گزارش جی پلاس

مدعیان ریاست فدراسیون فوتبال زیر ذره بین

کاندیداهای ثبت نام کرده برای ریاست فدراسیون فوتبال را در این گزارش بیشتر بشناسید.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ مهلت نام نویسی انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال به پایان رسید و هفت نفر (به صورت رسمی) برای در اختیار گرفتن کرسی اول مدیریت فوتبال کشور اعلام آمادگی کردند تا تنور انتخابات شهریور ماه حسابی داغ باشد. البته هنوز تعداد رسمی نامزدهای تایید صلاحیت شده مشخص نیست و از طرفی احتمالا چند نفر از این افراد پیش از شروع کارزار رقابت به نفع اشخاص دیگر انصراف دهند اما فعلا روی کاغذ هفت نفر برای چرخاندن چرخ پرزنگار فوتبال کشور نام نویسی کرده اند که در ادامه این افراد را بدون اولویت و بر اساس حروف الفبا بررسی خواهیم کرد.

محمد آخوندی (نایب رئیس اول و دوم: اعلام نشده است)

عضو شورای شهر تهران که در کارنامه کاری اش هر گونه فعالیت و رویکردی دیده می شود به جز ورزش و فوتبال! آخوندی در انتخابات شورای شهر توانست به عنوان نماینده تهران وارد مجلس شوراها شود. آخوندی که دکترای جامعه شناسی دارد و صاحب کرسی دانشگاه نیز هست اخیرا در صفحه توئیترش چند پست ورزشی گذاشته تا برای ورود به این حوزه کمی گرم کرده باشد. آخوندی یکی از چهره های اصولگراست و در بیان دیدگاه هایش مرتبا مشکلات امروز جامعه را ناشی از دولت روحانی می داند. به این ترتیب در صورت حضور او روی صندلی فدراسیون فوتبال بعید نیست که در آینده مشکلات فوتبال را ناشی از مدیریت بد دوران ماجدی، عزیزی خادم و ... بداند! نام نویسی چنین شخصیتی با سابقه کاری سیاسی، اجتماعی و بدون رزومه ورزشی و فوتبالی نشان می دهد که مستطیل سبز برای سیاسیون همچنان به شدت جذاب است.

علیرضا اسدی (نایب رئیس اول و دوم: امیررضا واعظی اشتیانی، صادق رئیسی کیا)

پزشک - مدیر - بازیکن فوتبال ایران دیگر نامزد نام نویسی کرده برای ریاست فدراسیون فوتبال است. کسی دقیق نمی داند که اسدی چگونه از مدرک دکترای حرفه ای پزشکی دانشگاه تهران پا به توپ شد و قدم به عرصه ورزش گذاشت. اسدی سابقه دبیرکلی فدراسیون فوتبال را داراست اما بیشتر مناصب مدیریتی اش پیش از این سمت غیرفوتبالی بوده است. مانند مدیریت تربیت بدنی دانشگاه آزاد، نایب رئیسی فدراسیون ورزش های همگانی، سرپرست فدراسیون پزشکی و ورزشی و ... اسدی بعد از دبیرکلی فدراسیون فوتبال، دست از این رشته پرطرفدار نکشید و در باشگاه های تراکتور و نساجی کار مدیریتی انجام داد. عملکرد اسدی در دوران دبیرکلی اش چندان پرحاشیه نبود و او در طی این سه سال چندان خبرساز نشد. اسدی 60 ساله در حال حاضر رئیس هیات مدیره باشگاه نساجی نیز هست.

مهدی تاج (نایب رئیس اول و دوم: محمدمهدی نبی، منصور قنبرزاده)

نام آشنا ترین گزینه تاج است که کمتر کسی فکر می کرد برای ریاست فدراسیون فوتبال دوباره نام نویسی کند. دست راست علی کفاشیان که پس از او ریاست فدراسیون را بر عهده گرفت کارنامه مثبتی ندارد و قرارداد ننگین و فاجعه آمیز ویلموتس که هنوز پرونده اش باز است، حاصل کار او و تیم مدیریتی اش است. تاج چندی پیش به دلیل مشکلات قلبی در بیمارستان هم بستری شد و سپس عنوان کرد پزشکان اجازه کار پر استرس را به او دیگر نمی دهند. در حال حاضر اطلاعات بیشتری از وضعیت سلامت قلب و عروق تاج در دسترس نیست اما احتمالا یا قلبش به یکباره جوان شده و یا استرس از فوتبال ایران رخت بربسته که او دوباره تصمیم به شرکت در انتخابات گرفته است. ثبت نام تاج با ابهاماتی هم روبروست و باید مشخص شود که او از نظر قانونی حق شرکت دارد یا نه. به هر حال رئیس اسبق فدراسیون فوتبال که " حرکت جدیدی زدن" را انگیزه اش برای ثبت نام اعلام کرده، توضیح بیشتری نداده که این حرکت دقیقا چیست و چه مصیبت جدیدی در انتظار فوتبال ایران است! اما هر چه هست بسیاری از مشکلات جاری فوتبال ایران و پرونده های مالی و حقوقی حاصل حرکات این کاندیدا در دوران ریاستش است.

میرشاد ماجدی (نایب رئیس اول و دوم: عباس صوفی، صادق درودگر)

سرپرست فعلی فدراسیون فوتبال که فاصله تکذیب حضورش تا نام نویسی به 20 ساعت نرسید گزینه بعدی است. ماجدی سرپرستی فدراسیونی را بر عهده دارد که در ماه های اخیر به شدت آشفته بوده است. مثلث ماجدی - کامرانی فر - استیلی در اداره فوتبال در این ماه ها ناتوان بوده اند. اوضاع آشفته تیم ملی با وجود صعود آسان به جام جهانی، تدارک بد برای تیم ملی، ضعف در دیپلماسی ورزشی و یافتن حریف تدارکاتی، عدم مدیریت قراردادهای فوتبال بخشی از نابسامانی هایی است که در دوره سرپرستی او ایجاد شده است. ماجدی درخواست برخی اعضای مجمع را دلیل حضورش دانسته است. دلیلی که توسط سایر نامزدها هم تکرار شده است.

عزیزالله محمدی (نایب رئیس اول و دوم: علی فتح الله زاده، محمدرضا کافی)

سردار محمدی که سالهای زیادی در فوتبال بوده برای ریاست فدراسیون اقدام کرده است. او در دوران کفاشیان و تاج مدت ها نایب رئیس و رئیس سازمان لیگ بود. حل مسائل و مشکلات باشگاه های فوتبال چیزی بود که از او در دوره مدیریتش انتظار می رفت اما راه حل او برای این مشکلات تنظیم منشور اخلاقی بود که مورد انتقادهای فراوان قرار گرفت. محمدی که سوابق نظامی نیز دارد پیش از این برای ریاست فدراسیون فوتبال در دوره دوم کفاشیان نام نویسی کرده بود که موفق به کسب رای از مجمع نشد. پس از این ناکامی از سازمان لیگ هم کنار رفت و مدتی از لایه اول فوتبال فاصله گرفت.

بهروز منتقمی (نایب رئیس اول و دوم: اعلام نشده است)

سرپرست اسبق سرخپوشان که حضورش در این باشگاه تنها سابقه مدیریتی او در فوتبال است، تحصیلات و سابقه مدیریتی در ورزش دارد. او در استان های مختلف مدیریت تربیت بدنی را بر عهده داشته است. سرپرست سابق فدراسیون گلف در چند فدراسیون از جمله بوکس و هاکی هم عضو هیات مدیره بوده است. البته که ریاست فدراسیون پرمشغله و پردردسری مانند فوتبال را با فدراسیون های دیگر به هیچ وجه نمی توان قیاس کرد اما این سوابق مدیریتی وی را بر آن داشته که برای ریاست فدراسیون فوتبال نام نویسی کند. او در مقاطعی از دوران مدیریتش سمت مشاور را نیز داشته است. منتقمی را نمی توان گزینه وزارت دانست اما سه سمتی که او در این وزارتخانه داشته ممکن است چنین شائبه ای به وجود بیاورد. مدیریت توسعه منابع نیروی انسانی، عضویت در ستاد خیرین ورزش و عضویت در کمیسیون ماده 5باشگاه های ورزشی، سه پست او در وزارت ورزش و جوانان هستند.

امیررضا واعظ آشتیانی (نایب رئیس اول و دوم: علیرضا اسدی، صادق رئیسی کیا)

مدیرعامل اسبق استقلال که فوتبالی ها او را بیشتر با کل کل های همیشگی اش با فتح الله زاده در خاطر دارند دیگر مدیری است که می خواهد سکاندار فوتبال ایران باشد. او نیز از چهره های سیاستمدار با گرایش اصولگرایی است و البته انتقاداتی هم به دولت اصولگرای رئیسی داشته است. غیر از باشگاه استقلال، ریاست فدراسیون دوچرخه سواری نیز در روزمه او به چشم می خورد. با این حال مدیریت ورزشی او به دهه 80 بر می گردد و او در دهه 90 کار پررنگی در این حوزه انجام نداده است. فرار از نگاه های پوپولیستی رویکرد او در مدیریت ورزش است که بیشتر چالش های او با فتح الله زاده نیز به همین موضوع باز می گشت. او پیش از این درباره احتمال کاندیدا شدنش دو ماه پیش گفته بود که فضا مساعد نیست و در چنین شرایطی نام نویسی نمی کند. در حال حاضر که شرایط از دو ماه پیش به مراتب بدتر است او نامزدی خود را اعلام کرده است.

 

نام مسعود حیدرزاده، محمد امامی  و آیدین رستمی هم جزو کاندیدا وجود دارد اما رسما هیچ اطلاعاتی درباره آن ها منتشر نشده است.

 

نماینده باشگاه‌ها در هیات رئیسه فدراسیون

محمد رجائیان (مدیرعامل باشگاه آلومینیوم اراک)

کیوان بابادی (مدیرعامل باشگاه استقلال خوزستان)

محمدرضا کافی (مدیرعامل مس سونگون)

حمیدرضا گرشاسبی (مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان)

محمدرضا ساکت (مدیرعامل باشگاه سپاهان اصفهان)

دیدگاه تان را بنویسید