احدی: حضور بانوان در ورزشگاه‌ها حق طبیعی آن‌هاست

سرپرست دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان از لزوم حضور بانوان در ورزشگاه و حق طبیعی آنان سخن گفت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ حجت الاسلام و المسلمین علی احدی، سرپرست دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری که تحت عنوان (جشنواره ولایت) برگزار شد، با اشاره به اهداف جشنواره ولایت اظهار داشت: ورزش مسئله فرهنگی مهمی است و یکی از ابزارهای مهم فرهنگی به حساب می‌آید. در همه جای دنیا مسئله فرهنگ در ورزش مطرح است و از ورزش برای رفع بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها کمک گرفته می‌شود. البته در ایران مسئله فرهنگ در ورزش آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

سرپرست دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: مشکل ما در مسائل فرهنگی ورزش نیست، بلکه باید رفتار فرهنگی ورزشکاران انعکاس داده شود. بسیاری از ورزشکاران مدال‌های خود را که سال‌ها برای کسب آن تلاش کردند برای آزاد کردن زندانی‌ها به فروش می‌گذارند، اما کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرند. در واقع مسئله فرهنگ در ورزش مظلوم است و اینگونه مسائل باید در اولویت قرار بگیرند.

علی احدی گفت: برخی می‌گفتند چرا دربی در شب نیمه شعبان است؟ در حالی که اتفاقات بزرگی افتاد و اقدامات فرهنگی بسیار خوبی رقم خورد.  همچنین فینال جام حذفی که یک روز قبل از روز قدس بود، ورزشکاران آن با نماد مبارزه با رژیم صهیونسیتی در میدان مسابقه حضور یافتند. رویدادهای ورزشی تماشاگران زیادی دارد و باید اتفاقات فرهنگی در آن شکل بگیرد. اگر این اتفاقات فرهنگی رخ بدهد، شاهد برخی بی اخلاقی‌ها نخواهیم بود.

وی عنوان کرد: در زمینه باشگاه‌ها، به همه آنها نامه زدیم که همگی مسئول فرهنگی داشته باشند. نمی‌شود که یک باشگاه اسم فرهنگی را یدک بکشد، ولی مسئول فرهنگی نداشته باشد. ما به دنبال برگزاری دوره آموزشی برای لیدرها هستیم که بر همین اساس باید اسامی آنها به وزارت ورزش داده شود و دوره‌های هماهنگی و آموزشی را به منظور ایجاد یک فضای سالم برگزار کنیم.

احدی گفت: کار فرهنگی در ورزش جزو سخت‌ترین کارهای فرهنگی است. همچنین کار کردن فرهنگی با سلبریتی‌ها سخت است، پس کسی که قرار است مسئول فرهنگی در یک باشگاه شود، باید آموزش ببیند. بر همین اساس به باشگاه‌ها گفته‌ایم که قوی‌ترین افراد را برای این پست‌ها در نظر بگیرند.

وی درباره برگزاری جشنواره ولایت گفت: این جشنواره فرهنگی ورزشی در 110 شهر برگزار می‌شود. در همین دو شب اتفاقات ویژه‌ای رخ داده است که غنی سازی اوقات فراغت، ترویج فرهنگ پهلوانی، اجرای برنامه‌های بومی محلی در هر شهر ، تجلیل از سادات مشهور آن شهرستان و ... از جمله برنامه‌هاست.

سرپرست دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش درباره بحث فرهنگی در استادیوم‌ها عنوان کرد: ما در این خصوص طرح ویژه‌ای داریم تا نیروهایی را دعوت کنیم و فضای بهتری به وجود بیاوریم. منظور ما در کارهای فرهنگی، کارهای نمادین و کلیشه‌ای نیست، بلکه به دنبال کارهای زیربنایی هستیم تا اتفاق بزرگی شکل بگیرد. در واقع تلاش داریم تا مسئله فرهنگی را تبدیل به یک مسئله مهم برای مسئولان کنیم.

وی درباره راه‌اندازی بنیاد نجوا گفت:  یکی از اقدامات ما راه اندازی بنیاد نیکوکاری جامعه ورزش ایران است. یک هیئت مدیره تشکیل می‌شود و ما در وزارت ورزش نقش حمایت از آنها و اتصال به سایر نهادها را خواهیم داشت. اگر این موضوع شکل بگیرد، می‌تواند یک انسجام و شبکه باشد و در حوزه مسئولیت اجتماعی قدم بزرگی باشد. ما به دنبال آن نیستیم که جلوی حرکات خودجوش ورزشکاران و فدراسیون‌ها را بگیریم. ما به دنبال آن هستیم که آنهایی که فرصت این اقدامات نیکوکارانه را ندارند، دور هم جمع شوند و خودشان با هم همکاری داشته باشند.

او با اشاره به موضوع عفاف و حجاب اظهار داشت: مسئله عفاف و حجاب بارها توسط رهبری در حوزه قهرمانی مورد تشویق و تقدیر قرار گرفته است. البته گاهی برخی اتفاقات غیر اخلاقی رقم می‌خورد که بسیار کم است. به استان‌های مختلف گفته‌ایم که مسئله عفاف و حجاب را چه در مردان و چه در بانوان جدی بگیرند تا به نقطه مورد نظر برسیم.

وی درباره شرایط فرهنگی فدراسیون‌ها گفت: مسئولیت این کارها با خود باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها است. خواسته‌ایم که باشگاه‌ها، لیدرها را تایید و شناسنامه‌دار کنند. لیدرها باید شناخته شده و شناسنامه‌دار باشند و تبدیل به سفیران فرهنگی شده و از فیلتر‌های مختلف رد شوند. ما همچنین امروزه با لیدرهای مجازی مواجه هستیم و برخی اوقات به خاطر بی تدبیری باشگاه‌ها شاهد مواردی بودیم که اتفاقات تلخی را رقم زده است.

وی درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها گفت: حضور بانوان در ورزشگاه‌ها حق طبیعی آنهاست، ولی باید مقدماتی را فراهم کنیم. تا زمانی که نتوانیم این کار را انجام بدهیم، باید با حساسیت ویژه‌ای نگاه کنیم. امیدوارم با برنامه خوبی به زودی شاهد حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها باشیم.

احدی در خصوص آرامش هواداران در طول بازی و عدم تکرار برخی اتفاقات تلخ در استادیوم‌ها نصریح کرد: عوامل مختلفی در تحریک تماشاگران موثر هستند. برخی اوقات عوامل تیم تحریک می‌کنند که راهکار مقابله با آن، تدوین و اجرای قوانین محکم است. علت دیگر زیرساخت‌ها است؛ وقتی یک تماشاگر با مشکلات زیادی به سکو می‌رسد، قطعا آرامش کافی ندارد. مورد دیگر حواشی‌ بچه‌گانه قبل از مسابقه است که باعث ایجاد ذهنیت در تماشاگران می‌شود.  چندی قبل وزیر ورزش از چنین مسائلی خیلی ناراحت بود و تاکید داشت که پیگیری شود که ما هم مدیران پرسپولیس و استقلال را دعوت کردیم تا راهکارهای مورد نظر را بررسی کنیم.

سرپرست دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش خاطرنشان کرد: الان در دنیا مرسوم شده که در قراردادهای بازیکنان صفحات زیادی گنجانده شده و ریزترین موارد در آن ذکر می‌شود. ما از مدیران عامل درخواست کردیم که چرا الزامات فرهنگی بازیکنان را جدی نمی‌گیرند. باید مواردی ذکر شود تا کارهای غیر اخلاقی و حاشیه‌ای انجام ندهند. با توجه به اینکه این موارد قاطعیت لازم را ندارد، باشگاه‌ها نمی‌توانند مسئله اخلاق را بر موضوع قهرمانی اولویت قرار بدهند. همه دنیا ما را مسخره می‌کنند، دو جلسه محرومیت برای آن ملی‌پوش فوتبال چه معنایی دارد؟ چرا مسئولان راحت از کنار این مسأئل عبور می‌کنند؟ باید ورزشکاران تبعات رفتارهای خود را بپذیرند. از همه فدراسیون‌ها خواهیم خواست که الزامات اخلاقی در قراردادها را قرار بدهند و قوانین را در نظر بگیرند.

وی درباره اقدامات اقدامات فرهنگی برای جام جهانی فوتبال عنوان کرد: در جام جهانی فوتبال فکر می‌کنم از 3 ماه قبل اقدامات آغاز شد. در این راستا کارگروه‌های مختلفی به وجود آمد که تا الان بیش از 14 جلسه برگزار شده است. مسائل مربوط به پرچم، تی‌شرت هواداران، شعار تیم، موضوعات داخل کشور از جمله برنامه‌های پس از برد تیم ملی، بحث‌های فرهنگی تیم ملی و ... در کارگروه‌های مربوطه جلو می‌رود.

 

دیدگاه تان را بنویسید