ائتلاف اهالی فوتبال علیه تاج

یک‌ حقوق‌دان از تلاش برای احضار تاج به کمیته اخلاق خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ صادق رئیسی‌کیا از حقوقدانان کشورمان و مدیرعامل پیشین باشگاه راه‌آهن اعلام کرد: نظر به اینکه آقای مهدی تاج در زمان تصدی خود به عنوان عضو هیئت رئیسه و رئیس فدراسیون فوتبال درباره انعقاد قرارداد با ویلموتس، اساسنامه فدراسیون فوتبال را نقض کرده است می‌خواهم در اولین فرصت ممکن، همه اهالی فوتبال و ذینفعان ورزش کشور  را با توجه به نکات زیر به شکایت علیه آقای مهدی تاج در کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال فرا بخوانم و از کمیته اخلاق، صدور حکم مبنی بر محرومیت از هر گونه فعالیت در فوتبال برای آقای مهدی تاج را درخواست کنم تا وی نتواند در انتخابات مجمع شهریور 1401 شرکت کند.

تسنیم نوشت:

1- بند 2 ماده 16 اساسنامه قدیم فدراسیون که در زمان انعقاد قرارداد با ویلموتس حاکمیت داشته است نقض جدی اساسنامه را به عنوان یک تخطی بزرگ قلمداد کرده و حتی از موجبات اخراج عضو مجمع و عضو هیئت رئیسه دانسته است. همچنین بند 9 ماده 35 اساسنامه قدیم تصریح دارد که اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال باید از اجرای صحیح اساسنامه، حصول اطمینان نمایند و هماهنگی‌های لازم برای اجرای صحیح اساسنامه را به عمل آورند.

2- برابر بند 6 ماده 23 و بند 11 ماده 38 اساسنامه قدیم فدراسیون که در زمان انعقاد قرارداد با ویلموتس حاکمیت داشته است فدراسیون فوتبال باید دارای برنامه و بودجه سالانه می‌بود و رئیس فدراسیون، ملزم بوده در حدود برنامه و بودجه سالانه خود اقدام به انعقاد قرارداد و ایجاد تعهد برای فدراسیون نماید.

3- برابر ماده 43 اساسنامه قدیم فدراسیون فوتبال که در زمان انعقاد قرارداد با ویلموتس حاکمیت داشته کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال می‌بایستی بدوا اعضای کادر فنی تیم‌های ملی را به هیئت رئیسه فدراسیون پیشنهاد می‌کرد و در صورتی که هیئت رئیسه فدراسیون پیشنهاد کمیته فنی و توسعه را تصویب می‌کرد آنگاه رئیس فدراسیون فوتبال حق داشت اقدام به انعقاد قرارداد با مربی و کادر فنی تیم ملی کند. همانگونه که اشاره کردم انعقاد قرارداد با مربی و کادر فنی تیم ملی بایستی در چارچوب برنامه و بودجه فدراسیون فوتبال و با رعایت بند 6 ماده 23 و بند 11 ماده 38 اساسنامه فدراسیون فوتبال انجام شود نه فراتر از بودجه فدراسیون

4- بند 7 ماده 38 اساسنامه قدیم فدراسیون فوتبال که در زمان انعقاد قرارداد با ویلموتس حاکمیت داشته است تصریح دارد یکی از وظایف رئیس فدراسیون فوتبال برگزاری و اداره جلسات کمیته‌های تحت پوشش فدراسیون از جمله کمیته فنی و توسعه است. بنابراین رئیس فدراسیون فوتبال قبل از انعقاد قرارداد با سرمربی و کادر فنی تیم ملی بایستی کمیته فنی و توسعه را تشکیل می‌داد و مصوبه کمیته فنی را درباره انعقاد قرارداد با ویلموتس می‌گرفت و سپس مصوبه را به هیئت رئیسه می‌برد و پس از تصویب هیئت رئیسه اقدام به انعقاد قرارداد با ویلموتس می‌کرد.

5- تا آنجا که اطلاع دارم آقای مهدی تاج هم اکنون عضو فعال در فوتبال شناخته می‌شود زیرا نماینده شخص حقوقی فدراسیون فوتبال ایران در کنفدراسیون فوتبال آسیا است.

6- تا آنجا که اطلاع دارم استمرار فعالیت ارکان قضایی کنونی فدراسیون فوتبال و اعضای آنها به تصویب مجمع عمومی اخیر رسیده است. بنابراین فدراسیون فوتبال اکنون معتقد است که ارکان قضایی فدراسیون و اسامی آنها تاییدیه مجمع عمومی را دارند و می‌توانند منطبق با مقررات مربوطه به شکایات راجع به اعضای فعال فوتبال رسیدگی نمایند. فلذا حداقل از نظر فدراسیون فوتبال، بحثی در اینکه آقای مهدی تاج عضو فعال فوتبال است و همچنین بحثی درباره اینکه ارکان قضایی فدراسیون فوتبال صلاحیت رسیدگی به شکایت علیه او را دارند وجود ندارد.

7- برابر بند 2 ماده 20 آیین نامه اخلاق، کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال حق رسیدگی و صدور حکم درباره رفتار تمام افرادی که تخلف ادعایی بر علیه آنان دارای جنبه داخلی بوده را دارد. فلذا بدون توجه به اینکه فیفا یا CAS چه تصمیمی درباره پرونده ویلموتس بگیرد آنچه که باور داریم این است که آقای مهدی تاج با توجه به مطالبی که مطرح شد اساسنامه فدراسیون فوتبال را به طور جدی (که باعث وارد آمدن خسارات مالی سنگین هم شده) نقض کرده و کمیته اخلاق، مسئولیت و صلاحیت لازم برای رسیدگی به نقض اساسنامه در این مورد را دارد. همچنین بند 5 ماده 20 آیین نامه اخلاق کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال را برای تحقیق و قضاوت در زمینه دعاوی داخلی در حوزه فوتبال صاحب صلاحیت و مسئول دانسته است.

در مجموع معتقدم به دلایل زیر و با توجه به اینکه انعقاد قرارداد با ویلموتس بدون رعایت اساسنامه وقت فدراسیون فوتبال انجام شده شکایت علیه آقای مهدی تاج در کمیته اخلاق برای رسیدگی و صدور حکم درباره نقض جدی اساسنامه قابل انجام است و همانگونه که کمیته اخلاق درباره آقای عزیزی خادم به سرعت و با جدیت به مسئله رسیدگی کرد از کمیته اخلاق خواهیم خواست تا به شکایت ما از آقای مهدی تاج، سریع و قاطعانه رسیدگی کند و حداقل درخواست ما صدور حکم بر محرومیت آقای مهدی تاج از هرگونه فعالیت در فوتبال از جمله شرکت در انتخابات شهریورماه 1401 فدراسیون فوتبال است.

 

دیدگاه تان را بنویسید