جی پلاس

آخرین اخبار استقلال و پرسپولیس| زمان رسیدگی به شکایت 9 میلیون دلاری پادوانی/ بیانیه قرمزها در دفاع از بازیکن غیرمجاز گل گهر

بازیکن برزیلی و اسبق تیم فوتبال استقلال اعلام کرد تا ماه آینده تکلیف پرونده او و باشگاه سابقش مشخص خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، اخبار باشگاه های استقلال و پرسپولیس را در  10 دی 1400 در اینجا مشاهده می کنید.

اخبار باشگاه استقلال

باشگاه استقلال تهران درباره برخی حواشی ایجاد شده، بیانیه ای صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

پس از صدور رأی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در خصوص پرونده مهاجم گابنی باشگاه گل‌گهر، برخى باشگاه‌ها که هیچ‌‌گونه نقش یا سمتی در این پرونده نداشته‌اند به منظور جبران نقاط ضعف و عملکرد خود به وادی توجیه ‌رفتار غیرقانونی افتادند که در گفت‌وگوها و بیانیه‌های مختلف قابل مشاهده است. 

بر این اساس خواسته صریح باشگاه استقلال با توجه به برخى موضوعات مطرح شده در بیانیه اخیر باشگاه مورد نظر؛ شامل نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومى و همچنین زیر سوال بردن استقلال و عدالت ارکان قضایى فدراسیون فوتبال، رسیدگى سریع و قاطع به این تخلف آشکار است.

این اتفاق در ادامه رویکرد مغایر با رفتار حرفه‌ای از سوى این باشگاه رخ مى‌دهد.

به شهادت رییس محترم کمیته استیناف؛ دخالت و ورود باشگاهى خارج از دعوا جهت تاثیرگذارى در پرونده، عجیب و بى‌سابقه عنوان شده و بر همین اساس خواسته باشگاه استقلال برخورد قاطع و قانونى فدراسیون فوتبال با این رویکرد غیرحرفه‌ای و مداخله‌جویانه است.

اولا برخلاف تخلف آشکار در انتقال مهدی طارمی یا قرارداد غیرقانونی خلعتبری با باشگاه رقیب تهرانی، در موضوع پاتوسی قبل از صدور مجوز بازی برای این بازیکن، از فیفا استعلام لازم گرفته شد و بر اساس آیین‌نامه وقت به صورت کاملاً قانونی براى استقلال به میدان رفته و ادعاى مطرح شده در این خصوص از جمله مصادیق نشر اکاذیب به شمار مى‌رود.

ثانیاً طرفداران فوتبال موارد متعددى را به یاد مى‌آورند که در کشورهاى مختلف منجر به صدور رأی انضباطی سه بر صفر شده و "بر خلاف رویه‌های بین‌المللی و داخلی" خواندن چنین حکمى باز هم مصداق نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومى است. آن هم باشگاهى که اهدای جام بدون برگزاری مسابقه را ظرف سال‌های اخیر تجربه کرده است.

رییس محترم کمیته استیناف تاکید می‌کند پرونده مهاجم گابنی هنوز به دست استیناف نرسیده اما باشگاه غیر مرتبط به کندی صدور حکم استیناف معترض است.

از آنهایی که ناگهان یادِ ضرر و زیان تیم‌های دیگر افتاده‌اند، باید پرسید که وقتی نتیجه بازی سپاهان با پرسپولیس در فصل ۹۹-۹۸ با رأی انضباطی سه بر صفر شد و یک تیم سود برد و سایر تیم ها ضرر کردند، چرا از این همه بیانیه خبری نبود؟

مورد کذب دیگرى که مورد اشاره قرار گرفته، تشبیه حضور قانونى بازیکنان استقلال در دو مسابقه فصل اخیر این تیم است، در حالى که ممانعت از حضور بازیکن جز با رأی رکن قضایی ممکن نیست و هیچ حکمى در خصوص حضور بازیکنان خارجی استقلال در بازی مقابل نساجی و یا گل‌گهر وجود نداشته و ندارد. حتى ناظر بازی استقلال مقابل نساجی ابلاغی مبنی بر جلوگیری از حضور بازیکنان خارجی استقلال در آن مسابقه ارائه نداده و در عین حال لازم به تاکید است که خوشبختانه فدراسیون، ارکان قضایى و باشگاههاى طرف دعوا از حقوق و وظایف خود آگاهند و نیازى به ورود طرف غیر مرتبط وجود ندارد.

همچنین مواردى مانند "ابهامات موجود در رسیدگی و اعلام رای" یا "حکم عجیب و غریب در نحوه رسیدگی" یا "صدور چنین حکمی جایز نبود" یا "چرا اصرار بر تعجیل در اعلام رای بود؟" یا "کشتن زمان فعلی چه هدفی را دنبال می‌کند؟" یا "باشگاه گل‌گهر دیگر چرا صدایی ندارد؟"، همگی مصداق روشن زیر سوال بردن ارکان قضایى فدراسیون فوتبال، تشویش اذهان عمومى و وارد آوردن اتهام به طرف‌هاى حاضر در دعوا، همچنین تلاش آشکار در مسیر تاثیرگذارى بر روند رسیدگى به پرونده و تعیین تکلیف براى کمیته انضباطى و استیناف و اقدامى غیرقانونى ، غیر اخلاقى و خلاف رویه فیرپلى از منظر قوانین بین‌المللى به شمار مى‌رود.

از ابتدا تا انتهاى این بیانیه بارها از عباراتى به این‌چنینی استفاده شده و بر همین اساس باشگاه استقلال حق اقدام قانونی را به عنوان یکى از طرف‌هاى حاضر و مرتبط با این پرونده بر مبناى موارد فوق جدا از ترتیبات قانونی فدراسیون فوتبال برای خود محفوظ می‌داند.

زمان رسیدگی به شکایت پادوانی از استقلال مشخص شد

لئوناردو پادوانی بعد از مشکلاتی که در ایران برایش به وجود آمد راهی برزیل شد و بعد از مدتی با شکایت به فیفا خواستار غرامت 9 میلیون دلاری از این باشگاه شد. پادوانی گفت: CAS، جلسه ای را در تاریخ  21 ژانویه (اول بهمن ماه) برنامه ریزی کرده است. قرار است در این جلسه توضیحاتی را ارائه  کنم و آنها اظهارات من را بشنوند. پس از برگزاری این جلسه تصمیم نهایی اتخاذ می‌شود. من از استقلال در این مدت پولی دریافت نکرده‌ام و طبق برنامه‌ای که دادگاه بین‌المللی ورزش انجام داده در جلسه شرکت خواهم کرد تا تکلیفم روشن شود. امیدوارم پرونده من استقلال در ماه آینده حل شود چون واقعا روزهای سختی را پشت سر گذاشتم.

 توضیحات نورشرق درباره دلیل بسته‌نشدن پنجره پرسپولیس/ اشتباهی که مانع بازی یک استقلالی شد

جمشید نورشرق رئیس کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال در مورد اینکه چگونه با وجود بدهی قطعی باشگاه پرسپولیس به کریستین اوساگونا برای دو بازیکن تاجیکستانی این تیم کارت بازی صادر شد، توضیح داد: در این مورد سازمان لیگ روشن‌تر می‌تواند پاسخ بدهد اما تا جایی که اطلاع دارم، انعقاد قرارداد بازیکن مداخله‌ای با صدور کارت ندارد. بازیکن در شرایطی می‌تواند در مسابقات شرکت کند که کارت بازی‌اش صادر شده باشد. از قبل کارت بازی این دو بازیکن صادر نشد. باشگاه پرسپولیس با یک بدهی مواجه بود و به همین دلیل از سازمان لیگ درخواست کرد از محل مطالباتش این بدهی پرداخت شود.

نورشرق در خصوص اینکه باشگاه پرسپولیس چه مطالباتی در سازمان لیگ دارد، گفت: از محل تبلیغات محیطی و سایر موارد مطالباتی داشت. البته به تازگی باشگاه‌ها توافق کردند تا تبلیغات محیطی در اختیار خودشان قرار بگیرد. پرسپولیس برای پرداخت طلب اوساگونا از سازمان لیگ تقاضا کرد طلب وی از محل مطالباتش از این سازمان تامین شود. سازمان لیگ هم وجود این مطالبات را تایید کرد و وقتی محل طلب شناسایی شد، قرار شد وجه به حسابی در قطر حواله شود.

رئیس کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال درمورد اظهار نظر فرهاد حمیداوی مبنی بر اینکه باشگاه پدیده در زمان انتقال یحیی گل‌محمدی به پرسپولیس توافق کرد شش میلیارد تومان از سرخ‌پوشان دریافت کند اما پس از دریافت یک و نیم میلیارد، دو چک پدیده در زمستان 98 تسویه نشد و چرا در زمستان ۱۴۰۰ همچنان پنجره نقل و انتقالات پرسپولیس به دلیل بدهی به پدیده بسته نشده است، گفت: اساس مطلب حرف درستی است. وقتی قراردادی منعقد می‌شود باید به تعهدات، امضا و مهر خود احترام بگذاریم. یکی از منابع درآمدی باشگاه ها از محل صدور رضایت نامه برای بازیکنان و مربیان‌شان است‌. اگر بدهی در موعد خودش پرداخت نشود، زنجیره تعهدات مالی باشگاه‌ها دچار مشکل خواهد شد.

وی در گفت و گو با برنامه ورزشگاه در مورد اینکه آیا مشکل امین قاسمی نژاد و مدیر برنامه هایش حل شده و اگر این اتفاق افتاده چرا وی در لیست بازی استقلال و فولاد نبود، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم این ناشی از اشتباه در امر ابلاغ بوده است. طبق توافق صورت گرفته نیازی به اعمال ضمانت‌اجرا نبود اما مشکل دبیرخانه ای برای ابلاغ وجود داشت. البته مسئولان کمیته انضباطی در این مورد بهتر می‌توانند صحبت کنند اما از ناحیه پرونده هایی که نزد ما مطرح است وی مشکلی برای بازی ندارد.

 

اخبار باشگاه پرسپولیس

باران چشمه: همسرم گفت به پرسپولسی رفتی به خانه برنگرد!

مهرعلی باران چشمه درباره پیشنهاد مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس به خودش اظهار داشت: محبت سجادی به من زیاد است و گفت بیا به این باشگاه کمک کن. از وی خواهش کردم اجازه بدهد در فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی بمانم زیرا واقعا به آن علاقه دارم.

وی در مورد اینکه آیا سجادی به وی چنین اجازه‌ای داده یا همچنان روی حضورش در پرسپولیس اصرار دارد، گفت: واقعا سجادی محبت دارد و همچنان مصر است به پرسپولیس بروم اما ورزش زورخانه‌ای که ورزش ملی ما است به حدی کار عقب مانده دارد که خودم دوست دارم اینجا باشم. باید دید خواست خدا چیست و چه پیش می‌آید.

وی در ادامه گفت و گو با برنامه ورزش و مردم تصریح کرد: به سجادی گفتم اگر کمکی از دست من بربیاید انجام می‌دهم اما برای مدیرعاملی باید دنبال فردی باشد که در بحث اقتصادی پول خوبی بیاورد تا مشکل مالی پرسپولیس حل شود. البته خانمم گفته اگر به این باشگاه رفتی دیگر به خانه برنگرد زیرا شرایط پرسپولیس به شکلی نیست که با روحیه من سازگار باشد.

تمرین امروز پرسپولیس تعطیل شد

بازیکنان پرسپولیس پس از برتری یک بر صفر مقابل سپاهان در هفته دوازدهم لیگ برتر روز گذشته ریکاوری و تمرین کردند. با تصمیم کادر فنی، بازیکنان پرسپولیس امروز استراحت کرده و مجددا از فردا تمرینات خود را از سر می‌گیرند.

وزیر ورزش: با صدری و هیات مدیره کار پرسپولیس را جلو می بریم

حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در حاشیه بازدید از سایت تیراندازی با کمان درباره شایعه حضورش در انتخابات کمیته ملی المپیک شرکت می کنید، عنوان کرد: خودتان می گویید شایعه! تا این لحظه این حرف ها شایعه است اما باید کمک کنیم انتخابات به صورت شایسته برگزار شود.

سجادی در خصوص اینکه آیا اتفاق جدیدی قرار است در باشگاه پرسپولیس رخ دهد ادامه داد: در حال بررسی هستیم. با مشورت سرپرست باشگاه کار را پیش می بریم. هیات مدیره قرار بود هفته گذشته تقویت شود و یکی دو نفر اضافه شوند و یکی دو نفر از هیات مدیره کسر شوند تا شکل هیات مدیره تقویت شود. بعد هیات مدیره به عنوان مرکز مشورتی تصمیم بگیرد تا سرپرستی ادامه پیدا کند یا مدیرعامل جدید معرفی شود. ما با صدری و همکاری هیات مدیره کار پرسپولیس را جلو می بریم و مشکلی وجود ندارد. هر روز با صدری در تماس هستم. دو شب پیش هم در دفتر ما جلسه مفصلی برگزار کردیم. با هماهنگی او کارها را پیش می بریم. پرسپولیس مشکلی ندارد. استقلال هم کار خودش را می کند و هر دو باشگاه مورد حمایت ما هستند.

بیانیه پرسپولیس در دفاع از بازیکن غیرمجاز گل گهر

باشگاه پرسپولیس با توجه به طولانی شدن زمان رسیدگی به پرونده شکایت از باشگاه گل‌گهر و ابهامات موجود در رسیدگی و اعلام رای تا مسائل پس از آن، بیانیه‌ای را به شرح زیر صادر کرد.

" با یک حکم عجیب و غریب در نحوه رسیدگی، مستندات و صدور و اعمال رای روبه رو هستیم. در پرونده بازیکن خارجی گل‌گهر با توجه به آن چه از سوی کارشناسان و مقام‌های رسمی مطرح شد، نتیجه‌گیری‌ای اتفاق افتاده که طی آن همه جوانب امر بررسی نشده. اتفاقاتی که در ادامه در حال روی دادن است نیز احساس خوبی را منتقل نمی‌کند. سه تیم سود برده‌اند و دیگران همه متضرر شده‌اند. این مساله تاثیر عجیب و حساب شده‌ای روی لیگ گذاشت.

این رای همچنین در حالی صادر شد که در جریان رسیدگی با مشکلات و ابهام‌های زیادی روبه‌رو بود. کارشناسان فن در صحبت‌های خود اشاره به اشتباهات فراوانی داشتند که در جریان رسیدگی اتفاق افتاد. حتی به قوانین و آیین نامه‌های خود فدراسیون اشاره کردند که موید همین نکته بود و بر اساس آن‌ها اصولا صدور چنین حکمی جایز نبود. در این ارتباط مثال‌هایی از فوتبال دنیا و حتی رقابت‌های داخلی هم ارائه شد که صدور چنین رایی را زیر سوال می‌برد. در متن رای هم که ابهام و عدم بررسی کافی دیده می‌شود. هنوز یکی از سوالات این است که چرا اصرار بر تعجیل در اعلام رای بود آن هم رایی که شاکله لیگ را به هم ریخت و پشتوانه قانونی کافی هم نداشت.

ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. پیش از این مدت زمان مشخصی اعلام شده بود که کمیته استیناف نظر خود را اعلام کند. پس چه شد؟ اگر بررسی به این میزان زمان نیاز داشت چرا کمیته انضباطی باید با آن سرعت رای را صادر می‌کرد؟ این کشتن زمان فعلی چه هدفی را دنبال می‌کند؟ آیا کسی توجه دارد؛ عادت کردن به این امتیازات و جدول چه تبعاتی دارد؟ به راستی چرا دیگر باشگاه‌ها که متضرر شده‌اند دیگر واکنشی ندارند؟ برای آن ها چه اتفاقی افتاده است؟ باشگاه گل‌گهر دیگر چرا صدایی ندارد؟ چه مسائلی در میان است که احیانا سال‌ها بعد درباره‌اش روشنگری اتفاق بیفتد؟

چطور است که بخش بین‌الملل فدراسیون فوتبال که سهم زیادی در این پرونده داشته، نقشش گم شده و سازمان لیگ که کارت بازی صادر کرده جوابگو نیستند. نمی‌شود در خروجی رای، فقط باشگاه پرسپولیس و بقیه باشگاه‌هایی که سکوت کرده‌اند ضرر کنند!

سخن ما این است که کمیته استیناف هر چه زودتر نتیجه بررسی خود را اعلام کند. اگر تخلفی اتفاق افتاده که محرز شده است بگوید. اگر در صورت تخلف، مستند قانونی برای صدور رای اهدای امتیاز به چند تیم وجود دارد، آن را مشخص کند. روشنگری کند که چه عاملی باعث می‌شود که برخلاف رویه‌های بین‌المللی و داخلی عمل شود که سود خاصی نصیب خواص و ضرر نصیب اکثریت شود؟ اگر هم نه و رای باطل است که آن را بگوید. تکلیف باشگاه‌ها و لیگ روشن شود.

از سوی دیگر، با توجه به حساسیت امر و ابهام درباره بروز تخلف و همچنین بندهای قانونی برای صدور رای، دلیل اعمال رای قطعی نشده در جدول مسابقات که در عمل باعث فشار روی کمیته استیناف برای تایید آن شده چیست؟ گذر زمان همچنین باعث عادت به این امتیازات و چینش جدول می‌شود و همه این‌ها در عمل فوتبال ایران و کمیته استیناف را برابر عمل انجام شده قرار می‌دهد و می‌تواند منجر به مصلحت اندیشی‌ها شود که به عادت موجود دست زده نشود.

همه ما می‌دانیم لیگ فصل جاری تا چه حد سنگین و با رقابت فشرده همراه است. حتی یک گل می‌تواند شرایط نهایی جدول را دگرگون کند چه رسد به این که بر اساس یک پرونده با ابهام‌هایی که دارد به چند تیم امتیازاتی بدهند. نباید این‌گونه امتیاز گرفتن در فوتبال ایران به رسم و بدعت تبدیل شود چون می‌توان برای تکرار آن، انواع سناریوها را اجرا کرد. از سوی دیگر سوال است که آیا در سال‌های گذشته بازیکنانی چون پاتوسی و استنلی نبوده‌اند که بدون بازی‌های ملی در این لیگ حضور پیدا کردند؟ چرا در آن زمان خبری از این حرف‌ها و آرا نشد؟ آیا منافع تیم‌هایی خاص در میان بود که باید لحاظ می‌گردید؟

از سوی دیگر چرا به پرونده‌ای موازی و مشابه با همین پرونده باشگاه گل‌گهر توجه نشد و حکمی صادر نگردید. در آن پرونده هم براساس قوانین داخلی با موضوع بازیکن خارجی روبه‌رو هستیم. قاعدتا رفتار و رای باید برای هر دو مشابه باشد. در آن پرونده مشخصا از سوی ناظر بازی اعلام شد که دو بازیکن تیم تهرانی بدون مجوز وارد بازی شده‌اند. اگر قانونی هست باید برای همه اجرا شود و اگر قانونی نیست که آن رای چه‌طور صادر شد؟ چه قدرتی وجود دارد که می‌تواند یک جایی منجر به صدور رای بدون قانون شود یا این که جلوی اجرای قانون را گرفته باشد؟ باشگاه نساجی تاکنون بارها اعتراض کرده که چرا به شکایتش رسیدگی نمی‌شود.

یکسری مسایل واضح و روشن وجود دارد که به آن ها توجهی نشده و جای سوال دارد. درست در همین زمان هم پرسپولیس و سپاهان باید براساس یک رای در زمین بی‌طرف از هم میزبانی کنند که این هم باز به سود تیم خاصی شده است که همه این ابهامات را موجب شده است.بار دیگر تاکید می‌کنیم نتیجه این پرونده باید هر چه زودتر مشخص و اعلام شود. بلاتکلیف بودن لیگ و تیم‌ها به چه قیمتی و به سود کیست؟" 

آخرین وضعیت هافبک مصدوم پرسپولیس/ شریفی ادامه بازی‌های نیم فصل را از دست داد؟

محمد شریفی که در جریان بازی پرسپولیس و ذوب آهن از ناحیه رباط و کپسول کتف سمت چپ خود دچار پارگی شد، به دلیل این مصدومیت دیدار با سپاهان در هفته دوازدهم لیگ برتر را از دست داد.

هافبک پرسپولیس نیازی به عمل جراحی ندارد و طبق نظر پزشکان با تمرینات فیزیوتراپی از حدود 10 روز دیگر می‌تواند به تمرینات بازگردد. 

شریفی به جز بازی با تراکتور، قطعا دیدار با پدیده در هفته چهاردهم لیگ برتر را از دست خواهد داد اما پس از بازگشتش به تمرینات باید دید شرایط بازی کردن در آخرین دیدار سرخ‌پوشان در نیم فصل اول لیگ برتر فجرسپاسی را به دست خواهد آورد؟

دیدگاه تان را بنویسید