جی پلاس

اتفاق های مهم جهان ورزش در سال ۲۰۲۲ +عکس

قهرمانی های خاص، خداحافظی ستاره‌ها، ثبت رکوردهای دور از انتظار و مرگ ده‌ها هوادار اتفاق های مهم سال ۲۰۲۲ بود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: در سال ۲۰۲۲ مسابقات مهمی همچون جام جهانی، یورو بسکت و یورو زنان برگزار شد و برخی از تیم ها بر خلاف انتظار درخشیدند. چند ستاره بزرگ جهان ورزش از حرفه خود برای همیشه خداحافظی کردند. رکورد بیشترین دستمزد در دنیای فوتبال شکسته شد و تیم های روس از رقابت های بین المللی کنار گذاشته شدند. در سالی که گذشت اتفاق های تلخی نیز رخ داد و منجر به مرگ ده‌ها نفر شد. 

فوتبال 

قهرمانی آرژانتین در جام جهانی 

لحظات برجسته سال  ۲۰۲۲آلبی سلسته جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را با شکست باورنکردنی مقابل عربستان شروع کرد اما در ادامه شش بازی خود را با پیروزی به پایان رساند تا پس از ۳۶ سال دوباره قهرمان جهان شود. آرژانتین لیونل اسکالونی در دیدار نهایی برابر فرانسه (مدافع عنوان قهرمانی) قرار گرفت و پس از تساوی ۳ بر ۳ در ضربات پنالتی پیروز شد. اسکالونی پس از فتح کوپا آمه‌ریکا ۲۰۲۱ قهرمانی در جهان را هم به دست آورد و تبدیل به یکی از بهترین سرمربیان تاریخ کشورش شد. لیونل مسی هم بالاخره توانست قهرمانی در جهان را تجربه کند. آن تنها عنوانی بود که مسی موفق به کسبش نشده بود. ستاره آرژانتینی  جایزه بهترین بازیکن جام را به دست آورد. امیلیانو مارتینس که در ضربات پنالتی در مراحل حذفی درخشید بهترین دروازه‌بان جام شد. جایزه بهترین بازیکن جوان جام به انسو فرناندس، دیگر بازیکن آرژانتین رسید. آلبی سلسته به بهترین شکل یکی از جنجالی ترین جام های تاریخ را به پایان رساند. 

اخراج روسیه از تمام مسابقات 

لحظات برجسته سال  ۲۰۲۲

حمله نظامی روسیه به اوکراین در آخرین روزهای فوریه موجب شد ورزش این کشور با محرومیت های بی سابقه ای روبرو شود. روسیه از تمام مسابقات تیمی اخراج شد و در ورزش های فردی نیز برخی از ورزشکاران این کشور اجازه رقابت پیدا نکردند مانند تنیس ویمبلدون. در فوتبال تیم ملی روسیه از پلی اف جام جهانی کنار گذاشته شد و فرصت حضور در قطر را از دست داد. همچنین از لیگ ملت های اروپا اخراج شد. نمایندگان این کشور دیگر اجازه رقابت در لیگ قهرمانان، لیگ اروپا و لیگ کنفرانس اروپا را نداشتند. میزبانی فینال لیگ قهرمانان از سن پترزبورگ گرفته شد و به پاریس داده شد. همچنین دیگر مسابقات بین المللی در روسیه لغو شد. 

آشوب پیش از قهرمانی رئال مادرید 

لحظات برجسته سال  ۲۰۲۲

فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۲ بین دو تیم رئال مادرید و لیورپول برگزار شد‌. سفیدپوشان به لطف تک گل وینیسیوس جونیور و مهار های فوق العاده تیبو کورتوا پیروز و برای چهاردهمین بار قهرمان این رقابت ها شدند.  با این حال اتفاقی که پیش از آغاز بازی افتاد بی سابقه بود. هواداران لیورپول به خاطر بی تدبیری ماموران و مسئولان برگزاری برای ورود به ورزشگاه به مشکل خوردند و در مقابل یکی از درها جمعیت به قدری زیاد شد که هواداران تحت فشار قرار گرفتند. پلیس برای اینکه اوضاع بدتر نشود و کسی زیر دست و پا له نشود از گاز اشک آور استفاده کرد. بازی به همین خاطر با ۳۶ دقیقه تاخیر شروع شد. دولت فرانسه و یوفا خیلی زود نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند و اعلام کردند بلیت های تقلبی و رفتار هواداران موجب شد چنین اتفاقی رخ دهد. 

قهرمانی منچسترسیتی در لحظات آخر

لحظات برجسته سال  ۲۰۲۲

رقابت و هیجان در لیگ برتر انگلیس تا آخرین هفته ادامه داشت. منچسترسیتی تنها یک امتیاز از لیورپول بیشتر داشت و صدرنشین بود. در آخرین بازی باید برابر استون ویلایی قرار می گرفت که سرمربی اش استیون جرارد، ستاره سابق لیورپول بود. استون ویلا با دو گل پیش افتاد و در بازی همزمان لیورپول یک بر یک مقابل ولورهمپتون متوقف شده بود و تیم یورگن کلوپ با قهرمانی فاصله ای نداشت اما سیتی توانست شکست ۲ بر صفر را جبران کند و ۳ بر ۲ پیروز شود تا برد ۳ بر یک لیورپول هم دیگر تاثیرگذار نباشد. سیتی برای دومین فصل پیاپی قهرمان لیگ برتر شد و تعداد عنوان هایش را در این رقابت ها به هشت رساند. 

پیوستن رونالدو به النصر 

لحظات برجسته سال  ۲۰۲۲

با پایان یافتن لیگ برتر انگلیس شایعه جدایی کریستیانو رونالدو از منچستریونایتد به وجود آمد چون شیاطین سرخ  نتوانسته بودند سهمیه لیگ قهرمانان را کسب کنند.  ستاره پرتغالی که ثبت رکورد در لیگ قهرمانان اروپا برایش اهمیت زیادی داشت بعید به نظر می رسید در این تیم بماند. با این حال رونالدو به هر تیمی که پیشنهاد شد آن باشگاه او را نخواست. رونالدو در اردوی پیش فصل منچستریونایتد حاضر نشد‌. تن هاگ، سرمربی تیم به همین خاطر بازیکن پرتغالی را نیمکت نشین کرد. رونالدو در هفته های بعد در ترکیب اصلی قرار گرفت اما به شدت افت کرده بود. پیش از شروع جام جهانی مصاحبه ای از بازیکن پرتغالی منتشر شد که به شدت از رفتار باشگاه انتقاد کرده بود. پس از آن قرارداد CR7 با یونایتد فسخ شد. مهاجم پرتغالی در جام جهانی هم عملکرد ناامید کننده ای داشت و در نهایت گزینه ای جز انتخاب النصر نداشت. او یک روز مانده به پایان سال با تیم عربستانی قرارداد بست و گرانترین دستمزد تاریخ فوتبال به نامش ثبت شد. باشگاه النصر برای دو فصل و نیم ۵۰۰ میلیون یورو به ستاره پرتغالی خواهد داد.   

ناکامی ایتالیا در صعود به جام جهانی 

لحظات برجسته سال  ۲۰۲۲

تیم ملی ایتالیا در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ در منطقه اروپا در گروه C قرار داشت و با دو امتیاز کمتر نسبت به سوییس در رتبه دوم جای گرفت. به همین خاطر باید در پلی اف برای حضور در قطر تلاش می کرد. آتزوری در نخستین گام به مصاف مقدونیه شمالی رفت اما در کمال ناباوری با یک گل مغلوب حریف نه چندان مطرحش شد. تیم روبرتو مانچینی با وجود اینکه مالکیت توپ را در اختیار داشت و ۳۲ توپ به سمت دروازه زد اما نتوانست دروازه حریفش را باز کند و قهرمان یورو ۲۰۲۰ از صعود به جام جهانی باز ماند. ایتالیا برای دومین دوره پیاپی نتوانست به جام جهانی صعود کند. 

کشته شدن بیش از ۱۰۰ هوادار در اندونزی 

لحظات برجسته سال  ۲۰۲۲

ورزشگاه کانجوروهان شهر مالنگ اندوزی شاهد یکی از تلخ ترین اتفاق های تاریخ فوتبال بود. پس از شکست ۳ بر ۲ آرما برابر پرسبایا سوربایا هزاران هوادار این تیم وارد زمین شدند. پلیس برای متفرق کردن آن ها از گاز اشک آور استفاده کرد که موجب وحشت هواداران شد و اغلبشان دچار مشکل تنفسی شدند. در درگیری میان ماموران و هواداران ۱۲۵ نفر کشته شدند که چند کودک نیز در میان آن ها بود. ابتدا آمار ۱۷۴ نفر اعلام شده بود که دولت اندونزی آن را اصلاح کرد. بیش از ۳۰۰ نفر هم مجروح شدند. آن سومین فاجعه مرگبار تاریخ فوتبال بود. پیش از این در سال ۱۹۶۴ در دیدار پرو و آرژانتین ۳۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. همچنین در سال ۱۹۴۴ در بازی ناپولی و بولونیا ۱۵۲ نفر در درگیری میان هواداران میزبان و پلیس کشته شدند. 

درخشش مراکش در جام جهانی 

لحظات برجسته سال  ۲۰۲۲

شیرهای اطلس شگفتی ساز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر لقب گرفتند. آن ها با پشت سر گذاشتن تیم های بزرگ به یک قدمی فینال رسیدند و تنها از پس مدافع عنوان قهرمانی برنیامدند. مراکش با کرواسی، بلژیک و کانادا همگروه بود و توانست با پیروزی برابر بلژیک و کانادا و کسب تساوی مقابل کرواسی به عنوان صدرنشین به یک هشتم نهایی صعود کند. شیرهای اطلس با یک دفاع سازمان یافته و درخشش بونو در ضربات پنالتی اسپانیا را هم پشت سر گذاشتند. آن ها در مرحله بعد برابر پرتغال کریستیانو رونالدو قرار گرفتند و این بار در ۹۰ دقیقه حریف قدرتمند خود را با نتیجه یک بر صفر شکست دادند و نخستین تیم آفریقایی لقب گرفتند که به نیمه نهایی جام جهانی صعود می کنند. در این مرحله با دو گل مغلوب فرانسه شدند و در دیدار رده بندی هم از کرواسی شکست خوردند. با این حال عملکرد درخشان مراکش هرگز از یاد دوستداران فوتبال نخواهد رفت‌‌.

قهرمانی فوتبال زنان انگلیس در یورو 

لحظات برجسته سال  ۲۰۲۲

تیم ملی انگلیس برای نخستین بار قهرمانی در یورو را تجربه کرد اما این عنوان به دست فوتبالیست های زن این کشور به دست آمد و نه مردان. زنان انگلیسی با کاپیتانی لیا ویلیامسون سی و یکم جولای روز تاریخی را برای فوتبال کشورشان رقم زدند و با پیروزی ۲ بر یک برابر آلمان جام قهرمانی را در ومبلی بالای سر بردند. انگلیس از شروع بازی ها نشان داد که یکی از مدعیان اصلی برای فتح جام است و یکی پس از دیگری حریفان خود را پشت سر گذاشت و در دیدار نهایی در یک بازی نزدیک در وقت های اضافه توانست ژرمن ها را شکست دهد. پیروزی انگلیس از جهت دیگری نیز اهمیت داشت. آخرین قهرمانی این کشور در رقابت های بین المللی به سال ۱۹۶۶ برمی گشت که تیم مردان قهرمان جهان شدند. 

تنیس 

خداحافظی فدرر و سرنا ویلیامز 

لحظات برجسته سال  ۲۰۲۲راجر فدرر سپتامبر اعلام کرد در لاورکاپ بازنشسته می شود. اسطوره تنیس جهان بیست و سوم آن ماه مطابق خواسته اش آخرین بازی اش را کنار رافائل نادال انجام داد و با یک سخنرانی احساسی در میان تشویق هواداران با دنیای تنیس خداحافظی کرد. تنیسور سوییسی که یکی از محبوب ترین ورزشکاران دنیا است در طول دوران حرفه ای خود فاتح ۲۰ گرند اسلم شد. دنیای تنیس بدون او هرگز مثل سابق نخواهد شد. چند هفته پیش از خداحافظی فدرر، سرنا ویلیامز، دیگر ستاره جهان تنیس  بازنشسته شد. دارنده ۲۳ گرند اسلم آخرین بازی دوران باشکوه ۲۵ ساله اش را در اپن آمریکا مقابل آلیا تاملیانوویچ انجام داد و در میان مردم کشورش برای همیشه از دنیای تنیس خداحافظی کرد. 

لحظات برجسته سال  ۲۰۲۲

در سال ۲۰۲۲ تنیسورهای مطرح دیگری بازنشسته شدند. اشلی بارتی، زن شماره یک جهان کمی پس از فتح اپن استرالیا در ۲۵ سالگی از دنیای تنیس خداحافظی کرد و شوک بزرگی به این رشته وارد کرد. خوان مارتین دل پوترو، جو ویلفرد سونگا، ژیل سیمون و مونیکا پویگ دیگر تنیسورهایی بودند که بازنشسته شدند. 

درخشش کارلوس آلکاراس 

لحظات برجسته سال  ۲۰۲۲

آلکاراس، تنیسور نوجوان اسپانیایی در سال ۲۰۲۲ تاریخ سازی کرد. او نخستین مسترز هزار امتیازی خود را در میامی و مادرید با دو پیروزی پیاپی برابر نادال و جوکوویچ به دست آورد. آلکاراس اولین تنیسوری لقب گرفت که به صورت پیاپی نادال و جوکوویچ را شکست می دهد. درخشش تنیسور اسپانیایی ادامه داشت و در ۱۷ سالگی پس از بازی های تماشایی که اغلب پنج ست تمام می شد فینالیست اپن آمریکا شد. در دیدار نهایی کسپر رود را شکست داد تا اولین گرند اسلم دوران ورزشی اش را به دست آورد‌. او به رتبه نخست رنکینگ صعود کرد و جوانترین تنیسوری لقب گرفت به این جایگاه می رسد. 

پیشی گرفتن نادال در گرند اسلم 

لحظات برجسته سال  ۲۰۲۲

رافائل نادال سال ۲۰۲۲ را به بهترین شکل شروع کرد. تنیسور اسپانیایی در اپن استرالیا قهرمان شد و از رکورد ۲۰ گرند اسلم جوکوویچ و فدرر عبور کرد تا به تنهایی پرافتخارترین تنیسور در فتح گرند اسلم لقب بگیرد. نادال چند ماه بعد در رولان گاروس نیز قهرمان شد و تعداد گرند اسلم هایش را به ۲۲ رساند. تنیسور اسپانیایی اکنون در جایگاه دوم رنکینگ ای تی پی قرار دارد. 

دیپورت جوکوویچ 

لحظات برجسته سال  ۲۰۲۲

در نخستین روز سال نواک جوکوویچ عکسی از خود منتشر کرد که با گواهی پزشکی که در اختیار دارد به استرالیا سفر می کند تا در اولین گرند اسلم سال شرکت کند. با این حال تنیسور صربستانی که واکسن کرونا نزده بود در فرودگاه ملبورن متوقف شد و اجازه پیدا نکرد وارد استرالیا شود. چند روز پس از برگزاری دادگاه و پیروزی در فرجام خواهی نخست در نهایت از این کشور دیپورت شد. جوکوویچ با وجود از دست دادن یکی از تورنمنت های بزرگ فصل حاضر نشد واکسن بزند. 

بسکتبال

قهرمانی گلدن استیت در NBA

لحظات برجسته سال  ۲۰۲۲

وریرز در فینال NBA برابر بوستون سلتیکس قرار گرفت و با کسب چهار پیروزی (۴ بر ۲) قهرمان این رقابت ها در فصل ۲۲-۲۰۲۱ شد. گلدن استیت برای هفتمین بار جام قهرمانی را در NBA بالای سر برد. در هشت سال گذشته  وریرز چهار بار فاتح NBA شده است. 

قهرمانی اسپانیا در یورو 

لحظات برجسته سال  ۲۰۲۲

اسپانیا بدون نسل طلایی خود در نهایت شگفتی قهرمان یورو بسکت شد. تیم سرخیو اسکاریولو توانست فرانسه قدرتمند را با نتیجه ۸۸ بر ۷۶ در فینال شکست دهد و برای چهارمین بار فاتح یورو شود. برادران ارنانگومس رهبران تیم اسپانیا بودند. ویلی جایزه بهترین بازیکن جام را دریافت کرد و خوانچو بهترین بازیکن فینال شناخته شد. 

اتومیبلرانی 

حکمرانی مکس فراشتپن در فرمول یک 

لحظات برجسته سال  ۲۰۲۲

فراشتپن، راننده هلندی تیم رد بول در سال ۲۰۲۲ برای دومین فصل پیاپی قهرمان فرمول یک شد. برخلاف سال گذشته که رقابت نزدیکی با لوییس همیلتون داشت این بار با قاطعیت جام قهرمانی را بالای سر برد. او ۱۵ پیروزی به دست آورد و دو بار هم در سکو قرار گرفت. فراشتپن در مجموع ۴۵۴ امتیاز به دست آورد. 

دیدگاه تان را بنویسید