جی پلاس

شوک به دنیای شطرنج؛ خداحافظی کارلسن با قهرمانی جهان!

فوق ستاره نروژی شطرنج جهان بر اساس وعده قبلی اش رسما اعلام کرد در مسابقه قهرمانی جهان حاضر نمی شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ مصطفی معدنی ثانی: چند ماه پیش از آغاز رقابت های کاندیداها و اندکی پس از رسیدن فیروزجا به ریتینگ 2800 و رنک 2 جهان، کارلسن اعلام کرد که در مسابقه بعدی قهرمانی جهان تنها در صورتی بازی می کند که فیروزجا رقیب او باشد. اما فیروزجا در مسابقات کاندیداها عملکرد خوبی نداشت که بسیاری از کارشناسان فشار روانی ناشی از مصاحبه کارلسن را در  عملکرد نامطلوب او بی تاثیر ندانستند. در نهایت در مسابقات کاندیداها نپومنیشی به مقام قهرمانی رسید.

در شرایطی که بسیاری از اهالی شطرنج از جمله خود کاندیداها پیش بینی می کردند که کارلسن صرفا بلوف زده و حتما در مسابقه حاضر می شود، او رسما اعلام کرد همان گونه که پیش از این گفته بود، انگیزه ای برای شرکت در مسابقه قهرمانی جهان ندارد و در این مسابقه حاضر نخواهد شد.

به این ترتیب نپومنیشی که پیش از این از لذت انتقام از کارلسن صحبت کرده بود باید برای قهرمان شدن مقابل لیرن (نفر دوم کاندیداها و نفر دوم حال حاضر جهان) قرار گیرد.

پیش از این شایعاتی مطرح شده بود که کارلسن درخواست هایی از فدراسیون جهانی داشته و شرط هایی برای حضور در مسابقه اعلام کرده که او تمام این مسائل را تکذیب کرد و گفت: من برای مذاکره یا درخواست با دورکوویچ (رئیس فیده) دیدار نکردم. البته صبحت هایی کردیم و آنها پیشنهادهایی دادند که من از بعضی خوشم آمد و از بعضی نه! من فقط به دیدار آنها رفتم که بگویم در مسابقه شرکت نمی کنم.

کارلسن با این حال اعلام کرد که قصد بازنشستگی ندارد و به شطرنج حرفه ای ادامه می دهد: امیدوارم بتوانم به اهداف دیگرم دست پیدا کنم. یکی از این اهداف رسیدن به ریتینگ 2900 است که کار بسیار سختی است. حداقل این که توانستم امسال ریتینگم را در همین حدی که هست حفظ کنم و این خودش دستاوردی است. من به حضورم در مسابقات ادامه می دهم. 

وی درباره برنامه های آتی اش نیز گفت: مسابقات کرواسی (گرندچس تور) را پیش رو دارم. می خواهم بهترین در جهان باشم فقط عنوان قهرمانی جهان دیگر برایم اهمیتی ندارد. حضور در تورنمنت ها هنوز برایم لذت بخش است حداقل خیلی بیشتر از مسابقه قهرمانی جهان. قهرمانی جهان برای من بسیار ارزشمند بود و توانستم چهار بار این عنوان را به دست بیاورم. عده زیادی هستند که سالها تلاش می کنند تا فقط یک بار به آن برسند و من چهار بار به آن رسیدم اما این که چهار را به پنج تبدیل کنم انگیزه خاصی به من نمی دهد.

دیدگاه تان را بنویسید