صابر سهرابی، چهارشنبه در نشستی در مورد برنامه‌ریزی برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران در سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: پایتختی کتاب در سال جاری برای شیراز، آغاز راهی طولانی برای دیاری است که از سال‌ها پیش به‌عنوان پایتخت فرهنگی ایران معرفی شده بود.

وی، با اشاره به عزم جزم اهالی فرهنگ و مسوولان، در این زمینه بیان کرد: حفظ عنوان پایتختی به منظور تولید محتوا و رویکردهای ترویج کتاب و کتابخوانی، مهمتر از دیگر مراحل آن است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس ادامه داد: شهرهای شیراز و اوز و همچنین ۹ روستای این استان با تلاش‌ها و خلاقیتی که به خرج داده‌اند در جمع راه‌یافتگان به مرحله نهایی انتخاب پایتختی کتاب ایران و دوستدار کتاب کشور دیده شدند و عناوینی کسب کردند که هر یک از آنها در پیوند با صبغه ادبی این استان، امیدآفرین خواهد بود.

سهرابی، با اشاره به اینکه اینگونه جشنواره‌ها چند سالی است شور کتابخوانی را با خلاقیت آمیخته است، بیان کرد: این امکان نشان از توجه و همت دستگاه‌های فرهنگی برای ایجاد فضای کتابخوانی در استان و همچنین هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف برای دستیابی به توسعه بر مبنای جریانات فرهنگی و به ویژه کتابخوانی است که باید در آینده نیز به عنوان یک دریای خروشان به کار خود ادامه دهد و جریان‌سازی شود.

این مقام فرهنگی استان فارس در مورد محدودیت زمانی، مسایل و درگیری‌های استان در ارتباط با بیماری کرونا، گفت: حوزه فرهنگ در هر شرایطی، کار و برنامه‌های خود را برای ارتقای سطح فرهنگ، ادب و هنر متوقف نخواهد کرد و در این مسیر با یاری خداوند، همراهی بزرگان و حمایت مسوولان با تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها در کنار نهادهای فرهنگی و به ویژه شهرداری برای در قله بودن حوزه فرهنگ فارس به پیش خواهد رفت.

سهرابی با تاکید بر اینکه هر چه از مسایل مادی و معنوی برای حوزه فرهنگ خرج کنیم در حقیقت سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، افزود: نخستین فعالیت مشترک این اداره کل با حوزه فرهنگی شهرداری، وارد شدن به برنامه‌های هفته و روز شیراز خواهد بود که امیدواریم برای پانزدهم اردیبهشت، ایده‌ها و کارهایی در شان و منزلت شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) و پایتخت کتاب ایران ارایه دهیم.

پانزدهم اردیبهشت در تقویم ملی به نام روز شیراز ثبت نشده اما از حدود ۲ دهه پیش با تصویب شورای اسلامی شهر شیراز، نیمه اردیبهشت به عنوان روز شیراز نامگذاری شده و هر سال آیین‌های فرهنگی، هنری و برنامه هایی نمادین برای معرفی جاذبه‌های فرهنگی و اجتماعی این شهر برگزار می‌شود.

شیراز پس از پنج سال تلاش مستمر در عرصه کتابخوانی موفق به کسب عنوان پایتختی کتاب ایران در سال ۱۳۹۹ شد.

طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران از سال ۱۳۹۳ آغاز شد و تا کنون پنج دوره متوالی آن برگزار شده است.
این جشنواره برگرفته از طرح انتخاب پایتخت کتاب جهان است که از سال ۲۰۰۱ میلادی از سوی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو) آغاز شده است و لقب پایتخت کتاب ایران به شهری اعطا می‌شود که برای تقویت جایگاه کتاب و کتابخوانی، تلاش‌هایی در خور توجه داشته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.