جی پلاس

سوالی که هر روز جدی‌تر می‌شود؛ اسکوچیچ رفتنی است؟

نتایج اسکوچیچ هنوز جای پای او را در تیم ملی محکم نکرده و منتقدان و اتفاقات ماه‌های گذشته از کنار گذاشتن این مربی قبل از جام جهانی سخن می‌گویند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ در حالی که تیم ملی به علت برگزاری مسابقات باشگاهی، اردو و تمرینی ندارد، دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی بعد از انجام ماموریت‌های خود از جمله سفر به کشورهای مختلف و دیدن لژیونرها، راهی تعطیلات کریسمس شده است اما در ایران بازار شایعات داغ است و صحبت‌هایی در ارتباط با آینده اسکوچیچ و تیم ملی به گوش می‌رسد.

صدرنشینی با تیم ملی و فاصله سه امتیازی با صعود به جام جهانی قطر، هنوز جای اسکوچیچ را در تیم ملی محکم نکرده و همچنان صحبت ها پیرامون آینده او در تیم ملی ایران است. هنوز منتقدان بر سر اینکه او رنگ جام جهانی را با تیم ملی خواهد دید یا خیر، سخن می گویند.

سرمربی کروات ایران که از بهمن ۹۸ هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت و برای اولین بار در اواسط مهر ۹۹ روی نیمکت تیم ملی نشست، ۱۳ بازی (مقابل تیم های کره جنوبی، بوسنی، ازبکستان، عراق (۲ بار)، بحرین، سوریه (۳ بار)، امارات، لبنان، کامبوج و هنگ کنگ) برگزار کرده و به جز مساوی خانگی در مهمترین دیدار رسمی تیم ملی مقابل کره، سایر رقبا را شکست داده و بهترین شروع یک مربی با ایران رقم خورده است. اسکوچیچ هنوز هم رکوردهای دیگری از جمله سریعترین صعود به جام جهانی در دسترس دارد ولی روی هم رفته، این عملکرد باعث اطمینان خاطر از آینده شغلی خود در تیم ملی نشده است.

دراگان اسکوچیچ در قطر

اگر چه اسکوچیچ هیچ گاه چالش مستقیم و آنچنانی با کی‌روش نداشت ولی او به طور ناخواسته وارد جریان مقایسه با سرمربی پرتغالی تیم ملی و همینطور گزینه‌های اسم و رسم داری که می‌توانستند این نسل از فوتبال ایران را هدایت کنند، شده و حالا این سوال مطرح می‌شود که آیا او با نمایش‌هایی که تیمش در ۱۳ بازی گذشته داشته، ایران را در جام جهانی خوشبخت خواهد کرد؟

یک ساله فاصله زمانی تا جام جهانی، مدت زمان کمی نیست تا منتقدان اسکوچیچ جسارت بیشتری برای انتخاب جانشین به جای او داشته باشند و به همین دلیل با شهامت بیشتری درباره کنار گذاشتن موفق‌ترین مربی تیم ملی به نسبت بازی (از حیث نتیجه‌گیری) سخن بگویند.

موافقان و مخالفان حضور اسکوچیچ در ایران کم نیستند و بحث های زیادی تاکنون انجام شده اما بحثی که در حال حاضر وجود دارد، برخی تلاش‌های افراد نزدیک به فدراسیون برای انتخاب مربی بعدی ایران است.

*منتقدان از رفتن اسکوچیچ و انتخاب سرمربی جدید می‌گویند

این صحبتی است که کارشناسانی مانند علی کریمی، آندرانیک تیموریان، مجتبی جباری و اشپتیم آرفی که جملگی با ادامه همکاری اسکوچیچ موافق بودند، از این می گویند که برخلاف انتظار آن‌ها، اسکوچیچ در جام جهانی سرمربی تیم ملی نخواهد بود!

به این اظهارات توجه کنید:

علی کریمی: "با چیزهایی که از تیم به گوش می‌رسد اسکوچیچ برای جام جهانی سرمربی تیم ملی نخواهد بود و اگر تا پایان مقدماتی جام جهانی بماند باید کلاهش را هوا بیندازد".

آندرانیک تیموریان: "اسکوچیچ با عملکردش پاسخ منتقدانش را داد اما فکر نمی‌کنم سرمربی تیم ملی در جام جهانی باشد".

مجتبی جباری: "قرارداد بدی که با ویلموتس بستیم به فدراسیون انگیزه می دهد که اسکوچیچ را نگه دارند، اما فکر نمی‌کنم اسکوچیچ در جام جهانی سرمربی تیم ملی باشد".

اشپیتیم آرفی: "فدراسیون تلاشی نکرد که ماجرای طارمی و اسکوچیچ را حل کند، اسکوچیچ شانسی برای ماندن در تیم ملی ندارد".

این همان موضوعی است که در مدت زمان اخیر و از تابستان امسال به این سمت، از فدراسیون فوتبال به گوش رسیده است. در واقع این صحبت‌ها ادامه اظهارات شهاب‌الدین عزیزی خادم در بدو ورود به تهران، همراه با کاروان تیم ملی از بحرین بود که در آن زمان گفته بود "ادامه همکاری با اسکوچیچ باید بررسی شود". در جدیدترین اظهارنظر عزیزی خادم از ادامه همکاری با این سرمربی گفت البته صحبتی از جام جهانی نبود بلکه صرفا ادامه انتخابی مدنظر بود!

قرارداد سه مرحله‌ای اسکوچیچ با فدراسیون فوتبال هم این امکان را به مسئولان وقت می‌دهد که با کمترین تبعات مالی بخواهند به این موضوع بیندیشند که آیا با این سرمربی موفق آینده‌ای دارند یا خیر. در حال حاضر دو مرحله از قرار اسکوچیچ سپری شده و فقط مرحله سوم یعنی از صعود به جام جهانی تا حضور در این بازی‌ها باقی مانده که مشروط به توافق طرفین است.

تیم ملی فوتبال ایران دراگان اسکوچیچ

منتقدان اعتقاد دارند زمان خوبی در اختیار فدراسیون فوتبال است و می‌توان در این یک سال، با سرمربی جدید به هماهنگی لازم رسید اما شک و تردید درباره تبعات کنار گذاشتن مربی‌ای که طبق آمار و نتایج بهترین شروع را با تیم ملی داشته، بسیار زیاد است و هر شکستی، دامن مسببان امر را می‌گیرد!

آنچه اکنون مهم است، آینده تیم ملی و موفقیت در جام جهانی با نسلی است که برخلاف ادوار گذشته، این بار تجربه حضور در جام جهانی را هم به حد کافی دارد و اهالی فوتبال امیدوارند در جام جهانی قطر، طلسم صعود از دور گروهی شکسته شود و مطمئنا نتایجی کمتر از این به مذاق فوتبالی ها خوش نمی‌آید. بر این اساس فدراسیون فوتبال به عنوان متوالی تیم ‌های ملی باید تصمیم نهایی خود را در این زمینه بگیرد؛ اگر قرار است با اسکوچیچ قطع همکاری شود و به سراغ مربی دیگری بروند، باید این اتفاق هرچه سریع‌تر رقم بخورد تا انتخاب درستی برای تیم ملی صورت بگیرد و فرصت کافی برای سرمربی تیم ملی فراهم شود و اگر هم قرار به ادامه همکاری با مربی کروات است، فدراسیون باید صراحتاً اعلام حمایت کند تا این هجمه‌ها تمرکز تیم ملی را نگیرد و بنابراین فرصت کوتاهی که وجود دارد از دست نرود هرچه زودتر برنامه ریزی برای مرحله بعدی با این مربی انجام شود.

دیدگاه تان را بنویسید