هینن: ویلموتس در بلژیک هم منفور است/ از شنیدن مشکل او در ایران شگفت زده نشدم!

مربی معروف بلژیکی والیبال جهان، مارک ویلموتس را فردی منفور دانسته و تنفر مردم ایران او را طبیعی دانست.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، ویتال هینن مربی بلژیکی و نام آشنای سابق تیم ملی والیبال لهستان که به واسطه نتایج خوبش با لهستانی‌ها جزو پنج مربی برتر جهان به شمار می‌رود، در مصاحبه‌ای جالب اعلام کرد که "مارک ویلموتس" مربی بلژیکی سابق تیم ملی فوتبال ایران در کشور بلژیک نیز فرد منفوری به شمار می‌رود و نفرت مردم ایران از او اتفاق عجیبی نیست!

فارس نوشت: کمیته آموزش و پژوهش با همکاری واحد بین‌الملل دپارتمان ارتباطات فدراسیون والیبال و در راستای ارتقای سطح دانش حرفه‌ای مربیان تراز اول کشور و انتقال تجربه مربیان بزرگ دنیا، دوره بین‌المللی تخصصی و پیشرفته مربیگری والیبال را با محوریت انتقال تجربه با حضور ویتال هینن مربی پرافتخار بلژیکی برگزار کرد. برنامه‌ریزی تمرینات برای آماده‌سازی تیم، دروس طراحی تمرین برای تیم‌های پیشرفته، مدیریت تیم در طول مسابقه و کاربردهای آنالیز برای مربیان از جمله محورهای این دوره بود. بیش از 250 مربی مرد و زن از استان‌های مختلف کشور در این دوره شرکت کردند که بزرگترین گردهمایی مربیان والیبال ایران محسوب می‌شود. از مربیان تیم‌های ملی والیبال هم برای حضور در این دوره دعوت شده است. سرمربی تیم ملی والیبال عراق و مربی تیم والیبال اقلیم کردستان هم جزو شرکت کنندگان در این دوره بودند.

هینن متولد سال 1969 در کشور بلژیک است و کار مربیگری خود را با تیم نولیکو مازک آغاز کرد و این تیم را 5 بار قهرمان لیگ برتر و جام حذفی بلژیک کرد. این مربی همچنین در سال 2008 نایب قهرمانی و در سال 2010 سومی لیگ قهرمانان اروپا را با نولیکو مازک به دست آورد. وی سابقه هدایت تیم‌های باشگاهی زراعت بانک آنکارا و بیدگوشچ را نیز در پرونده کاری خود دارد.

هینن در سال 2012 سرمربی تیم ملی والیبال آلمان شد و ژرمن‌ها را به مدال برنز قهرمانی جهان 2014 رساند. این مربی در سال 2017 با تیم ملی والیبال بلژیک در چارچوب دیدارهای لیگ ملت‌ها نیز به تهران آمد. هینن در سال 2018 هدایت تیم ملی لهستان را پذیرفت و عنوان قهرمانی جهان را در همان سال به دست آورد. این مربی بزرگ والیبال در سال 2019 نیز با تیم ملی لهستان مقام نایب قهرمانی جام جهانی، مدال برنز لیگ ملت‌ها و مقام سومی رقابت‌های قهرمانی قاره اروپا را به دست آورد. تیم ملی لهستان در سال 2021 نیز با هدایت این مربی مدال نقره لیگ ملت‌ها و مقام سومی قاره سبز را از آن خود کرد. او در حال حاضر هدایت تیم ملی والیبال زنان آلمان و یک تیم ترکیه‌ای که در لیگ زنان این کشور را بر عهده دارد.

* دوره‌ای که در ایران برگزار کردید چطور بود؟

- فکر می کنم 3 روز برای چنین دوره ای کمی طولانی باشد. به صورت کلی تمام افرادی که در دوره حضور داشتند بسیار علاقمند بودند و مطالب را به خوبی دنبال می کردند. سخت است موضوعی را پیدا کنم که برای بیش از 250 نفر جذاب باشد، اما باید بگویم که بسیار شگفت زده شدم وقتی دیدم که تعداد زیادی از مربیان حاضر در کلاس را بانوان تشکیل می دهند. تقسیم بندی کلاس تقریبا 50-50 بین مردان و بانوان بود. باید در چنین دوره ای صحبت هایی مطرح شود که برای همه جذاب باشد، یعنی صحبت ها باید متنوع و مفید باشد. 

ویتالی هینن

* شما چه مطالبی را توانستید برای این دوره جمع آوری کنید که برای همه جذاب باشد؟

- من همیشه سعی می کنم حول محور یک یا دو موضوع صحبت کنم. فکر نمی کنم که در یک روز بتوان 100 نکته را آموخت. اگر در طول یک روز بتوانید تنها یک نکته را یاد بگیرید کافی خواهد بود. من هم سعی کردم این موضوع را رعایت کنم. هنوز بازخوردی از این دوره نگرفته ام. شاید در آینده بتوان بازخورد درست و دقیقی از این دوره داشت. فکرم این است که همیشه نهایت انرژی ام را به کار بگیرم و اگر کافی نبود دیگر کاری از دستم برنمی آید. من اگر ایران را ترک کنم و به هرجا بروم باید فکر کنم که من بهترینِ خودم را در این دوره به نمایش گذاشته ام. برای اینکه بدانید افراد حاضر در جلسه از صحبت های من راضی بودند یا خیر باید از خودشان سوال کنید. برگزاری این دوره به صورت خیلی خوبی انجام شد و من این فرصت را داشتم که موارد دلخواه خودم را مطرح کنم.

* چه شد که از لهستان جدا شدید؟ فدراسیون آن کشور نخواست که با شما همکاری کند یا نظر شخصی خودتان بود تا از لهستان جدا شوید؟

- قراردادم تمام شده بود.

* دوست نداشتید که با آن تیم به کار خود ادامه دهید؟

- خیر.

* دلیلش چیست؟

- چون ابتدا باید از خودتان شناخت داشته باشید. من در اولین روز این دوره درمورد عشق به خود صحبت کردم. باید خودتان را بشناسید و بدانید چه کاری می توانید انجام دهیم و چه کارهایی را نمی توانید انجام دهید. در سال چهارم من با لهستان من هرچه در توان داشتم را به آنها منتقل کردم و رابطه بسیار خوبی با بازیکنان داشتم و بعد از 4 سال به آنها اعلام کرد که الان زمان آن رسیده که شما با یک مربی جدید به کار خود ادامه دهید. من هنوز با بازیکنان لهستان دوست هستم و با آنها ارتباط دارم، اما از نظر من دیگر زمان آن رسیده بود که مربی خود را تغییر دهند. 

* بهترین اتفاقی که در مدت 4 سال فعالیت در تیم ملی لهستان برای شما اتفاق افتاد چه بود؟

- بدون شک کسب مدال طلای مسابقات قهرمانی جهان، بهترین اتفاقی بود که تجربه کردم. فکر می کنم این عنوان استثنایی بود. تصور کنید که شما در گوشه ای ایستاده اید و شما را به عنوان بهترین تیم جهان معرفی می کنند. احساس فوق العاده و عجیبی در آن لحظه داشتم.

* بازی‌های ایران و لهستان در سال‌های اخیر با حواشی عجیبی همراه بود. شما تجربه بازی با تیم ایران را دارید و به نظر شما دلیل این حواشی چه بود؟

- نمی دانم؛ برای من هم عجیب است! کمی از دلایل آن حواشی را در دوره آموزشی برای مربیان مطرح کردم. هر زمانی که مقابل ایران بازی داشتیم متوجه شدم که ایرانی ها خیلی آتشی و تعصبی هستند؛ من هم با آتش بازی می کنم! می دانم که هر زمانی حرفی به ایرانی ها بزنی و مخالف عقیده آنها باشد یا خوششان نیاید واکنش نشان می دهند. اگر بازی سخت باشد، ما هم می جنگیم. همیشه بازی ایران و لهستان بازی های سختی است.

* آیا این حواشی و درگیری‌ها بیرون از زمین هم ادامه پیدا می‌کرد؟

- واقعیت این است اتفاقاتی که در زمین رخ می دهد با اتفاقات پس از آن اصلاً قابل مقایسه نیست. شاید جالب باشد بدانید که من بیرون از زمین مسابقه رابطه بسیار خوبی با سعید معروف دارم، اما در زمین با هم می جنگیم. خارج از فضای رقابت و مسابقه با هم چایی و قهوه هم می‌نوشیم.

* اخیراً در اظهار نظری مدعی شده بودید که دوست دارید همراه با کوبیاک هدایت تیم ملی ایران را برعهده بگیرید. چرا چنین اظهارنظری انجام دادید؟

- من چنین چیزی نگفتم. یک نفر این خبر را در فضای مجازی به عنوان یک جوک منتشر کرد، اما واقعیت این است که اگر روزی این پیشنهاد به من بشود آن را رد نخواهم کرد. یک نفر در لهستان این اظهارنظر را منتشر کرد و من نمی دانم چه کسی بود. من هم کاری از دستم برنمی آمد. من در فضای مجازی فعالیت می کنم، اما این خبری که منتشر شد از طرف من نبود. زیاد اهل چک کردن فضای مجازی نیستم، اما دیدم که یک نفر این جوک را برای من ارسال کرد. از طرفی دروغ یک آوریل در اروپا اتفاق طبیعی است. 

ویتالی هینن

* فکر می‌کنید روزی این اتفاق به واقعیت بپیوندد و شما بتوانید همراه با کوبیاک روی نیمکت تیم ملی ایران بنشینید؟

- اگر روزی این موضوع واقعی شود و چنین پیشنهادی دریافت کنم حتماً کوبیاک را هم با خودم به ایران خواهم آورد. (باخنده) شاید اگر کوبیاک در ایران زندگی کند بیشتر با فرهنگ اینجا آشنا شود و واقعیت ها را ببیند. من که دشمن ایران نیستم، چرا به این تیم نیایم؟ اگر پیشنهاد خوبی به من داده شود و من هم برنامه های خوبی داشته باشم چه دلیلی دارد که این پیشنهاد را رد کنم؟ اما من مانند برخی دیگر از مربیان برای 6 ماه حاضر نیستم این سمت را قبول کنم. قرارداد من باید طولانی مدت باشد تا بتوان زیرساخت ها را هم اصلاح کرد. در مجموع دلیلی برای نه گفتن وجود ندارد. 

* درحال حاضر یک مربی ایرانی به نام بهروز عطایی هدایت تیم ملی والیبال ایران را برعهده دارد. آیا از او و رزومه اش شناختی دارید و باهم در روزهای اخیر صحبتی کردید یا خیر؟

- در این مدت نتوانستم با عطایی صحبت کنم.

* فکر می کنید والیبال ایران با حضور یک مربی ایرانی بتواند موفق شود؟

- نمی دانم؛ من فکر می کنم انتخاب یک مربی ایرانی برای تیم ملی ایران اتفاق خوبی است. وقتی یک تیم در سطح بالایی بازی می کند باید در بخش مربیگری هم دارای مربیان توانمندی باشد. سوال بزرگ این است که آیا بازیکنان مربی را می پذیرند یا خیر؟ بدون شک تمام مربیان والیبال را بلد هستند، اما اینکه بازیکنان یک مربی را بپذیرند موضوع مهمی است. مهمترین نکته این است که بازیکنان به مربی اعتقاد داشته باشند. 

* تیم ایران دچار تغییر نسل شد و بازیکنانی همچون معروف، موسوی، غفور و... دیگر در ترکیب ایران حضور ندارند و تعدادی بازیکن جوان جایگزین آنها شده اند. فکر می کنید این تغییر نسل به والیبال ایران کمک خواهد کرد یا خیر؟

- این اتفاق طبیعی است. سعید معروف چند سالش است؟ او حدود 37 سال سن دارد. یک بازیکن با این سن و سال چه آینده ای در 4 سال پیش رو دارد تا بتواند در المپیک بعدی بدرخشد؟ دو مشکل وجود دارد؛ اول کرونا که باعث شد در 2 سال اخیر مسابقات کم شود. نکته دوم اینکه ایران همیشه در سال های اخیر با 6 بازیکن ثابت بازی می کرد. من اعتقاد دارم که ایران بازیکنان جوان بسیار خوبی دارد، اما به آنها فرصت بازی داده نشد. آنها هیچ وقت در سطح بالا و مسابقات بزرگ بازی نکردند. از سال 2014 بازیکنانی همچون سعید معروف، سید محمد موسوی، امیرغفور در ترکیب تیم ایران حضور داشتند و میلاد عبادی پور هم به تازگی کارش را در تیم ملی آغاز کرده بود. در 8 سال گذشته هیچ تغییری در تیم ایران ایجاد نشد. مشکل کیفیت بازیکنان جوان نیست، بلکه تجربه موضوع مهمی است که باید در اختیار آنها قرار می گرفت.

* تیم ایران در المپیک توکیو شروع بسیار خوبی داشت و توانست در بازی اول لهستان را با هدایت شما شکست دهد، اما در ادامه شرایط برای ایران با هدایت آلکنو خوب پیش نرفت و در نهایت از صعود به مرحله دوم بازماند. به نظر شما چه اتفاقی برای ایران رخ داد که چنین مسیری را طی کرد؟

- من در توکیو زمان نداشتم که شرایط ایران را بررسی کنم و تمرکزم روی تیم خودم بود. همیشه در بازی های بزرگی همچون المپیک درخشش در بازی های نخست اصلاً نشانه خوبی نیست. 

* بهترین و کامل ترین بازیکن والیبال جهان از نظر شما کیست؟

- بدون شک ویلفردو لئون. حوصله ندارم تیم رویایی را نام ببرم، اما به نظرم لئون بهترین و کامل ترین بازیکن حال حاضر جهان است. برای بردن نام این بازیکن هیچ شک و تردیدی ندارم.

* شما بلژیکی هستید و ایرانی ها یک خاطره خیلی بد از یک مربی بلژیکی در تیم ملی فوتبال دارند که به حضور مارک ویلموتس روی نیمکت تیم ملی ایران مربوط می شود. نظرتان درخصوص او چیست؟

- شما ویلموتس را دوست دارید؟

* اهالی فوتبال در ایران خاطره خوبی از وی در ذهن خود ندارند.

- من هم همینطور.

* شما چرا؟ مگر او هموطن‌تان نیست؟

- یک سال در بلژیک قرار بود بهترین مربی سال را انتخاب کنند. در آن سال ویلموتس اول شد و من در جایگاه دوم قرار گرفتم. این اتفاق طبیعی است و من مشکلی با آن ندارم، اما او در آن مراسم گفت «من این انتخاب را اصلاً قبول ندارم و اهمیتی برایم ندارد». از اینکه او چنین اظهارنظری انجام داد و زحمات تعداد زیادی از آدم‌ها را زیر سوال برد بسیار ناراحت شدم. به هر حال افرادی زیادی برای برگزاری آن مراسم تلاش کرده بودند. ما حتماً باید به زحمت و تلاش آدم‌ها احترام بگذریم، اما او خیلی راحت با تکبر و غرور همه چیز را زیرسوال برد. من از این رفتارها خوشم نمی آید. من و ویلموتس دو شخصیت متفاوت داریم و اصلاً شبیه به هم نیستیم.

ویتالی هینن

* می دانید که در ایران چه اتفاقی برایش افتاد؟

- من اخبار را با نسخه بلژیکی شنیده ام که آنجا عنوان شده بود او پول قراردادش را دریافت نکرده و به همین دلیل ایران را ترک کرده است، اما من تصور می کنم واقعیت کمی متفاوت باشد. 

* تیم ملی ایران همراه با او در آستانه حذف از مرحله گروهی رقابت های انتخاب جام جهانی هم پیش رفت و نتایج فاجعه باری را با ایران رقم زد. مدتی بعد هم به بهانه اینکه مبلغ قراردادش را دریافت نکرده تیم را رها کرد. در ادامه به کمک همسرش که وکیل هم بود از فدراسیون ایران شکایت کرد و دیگر به ایران بازنگشت. 

- این هم نسخه ایرانی اتفاقاتی بود که برای او در ایران رخ داد! من از شنیدن این خبر شگفت زده نشدم، چون انجام چنین کاری از شخصیت او برمی آید!

* آیا با هم برخورد و صحبتی داشتید؟

- با وی صحبتی نکرده ام، اما می دانم که در بلژیک هم کسی او را دوست ندارد و مربی منفوری است. 

* اگر اینگونه است پس چطور برای انتخاب شدن به عنوان بهترین مربی سال به وی رای دادند؟

- او مربی تیم ملی بود و توانست نتایج خوبی کسب کند. به همین دلیل همه به او رای دادند. یک جمله معروف وجود دارد که می گوید «یک مربی خوب باید شانس هم داشته باشد، اما یک مربی خوش شانس آدم خوبی است» به این ترتیب اگر خوش شانس هستی، پس مربی خوبی هم هستی.

* از اینکه به شما لقب «دیوانه» داده‌اند، ناراحت نیستید؟

- خیر؛ چون من واقعاً دیوانه هستم. از اینکه من را به عنوان یک آدم معمولی بشناسند ناراحت می‌شوم! همیشه دوست داشتم مدلی باشم که بقیه نیستند و به همین دلیل متفاوت به نظر می‌رسم و من را دیوانه صدا می‌زنند.

* بعد از ترک ایران برای چه چیزی بیشتر از همه دلتان تنگ خواهد شد؟

- آب و هوای تهران؛ اینجا هوا آفتابی است. من باید راهی ترکیه شوم و ممکن است هوای آنجا هم کمی شبیه ایران باشد. ضمن اینکه من غذای ایران و ترکیه را که شبیه به هم هستند را خیلی دوست دارم. 

دیدگاه تان را بنویسید