گزارش جی پلاس

بارسلونا چگونه تحت هدایت ژاوی متحول شد؟

بارسلونا با هدایت سرمربی جوان کاتالانی توانست دوباره خود را پیدا کند و به روزهای اوج خود برگردد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: ژاوی ارناندس پنجم نوامبر ۲۰۲۱ هدایت بارسلونا را بر عهده گرفت تا تیم کاتالانی را از بحران نجات دهد. آبی اناری ها در لالیگا در میانه های جدول بودند و در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا  نتایج ضعیفی کسب کرده بودند. ۱۰۰ روز نخست برای سرمربی جوان اسپانیایی مانند ۱۰۰ سال گذشت. در این مدت بارسا با شکست ۳ بر ۲ مقابل رئال مادرید از سوپرجام اسپانیا حذف شد و هشت روز بعد با نتیجه مشابه مغلوب اتلتیک بیلبائو شد تا از کوپا دل ری نیز کنار برود اما آن آخرین شکست تیم ژاوی بود. 

سرمربی کاتالانی در فصل نقل و انتقالات زمستانی تنها سه بازیکن خرید (فران تورس، اوبامیانگ و آداما ترائوره) و توانست با قرار دادن مهره های جدید در کنار دیگر بازیکنان جوان تیم نتایج فوق العاده ای کسب کند. ژاوی از شاگردانش خواست تا جایی که ممکن است مالکیت توپ را در اختیار داشته باشند و بر آن اساس پیش می بروند، اگر توپ را از دست دادند به سرعت آن را دوباره از آن خود کنند و از فضاهای خالی برای حمله کردن استفاده کنند. سرمربی اسپانیایی روی بازی فردی هر یک از بازیکنانش نیز وقت زیادی صرف کرد تا به سطح مورد نظرشان برسند. به همین خاطر بازیکنانی همچون سرجینیو دست و فرانک دی دیانگ در دوران ژاوی پیشرفت زیادی کردند. 

از بیستم ژانویه بارسای ژاوی شکست نخورده است. این تیم ۱۰ پیروزی کسب کرد و تنها چهار بار متوقف شد. آبی اناری ها در این مدت تمام تیم های مدعی قهرمانی لالیگا را شکست دادند. ۴ بر ۲ اتلتیکومادرید را در نوکمپ مغلوب کردند. سپس با پیروزی ۴ بر صفر رئال مادرید را در سانتیاگو برنابئو تحقیر کردند و سویا را هفته گذشته با یک گل شکست دادند. بارسا در چهار بازی دیگر چهار گل به ثمر رساند. این تیم والنسیا را ۴ بر یک، ناپولی را ۴ بر ۲، اتلتیک بیلبائو و اوساسونا را ۴ بر صفر شکست داد. در مجموع در دوران ژاوی که با پیروزی یک بر صفر مقابل اسپانیول آغاز شد آبی اناری ها ۵۲ گل به ثمر رساندند و ۲۹ گل دریافت کردند. اغلب گل های خورده به قبل از بیستم ژانویه برمی گردد (۱۸ گل). 

عملکرد سه بازیکن در این مدت قابل توجه بوده است. عثمان دمبله، مرد شیشه ای بارسلونا پس از حواشی که ایجاد کرد به یک بازیکن کاملا متفاوت تبدیل شد. مهاجم فرانسوی با ژاوی به مشکل خورده بود و حتی در فهرست ۱۸ نفره تیم قرار نمی گرفت. او پس از بیانیه ای که فرستاد به نظر می رسید دیگر پیراهن بارسا را بر تن نخواهد کرد اما آبی اناری ها نتوانستند دمبله را در نقل و انتقالات زمستانی بفروشند. پس از آن ژاوی چاره ای نداشت تا از او در ترکیب استفاده کند. کم کم بازیکن فرانسوی به یکی از مهره های کلیدی تیم در خط حمله تبدیل شد و علاوه بر گلزنی، دیگر بازیکنان را در شرایط گلزنی قرار داد. دیگر خبری از آسیب دیدگی های پیاپی دمبله نیست و او زیر نظر ژاوی استعداد پنهان خود را به همگان نشان داد. اکنون باشگاه می خواهد قرارداد مهاجم فرانسوی را تمدید کند. 

اوبامیانگ که در زمستان به آبی اناری های پیوست یک نیمکت نشین در آرسنال بود و افراد زیادی معتقد بودند فوتبالش به پایان رسیده است. با این حال در اسپانیا به روزهای اوج خود بازگشت و در ۱۳ بازی ۹ گل به ثمر رساند. او برابر والنسیا هت تریک کرد و مقابل رئال مادرید دو گل به ثمر رساند. در میانه میدان پدری نسبت به فصل قبل باتجربه شده است و شکل بازی اش همه را به یاد آندرس اینیستا می اندازد. بازیکن اسپانیایی علاوه بر بازی سازی با تکنیک بالای خود، مدافعان و هافبک های حریف را سردرگم می کند و گل های زیبایی را به ثمر می رساند. او هفته گذشته با حرکت درخشانش توانست دروازه سویا را باز کند و سه امتیاز ارزشمند را برای بارسا به ارمغان بیاورد. 

آبی اناری ها اکنون در رتبه دوم جدول لالیگا قرار دارند، جایگاهی که کمتر کسی فکر می کرد به آن دست یابد و در لیگ اروپا هم در مرحله یک چهارم نهایی در حال رقابت هستند. بارسای ژاوی به تازگی اوج گرفته است و قطعا روزهای درخشان تری را پیش رو خواهد داشت.

دیدگاه تان را بنویسید