبال، بوکس، شمشیر بازی، والیبال، تیراندازی، قایقرانی، وزنه‌برداری، کشتی، تکواندو، کاراته، کوراش، ووشو، ورزش های صعودی، کبدی، اسکیت، تیراندازی باکمان، فوتبال، هندبال، شنا-شیرجه-واترپلو، ژیمناستیک، دوچرخه سواری، شطرنج، بازیهای الکترونیک، سپک تاکرا و تنیس روی میز ورزشکار به مسابقات اعزام کند.

رویدادهای ورزشی ایران در مهرماه اما معطوف به المپیک آسیایی نخواهد بود. در کنار بازی های آسیایی، تیم ملی والیبال ایران در راه المپیک پاریس، باید یک بار دیگر به میدان برود و این بار در گروه مرگ مقابل حریفانش قرار گیرد. ایران در گروه A مقدماتی المپیک با تیم های برزیل (میزبان)، ایتالیا، کوبا ، اوکراین، آلمان، جمهوری چک و قطر رقابت می کند. این مسابقات از 8 تا 16 مهر برگزار می شود و دو تیم اول گروه راهی رقابت های المپیک خواهند شد.

در مهرماه 1402 اما تنور تشک های کشتی هم داغ خواهد بود و کشتی گیران ایرانی در راه کسب سهمیه المپیک پاریس، باید از روز دوم مهرماه در بلگراد صربستان به مصاف حریفان خود در مسابقات کشتی قهرمانی جهان 2023 بروند. تداخل این مسابقات با بازی های آسیایی، کار کادرفنی تیم ملی کشتی را سخت خواهد کرد و باید دید فدراسیون و مربیان چه تدبیری در این زمینه اتخاذ می کنند.

همچنین تیم ملی هندبال ایران هم در راه رسیدن به رقابت های المپیک 2024، از 26 مهرماه رقابت خود را در دور انتخابی المپیک در مقابل حریفانش آغاز می کند. هندبالیست های ایرانی در گروه B انتخابی المپیک در قاره آسیا قرار است به مصاف تیم های بحرین، کویت، ژاپن، ازبکستان و قزاقستان بروند. این مسابقات به میزبانی کشور قطر برگزار خواهد شد و درنهایت یک تیم از قاره آسیا راهی مسابقات المپیک می شود.

بازی های آسیایی 2022

دی؛ حمله به طلسم جام ملت ها با مربی ایرانی

تیم ملی فوتبال ایران چهار سال پس از شکست تلخ مقابل ژاپن در نیمه نهایی جام ملت های 2019 و 47 سال پس از آخرین قهرمانی خود در این رقابت ها، بار دیگر قرار است پا به این تورنمنت حساس و سرنوشت ساز بگذارد و این بار قطر، شاهد تلاش فوتبالیست های ایرانی برای فتح جام ملت ها خواهد بود. قطری که در ایام جام جهانی برای فوتبال ایران چندان خوش یمن نبود، حالا قرار است میزبان تورنمنتی باشد که برای دومین بار پس از 2019، قرار است با حضور 24 تیم برگزار شود. ایران که آخرین بار با حشمت مهاجرانی قهرمان آسیا شده، این بار هم با یک مربی ایرانی دیگر یعنی امیر قلعه نویی پا به این رقابت ها خواهد گذاشت و در گروه C این رقابت ها باید به مصاف امارات، هنگ کنگ و فلسطین برود. گروهی که بنظر چندان دشوار نمی آید و از همین حالا می توان ایران را در دور حذفی مسابقات تصور نمود. این رقابت ها از 22 دی تا 21 بهمن برگزار خواهد شد.

تیم ملی فوتبال ایران

 

دیدگاه تان را بنویسید