نوش داروی استقلالی‌ها پس از مرگ سهراب‌!

هواداران ایران در حالی تصمیم به کنار گذاشتن برخی بازیکنان از لیست علایق خود می‌گیرند که برای این کار دیر شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، این روزها یکی از پر حاشیه‌ترین بازیکنان فعال در نقل و انتقالات لیگ برتر فوتبال ایران، امیرحسین حسین‌زاده بازیکن جوان فصل گذشته استقلال تهران بود که به واسطه داشتن پیشنهاد خارجی، حاضر به ادامه ادامه همکاری با آبی‌های پایتخت نشد و ایران را به مقصد بلژیک ترک خواهد کرد.

در این میان اما یکی از موضوعات مهم که برای حسین‌زاده حاشیه‌ساز شد، علاقه هواداران برای ادامه فعالیت این بازیکن در استقلال بود که سرانجام راه به جایی نبرد و بازیکن جوان آبی‌ها پس از کسب شهرت و شناخته شدن با برند استقلال، شال و کلاه کرد تا راهی بلژیک شود. اتفاقی که طی چند سال اخیر با حضور در تیم‌های بزرگ پایتخت برای بازیکنان بسیاری رخ داده است و در این میان تنها فردی که سود برده است، در اکثر موارد فقط بازیکنان هستند.

امروز در بسیاری از کانال‌ها و صفحات هواداری تیم استقلال تهران موجی از خشم علیه امیرحسین حسین‌زاده به دلیل آنفالو کردن پیج باشگاه استقلال تهران در اینستاگرام ایجاد شده است که در نوع خود جالب بود. هوادارانی که به دلیل این اقدام بازیکن فصل گذشته آبی‌ها تصمیم گرفته‌اند با اتمام دادن به دنبال کردن او در فضای مجازی، بار دیگر او را از نظر شهرت به سطح پایین‌تری برسانند، اتفاقی که به نظر شدنی نیست و صرفا نوش‌ دارویی پس از مرگ سهراب است. 

شاید خیلی بهتر باشد که برای شفاف‌تر شدن موضوع با ضرب المثل «از ماست که بر ماست» ادامه دهیم. اینکه حسین‌زاده بازیکن مستعدی است بود برای کسی پوشیده نیست، اما باید بدون تعارف قبول کنیم که هواداران فوتبال در ایران با حمایت‌های احساسی و غیر منطقی خود در مقاطعی از زمان، باعث شهرت بیش از حد یک بازیکن می‌شوند که نمی‌تواند رویه درستی باشد. اتفاقی که کاها انتظارات بازیکنان از باشگاه‌ها را نیز بالاتر می‌برد و گاها آن‌ها را دچار وهم می‌کند.

وقتی بازیکنی گمنام (البته مستعد) از تیم‌های کوچک‌تری به باشگاه‌های بزرگی چون استقلال و پرسپولیس جذب می‌شوند، هواداران ایرانی پیش از آن که عملکرد او در بلند مدت را برای حمایت‌های خود مد نظر قرار دهند شروع به حمایت کور کورانه و احساسی از این بازیکنان می‌کنند که حتی گاها باعث از بین رفتن آن بازیکن (شاید ستاره) می‌شوند. اتفاقی که نمونه‌ آن را در بحث انتقال یک بازیکن جوان در فصل نقل و انتقالات اخیر از استقلال به پرسپولیس نیز شاهد بودیم.

حالا به بهانه اینکه هواداران استقلال تصمیم گرفته‌اند به دلیل اقدام اخیر حسین‌زاده (آنفالو کردن پیج استقلال پس از جدایی) از دنبال کردن پیج این بازیکن خودداری کنند و به دنبال کردن خود خاتمه دهند، بهتر است متذکر شد که هواداران ایرانی باید پیش از آن که کار به اینجا برسد، با در نظر گرفتن منطق هواداری حمایت‌های خود را انجام دهند که حق مسلم آن‌ها است.

ضمن اینکه باید در نظر بگیریم بحث عقد قراردادها در باشگاه‌های بزرگ ایرانی با بازیگنان جوان و مستعد نیز از‌ جمله نقاط ضعف مدیریتی بزرگ به شمار می‌رود. در باشگاه‌های بزرگ فوتبال جهان بدون تردید جذب بازیکنان جوان با متر و معیارهای مشخصی صورت می‌گیرد که یکی از این معیارها ساخت آینده روشن برای تیم است. اینکه باشگاه‌های بزرگ ایرانی پس از خرید بازیکنان جوان یک فصل از حضور آن‌ها بهره ببرند و پس از نمایان کردن استعداد آن‌ها، بدون هیچ منفعت کلانی آن‌ها را از دست بدهند یک نقطه ضعف اساسی به شخار می‌رود که در نوع خود نیازمند تامل است. 

به نظر می‌رسد که بهتر است مدیران ورزشی ایران در عقد قراردادهای خود نیز توجه بیشتری داشته باشند. وقتی یک بازیکن جوان با استفاده از برندهای بزرگی چون استقلال و پرسپولیس نامی برای خود دست و پا می‌کند، در کم‌ترین حالت ممکن باید هنگام خروج از باشگاه سود قابل توجهی را در زمینه برندینگ به باشگاه‌ها برساند که گویا اصلا این موضوع مورد توجه عوامل حقوقی باشگاه‌هایی چون استقلال و پرسپولیس نیست. موضوعی که بهتر است از این پس به جد درباره آن تجدید نظرهای اساسی صورت بگیرد.

دیدگاه تان را بنویسید