وعده رئیس فدراسیون والیبال؛ حضور زنان ایران در بازی های آسیایی بعد از ۴۸ سال

رئیس فدراسیون والیبال ایران در گفت و گو با FIVB گفت: همیشه تلاش داشتیم که فاصله بین تیم های ملی مردان و زنان را کاهش دهیم، در همین راستا تیم ملی زنان ایران برای نخستین بار بعد از ۴۸ سال در بازی های آسیایی ۲۰۲۲ شرکت می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛  فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) در گفت وگویی با رئیس فدراسیون والیبال ایران به بررسی مسیر رشد و توسعه والیبال کشورمان پرداخت.

گفت وگوی کامل را در ادامه بخوانید:

برای پیروز شدن شش سال تلاش و برنامه‌ریزی کردیم

من از سال ۱۳۸۵ رئیس فدراسیون والیبال ایران هستم و در ۴۱ سال گذشته در سمت های مختلف ورزشی فعالیت داشته ام. باعث افتخار و خرسندی من است که دانش، تجربه و تخصص خود را برای توسعه و ترویج ورزش محبوبم در ایران به والیبال بیاورم.

در سال ۲۰۰۶، تیم ملی مردان ایران در رده‌بندی بزرگسالان آسیا در رده پنجم قرار گرفت و بهترین نتیجه این تیم مدال نقره بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان کره جنوبی بود. در آن زمان ما در رتبه بندی جهانی ۲۶-۲۷ پس از کشورهای آسیایی مانند ژاپن، چین و کره بودیم.

من در مقام خود به عنوان رئیس فدراسیون با تعیین چهار هدف استراتژیک استارت زدم که شامل راهیابی به بازی های المپیک، کسب مدال طلا در مسابقات قهرمانی آسیا و همچنین پیوستن به لیگ جهانی و قرارگیری در میان تیم های برتر جهان در مسابقات قهرمانی جهان بود. دستیابی به این موارد، سه برنامه چهار ساله تعریف کردیم.

برای پیروز شدن در زمین بازی، شش سال تلاش و برنامه ریزی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ انجام شد و طول کشید تا بتوانیم برای اولین بار در تاریخ به لیگ جهانی بپیوندیم. نقش خولیو ولاسکو، مربی سرشناس والیبال آرژانتینی، در این مسیر رو به موفقیت مهم بود. او نه تنها به ما کمک کرد تا در لیگ جهانی حضور پیدا کنیم، بلکه ذهنیت بازیکنان ایران را نیز ارتقا داد و کمک کرد تا در آسیا پیشگام شویم.

از آن زمان، همچنان به استخدام مربیان والیبال در کلاس جهانی و با تجربه برای پیوستن به تیم خود، از جمله کواچ، لوزانو، کولاکوویچ و آلکنو ادامه دادیم.

سال ۲۰۱۲ سال عطفی برای والیبال ایران بود

من معتقدم سال ۲۰۱۲ سال عطفی برای والیبال ایران بود، زیرا در این سال رشد ما افزایش یافت. اگرچه نتوانستیم به بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن راه پیدا کنیم. اما در سال ۲۰۱۶، اولین حضور در المپیک ریو در والیبال ایران پس از ۵۲ سال به وقوع پیوست که توانستیم سهمیه حضور در این مسابقات را پیدا کنیم. ما صبور بودیم و طبق برنامه راهبردی خود در چشم انداز والیبال کشور به تدریج جلو رفتیم و موفق شدیم.

به بودجه دولتی وابسته نیستیم

خارج از گود نیز سخت کار کردیم تا در جهات مختلف پیشرفت کنیم. قبل از سال ۱۳۸۵ تمام بودجه والیبال از دولت تامین می‌شد. بنابراین روی محتوای خوب تمرکز کردیم تا بتوانیم حامیان بیشتری جذب کنیم و خوشحالم که امروز به بودجه دولتی وابسته نیستیم.

البته با قوی‌تر شدن تیم ملی و پیروزی در برخی بازی‌ها مقابل حریفان درجه یک و برخی از تیم‌های مطرح دنیا – مانند برزیل، لهستان، فرانسه و روسیه – علاقه و انتظارات هواداران خود را افزایش دادیم! والیبال در ایران رشد کرد و طرفداران آن هم افزایش یافت.

داورزنی

کیفیت لیگ ایران نیز افزایش یافته است

به دنبال این رشد، بخشهای خصوصی بسیاری علاقه مند به تشکیل باشگاه های والیبال خود و شرکت در لیگ محلی ایران شدند. آنها به وضوح می بینند که در ایران چند نفر به والیبال علاقه دارند و دوست دارند بازی ها را تماشا کنند. اکثر باشگاه‌ها در حال حاضر با بخش خصوصی قرارداد اسپانسر دارند و علاقه و کیفیت لیگ ایران نیز افزایش یافته است.

تیم بزرگسالان و دیگر تیم های ملی ارتباط دارد

مشخص است که بین تیم بزرگسالان و دیگر تیم های ملی در رده های سنی مختلف ارتباط زیادی وجود دارد. برای ایجاد یک تیم ملی بزرگسال خوب بهتر است از سطح جوانان هم از نظر شرکت در مسابقه و هم از نظر میزبانی شروع کرد. ما نقاط ضعف خود را از سطح زیرگروه ها شناسایی و در جهت رفع آن برآمدیم. این رویکرد نتایجی همچون سه قهرمانی جهان در گروه پسران شامل ۲۰۰۷ مکزیک، ۲۰۱۷ بحرین و همچنین مسابقات زیر ۲۱ سال والیبال مردان ۲۰۱۹ در بحرین را به همراه داشت.

استعدادیابی برای تیم ملی کشورمان را از رده نوجوانان شروع و تا بزرگسالان ادامه دادیم زیرا همیشه به آینده نگاه می کنیم. برای مثال زمانی که در المپیک حضور پیدا کردیم به فکر نسل بعدی بازیکنان بودیم تا آنها را برای چرخه های المپیک های بعدی هم آماده کنیم.

به دنبال استعدادهای آینده هستیم

این استراتژی والیبال ایران است که به بار هم نشست چون همانطور که میدانید بسیاری از بازیکنان سطح بزرگسال ایران از رده های پایه شروع به کار کردند. این روند هیچ موقع به پایان نمی رسد و همیشه به دنبال استعدادهای آینده هستیم.

بازی والیبال همچون سطح بازیکنان و پارامترهای فیزیکی آنها دائما در حال تغییر است پس باید که همیشه پیشرفت کنید و به دنبال بازیکنان جدید باشید.

باید بگویم که موفقیت های والیبال ایران بر اساس این رویکرد است. فدراسیون والیبال ایران به عنوان یکی از پیشگامان اجرای این رویکرد همیشه به دنبال ارتقای سطح بازیکنان، مربیان و داوران است. این رویکرد از سوی رئیس فدراسیون جهانی به طور جدی تبلیغ می‌شود که والیبال باید تیم ملی های قدرتمند و محتوای خوبی داشته باشد. هواداران و حامیان مالی زمانی کنار تیم ملی حضور پیدا میکنند که تیم جنگنده و خوبی داشته باشیم و من معتقدم که این امر بدون تجربه و کار مداوم در تیم های رده های پایه ممکن نیست.

والیبال زنان بعد زا ۴۸ سال در بلزی‌هیا آسیایی شرکت می‌کند

برنامه توانمندسازی تیم های ملی والیبال زنان که در سال ۲۰۲۱ ازسوی رئیس فدراسیون جهانی معرفی شد، برنامه ای بسیار خوب در حمایت از تیم های ملی سراسر جهان با بکارگیری مربیان بین‌المللی است. همیشه تلاش داشتیم که فاصله بین تیم های ملی مردان و زنان را کاهش دهیم و یکی از موثرترین گام‌ها حضور در رقابت های قهرمانی قاره آسیا در تمامی رده های سنی بود که نتیجه خوبی نداشت.

به عنوان بخشی از برنامه توانمندی والیبال از حمایت ۱۲ ماهه مربیگری برای کمک و سرعت بخشیدن به تیم بهرمند شدیم که در این راستا الساندرا کمپدلی مربی ایتالیایی برای بهبود بخشیدن به عملکرد تیم در بعد بین‌المللی انتخاب شده است. در همین راستا تیم ملی زنان ایران برای نخستین بار بعد از ۴۸ سال در بازی های آسیایی ۲۰۲۲ شرکت می کند.

همه اینها بدون حمایت فدراسیون جهانی، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش ایران ممکن نخواهد بود که همیشه در راستای پشتیبانی از تیم ملی زنان همراه ما بوده اند. البته، مسیر زیادی برای رساندن سطح زنان به مردان در والیبال وجود دارد اما من معتقدم آینده زنان روشن است و با برنامه درست و حمایت از آنها شاهد پیشرفت آنان خواهیم بود. هدف من در این برنامه‌ها ادامه پیشرفت والیبال سالنی و ساحلی زنان است که همانا انتظار ما و طرفدران نیز همین امر هست.

 

دیدگاه تان را بنویسید