گزارش جی پلاس

جنجال های جهان ورزش| کلمنته، سرمربی که با رسانه دشمن بود

سرمربی اسپانیایی که با رسانه رابطه بدی داشت همیشه حرف خود را رک می زد و جنجال به وجود می آورد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: خاویر کلمنته، سرمربی برجسته اسپانیایی  بیشتر دوران حرفه ای اش را در لالیگا گذارند و هدایت چند تیم ملی را بر عهده داشت. او با اتلتیک بیلبائو توانست تمام عناوین را در اسپانیا به دست آورد. سرمربی اهل باسک در طول دوران مربیگری اش هرگز زبانش را گاز نگرفت و سکوت نکرد. او همیشه درباره همه چیز نظر  می داد و رابطه خوبی با رسانه نداشت. کلمنته به خاطر این ویژگی اش یکی از جنجالی ترین سرمربیان تاریخ فوتبال به حساب می آید. 

دیگو مارادونا

فینال کوپا دل ری ۸۴-۱۹۸۳ که بین تیم های اتلتیک و بارسلونا برگزار شد به یک جنگ تبدیل شد. آندونی گویکوتکسا تکل شدیدی روی دیگو آرماندو مارادونا انجام داد و ستاره آرژانتینی بارسا را مصدوم کرد. این موضوع تنش را بالا برد و پس از سوت پایان بازیکنان دو تیم به جان همدیگر افتادند. کلمنته که در آن زمان هدایت اتلتیک را بر عهده داشت درباره خطای گویکوتکسا اظهار کرد: "به گویکو گفتم که با مارادونا خشن برخورد کردی. با این حال به من گفته بودند که مارادونا خدای فوتبال است. از کی خدایان مصدوم می شوند؟ تقصیر من نیست، به من بد اطلاع دادند..."

قرنطینه 

در نخستین ماه های همه گیری ویروس کرونا اغلب کشورها برای چند هفته شهرهای خود را قرنطینه کردند  که اسپانیا یکی از آن ها بود. سرمربی سابق لاروخا با این کار مخالف بود و در شبکه های اجتماعی نوشت: "برای این که اقتصاد خوب بچرخد مگر نباید کار کرد؟ و چه کسانی کار می کنند؟ البته، آن هایی که سالم هستند. دوست دارم بدانم چرا افراد سالم باید در خانه بمانند." کلمنته در توئیت دیگری نوشت: "کسانی باید در خانه بمانند که مبتلا شده اند و یا مبتلا می کنند، بقیه باید در خیابان باشند و کار کنند. به این شکل مشکلات کمتر می شود. با این حال همه را قرنطینه کرده اند و این مسخره است." 

رسانه 

سرمربی پیشین رئال مادرید رابطه خوبی با رسانه نداشت. نشست های خبری اش مانند دینامیتی بود که تنها به یک جرقه نیاز داشت تا همه چیز روی هوا برود. او در یک مصاحبه گفت: "می دانید در دوران من چه کسانی روزنامه نگار می شدند؟ کندذهن ترین ها و تنبل ترین آدم ها. آن ها حتی یک کتاب هم نمی خواندند." در آوریل ۲۰۱۲ کلمنته که سرمربی اسپورتینگ خیخون بود از یک روزنامه نگار خشمگین شد چون دوست نداشت آن خبرنگار نحوه آماده سازی تیمش را برای بازی ها زیر سوال ببرد. کلمنته با  عصبانیت گفت: "می دانم که فرزند داری و به او یک چیز خواهم گفت، روزی به پسرت می گویم که تو چگونه آدمی هستی، که وقیح هستی." 

خاویر تباس 

سرمربی پیشین رئال سوسیداد در سال های اخیر علیه خاویر تباس، رییس لالیگا اظهارات تندی بیان کرد. کلمنته در توئیترش نوشت: "باعث خجالت است که تو ریاست لالیگا را بر عهده داری چون هنوز پول قرارداد ها را به بازیکنان و سرمربیان ندادی. تباس بهترین کاری که می توانی انجام دهی دوست داشتن انسان های بد است. تو مرد خطرناکی هستی که همیشه شکایت ها همراهت هستند: تو وکیل هستی‌. از فوتبال چیزی نمی دانی. اگر از فوتبال محافظت نشود چند سال بعد دیگر حرفه ای وجود نخواهد داشت. کسی مثل تو باید در حکومت مشغول به کار شود و آن وقت مشکلات حل می شود." 

هواداران رئال بتیس

کلمنته در فصل ۹۹-۱۹۹۸ هدایت رئال بتیس را بر عهده داشت. میان سرمربی اسپانیایی و هواداران تنش وجود داشت. گروهی از هواداران برای تهدید سرمربی شان به تعقیبش پرداختند. سرمربی باسکی در این رابطه اظهار کرد: "دیروز هفت هوادار منتظر خروج من بودند. من با این که اهل بیلبائو هستم اما حریف این اندازه آدم نمی شدم. اگر دو یا سه نفر بودند چرا اما آن ها خیلی زیاد بودند." 

تیم ملی اسپانیا 

کلمنته به سبک خودش بازیکنان را برای تیم ملی اسپانیا انتخاب می کرد. در سال ۱۹۹۴ از او پرسیدند چرا پاکو بویو را به جام جهانی آمریکا نبرد و سرمربی باسکی پاسخ داد: "بیشتر از پلاسیدو دومینگو (خواننده اسپانیایی) آواز می خواند." او میچل را از تیم ملی کنار گذاشت که تصمیم جنجالی به حساب می آمد. کلمنته چند سال بعد زمانی که هدایت وایادولید را بر عهده داشت در این رابطه گفت: "رابطه من و او خیلی بد است. به او سلام نمی رسانم. به من توهین کرد و من انسان خیلی حساسی هستم. از او به عنوان یک بازیکن تشکر می کنم چون باعث قدرتمند تر شدن تیم می شد. سپس به عنوان مفسر و روزنامه نگار فعالیت کرد. نمی دانم فریبش دادند، اشتباه کرد یا روز بدش بود اما بدون دلیل به من توهین کرد." 

لوییس انریکه زمانی که هدایت تیم ملی اسپانیا را بر عهده داشت اغلب به خاطر اعلام فهرست بازیکنان جنجال به پا می کرد. کلمنته از سرمربی اسپانیایی دفاع کرد و گفت: "مانند انریکه هیچ بازیکنی از آلباسته دعوت نمی کردم. در آلباسته بازیکنی وجود ندارد که به درد تیم ملی بخورد." 

دیدگاه تان را بنویسید