تاریخچه کشتی در بازیهای کشورهای اسلامی

بازی های کشورهای اسلامی از ۱۴ تا ۲۷ مرداد در ترکیه برگزار می شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛  پنجمین دوره بازی های کشورهای اسلامی، روزهای ۱۴ تا ۲۷ مرداد در شهر قونیه برگزار می شود و کاروان ایران در روز ۱۴ مرداد با ورزشکاران دوچرخه سواری کار خود را آغاز کرد و مراسم افتتاحیه بازی ها نیز ۱۸ مرداد برگزار می شود.

اولین دوره برگزاری این مسابقات به سال ۲۰۰۵ به میزبانی عربستان بر می گردد. در آن زمان با تصمیم سازمان کنفرانس اسلامی، بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی شکل گرفت. در واقع اهداف برگزاری این مسابقات بروز دادن توانایی مسلمانان عنوان شد. در این بازیها تنها ۵۷ کشور عضو در سازمان کنفرانس اسلامی حق حضور را دارند. تمامی افراد مرد و زن مسلمان و غیر مسلمان این کشورها حق شرکت در مسابقات را دارند و مسلمانان کشورهای دیگر که عضو سازمان کنفرانس اسلامی نیستند حق حضور در این بازی‌ها را ندارند.

اولین دوره این بازیها سال ۲۰۰۵ در عربستان سعودی (مکه، مدینه، جده، طائف) برگزار شد و قرار بود دومین دوره آن سال ۲۰۰۹ در ایران (تهران، مشهد، اصفهان) برگزار شود که به علت مشکلاتی لغو شد. سرانجام دوره بعدی این مسابقات در سال ۲۰۱۳ در شهر پالم بانگ اندونزی برگزار شد و چهارمین دوره آن هم به میزبانی باکو آذربایجان بود.

کشتی که در بین کشورهای مسلمان مانند ایران، ترکیه و آذربایجان جایگاه خاصی دارد، در سه دوره اول حایی در این رقابت ها نداشت، اما از سال ۲۰۱۷ به این مسابقات اضافه شد و با توجه به حضور کشورهایی مانند ایران، ازبکستان، آذربایجان و ترکیه از جذابیت خوبی برخوردار بود.

کشتی ایران در بازی های کشورهای اسلامی۲۰۱۷

مسابقات کشتی در بازی های کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۷، در هشت وزن در کشتی آزاد و فرنگی برگزار شد.

تیم ملی کشتی آزاد با ترکیب یونس سرمستی، مسعود اسماعیل پور، میثم نصیری، مصطفی حسین خانی، پیمان یاراحمدی، حسن یزدانی، امیر محمدی و جابر صادق زاده در باکو حاضر شد که حاصل کار آن ها، ۳ طلا، ۱ نقره و دو برنز بود.

میثم نصیری در ۶۵ کیلوگرم، مصطفی حسین خانی در ۷۰ و حسن یزدانی در ۸۶ کیلوگرم به مدال طلا، امیر محمدی در ۹۷ کیلوگرم به مدال نقره، و مسعود اسماعیل پور در ۶۱ کیلوگرم و جابر صادق زاده در سنگین وزن هم به مدال برنز رسیدند.

در کشتی فرنگی هم تیم ملی ایران با ترکیب محمد نوربخش، مهدی زیدوند، محمدعلی گرایی، رسول گرمسیری، یوسف قادریان، مهدی فلاح، مهدی علیاری و شهاب قوره جیلی در مسابقات شرکت کرد که حاصل کار آن ها ۲ طلا و ۳ برنز بود.

محمد علی گرایی در ۷۱ کیلوگرم و یوسف قادریان در ۸۰ کیلوگرم، در این مسابقات طلایی های ایران بودند و مهدی زیدوند در وزن ۶۶ کیلوگرم، مهدی فلاح در ۸۵ کیلوگرم و شهاب قوره جیلی در سنگین وزن هم در اوزان خود به مدال برنز رسیدند.

حالا در چهارمین دوره این مسابقات، کشتی برای بار دوم در جدول رقابت ها قرار گرفته که تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران در این مسابقات حاضر می شوند و علیرضا کریمی، آزادکار کشورمان پرچمدار ایران در افتتاحیه است.

در ترکیب سایر تیم ها هم نفراتی همچون سه مدال آور المپیک یعنی بکزاد عبدالرحمانوف و اختیار نوروز اف ازبک و حاجی علیف آذربایجانی به چشم می خورند. همچنین می توان به نفراتی همچون ابوبکر آباکاروف، ارنظر آکماتالیف، عثمان گوچن و نورکجا کایپانوف اشاره کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید