گزارش جی پلاس

بازگشت قرضی یزدانی؟ قانون چه می گوید!؟

مدیران باشگاه استقلال به سیاوش یزدانی وعده داده اند در صورت قبولی در آزمون دکتری وی را به استقلال باز گردانند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ تکلیف دو بازیکن مشمول استقلال به بدترین شکل برای این تیم به پایان رسید و هر دو مجبور به حضور در ملوان و بازی کردن در لیگ دسته اول شدند. در این بین دلخوری هایی بین بازیکنان و باشگاه خصوصا از سوی یزدانی به وجود آمد، حالا گفته می ش.د مدیران با وعده بازگشت قرضی او را تا اندازه ای آرام کرده اند. اما این وعده چقدر قابل تحقق است؟

سیاوش یزدانی در آزمون کنکور دکتری شرکت کرده است. نتیجه این آزمون سال آینده مشخص می شود. اما فارغ از این که نتیجه دکتری چه می شود، یزدانی کارت بازی در ملوان را دریافت کرده است پس تحت هر شرایطی تا پایان فصل که کارتش صادر شده باید برای ملوان بازی کند.

یزدانی با استقلال قرارداد دارد اما مدت زمان قرارداد او با این تیم با توجه به سرباز بودنش منقضی نمی شود. به عبارت دیگر زمانی که سربازی او به پایان برسد او بدون قرارداد به استقلال بر می گردد و حضورش در این تیم به اندازه قرارداد فعلی اش ادامه پیدا می کند. اما ملوان تا زمانی می تواند مانع خروج یزدانی شود که او سرباز باشد. در غیر این صورت نمی تواند از جدایی او جلوگیری کند.

اگر یزدانی در آزمون دکتری پذیرفته شود، طبق قانون نظام وظیفه سربازی اش به حالت تعلیق در می آید. چرا که طبق قانون اشتغال به تحصیل در هر مرحله ای باعث تعلیق خدمت تا پایان دوران تحصیل می شود. به این ترتیب اگه یزدانی در مقطع دکتری پذیرفته شود، اصلا نیازی به بازگشت قرضی نیست و طبق قانون باید بر اساس قراردادی که با استقلال دارد به این تیم بازگردد، چرا که حضورش در ملوان صرفا به خاطر خدمت سربازی است.

اما پذیرش در مقطع دکتری بر خلاف سایر مقاطع دو مرحله ای است و صرف اعلام رتبه نمی تواند قبولی تلقی شود. مقطع دکتری نیاز به مصاحبه حضوری و علمی دارد و تا زمان اعلام نهایی پذیرش توسط دانشگاه نمی توان به صرف رتبه خوب داوطلب را قبول شده فرض کرد. در مرحله نخست تعداد قبولی ها چند برابر بیش از ظرفیت اعلام می شود تا در مرحله دوم و از طریق مصاحبه اساتید دانشجویان مورد نظر خود را گزینش و به سازمان سنجش اعلام نمایند. پس صرف قبولی در مرحله اول به معنای پذیرش قطعی در مقطع دکتری نیست.

مسئولان باشگاه استقلال اگر امیدوار به قبولی یزدانی هستند تنها در صورتی می توانند او را به تیم بازگردانند که تکلیف قبولی او در هر مرحله کتبی و مصاحبه حضوری پیش از فصل نقل و انتقالات تابستانی مشخص شده باشد. اما روال آزمون دکتری در یکی دو سال اخیر کمی متفاوت از سال های گذشته بوده است (به دلیل کرونا) و زمان اعلام نتایج قطعی و نهایی بعضا تا شهریور و یا حتی مهر طول کشیده است. به این ترتیب اگر همانند روال سال های گذشته طی شود، یزدانی حدود نیمی از نیم فصل اول فصل بعد را هم از دست می دهد.

خلاصه کلام این که اگر یزدانی در آزمون دکتری پذیرفته نشود (چه در مرحله کتبی چه در مرحله مصاحبه) انتقال او به استقلال به هیچ وجه حتی به شکل قرضی هم ممکن نیست اما اگر او دانشجوی دکتری شود (قبولی در هر دو مرحله کتبی و مصاحبه) معافیت تحصیلی دریافت می کند و می تواند به استقلال بازگردد.

دیدگاه تان را بنویسید