جی پلاس

نسل اسکوچیچ در تیم ملی فوتبال ایران؛ خط قرمز روی پا به سن گذاشته ها!

سرمربی کروات تیم ملی از بهمن 98 تا به حال تلاش هایی برای تزریق بازیکنان جوان تر و تغییر نسل در تیم ملی انجام داده اما هنوز ترکیب اصلی در اختیار بازیکنانی است که در دوران قبل از او به پختگی لازم رسیده اند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ شیوع ویروس کرونا با تمام مشکلات و محدودیت های که برای اسکوچیچ به وجود آورده بود، به این مربی فرصت داد تا به مدت یک سال بازیکنان شاغل در داخل و خارج از ایران را زیر نظر داشته باشد و به این شکل به رفع مشکلات تاکتیکی تیم ملی بپردازد.

او در کنار داشتن بازیکنان نسبتا با تجربه که در دوران حضور کارلوس کی روش در تیم ملی تجربه اندوزی کرده بودند، نیم نگاهی هم به بازیکنان جوان و مستعد برای شکل دادن نسل آینده تیم ملی و چه بسا بازیکنانی که خود را به نحوی وام‌دار این سرمربی کروات بدانند، داشت.

از زمان اردوی تیم ملی در مهر 1399 و بازی ایران و ازبکستان و در ادامه بازی با بوسنی در آبان 99، بازی با سوریه در نوروز 1400 و سپس بازی‌های ایران در بحرین و مسابقات انتخابی، اسکوچیچ به طور مستمر بازیکنان را در سنوات مختلف به خصوص در فاز تدافعی به تیمش دعوت کرده تا از بین این بازیکنان، گزینه های مناسب را برای پیشرفت تیم ملی و چه بسا بازی در آینده، انتخاب کند.

دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران

حاصل تلاش یک ساله اسکوچیچ را فعلا باید حضور بازیکنانی مانند مهدی قایدی، یاسین سلمانی، صالح حردانی و میلاد سرلک دانست که تا قبل از این هرگز در اردوی تیم ملی حضور نداشتند اما در چند اردوی اخیر در کنار سایر ملی‌پوشان حضور داشته اند.

البته سرمربی کروات، در این مدت زمان چهره‌های مختلفی را برای نخستین بار به تیمش دعوت کرده که هر کدام به نحوی اکنون در جمع بازیکنان نیستند؛ برخی در این مدت فرصت حضور در زمین را هم پیدا کردند اما در نهایت کیفیت‌شان فعلا در حد و اندازه‌ای نبود که عصای دست اسکوچیچ شوند.

عارف غلامی، مجتبی نجاریان، سیامک نعمتی، مهدی تیکدری، عارف آغاسی، آرمین سهرابیان، محمدحسین مرادمند، احمدرضا زنده‌روح، مهدی عبدی، امیرارسلان مطهری، شهریار مغانلو، محمد کریمی، زبیر نیک‌نفس، جعفر سلمانی، ابوالفضل جلالی و دانیال اسماعیلی فر نفراتی هستند که برای اولین بار در دوران مربیگری اسکوچیچ پیراهن تیم ملی را به تن کردند. برخی توانستند بازی‌هایی را هم انجام دهند اماعمدتا بعد از اردوی نخست، از تیم ملی کنار رفته‌اند.

در حال حاضر در ترکیب اصلی تیم ملی هیچ یک از این بازیکنان تازه وارد حضور ندارند و در بین بازیکنان تعویضی هم فقط مهدی قایدی دیده می شود که با توجه به توانایی‌هایش، دعوت نکردن چنین بازیکنان به تیم ملی می تواند انتقاداتی را از اسکوچیچ به دنبال داشته باشد.

تغییر نسل و جوانگرایی در تیم ملی معمولا یکی از برنامه های مربیان در بلند مدت به شمار می رود که بعد از جام جهانی کلید می خورد اما با توجه به اینکه ایران این فرصت را با مارک ویلموتس و در ادامه به علت شیوع کرونا از دست داد، هنوز اسکوچیچ زمانی برای انجام بازی تدارکاتی و محک زدن بازیکنان کمتر میدان دیده، نداشته است.

نسل کنونی حاصل حضور بلند مدت و هشت ساله کی روش در تیم ملی بود و به طور قطع این سرمربی کروات هم در صورتی که بعد از جام جهانی فرصتی به دست آورد، می تواند بخشی از بازیکنان سن و سال دار تیم ملی را به مرور زمان با بازیکنان جوانتر جایگزین کند.

البته اسکوچیچ در همین مدت زمان کوتاهی برخی از ستاره های پا به سن گذاشته تیمش را کنار گذاشته که باید به مسعود شجاعی و اشکان دژاگه، کاپیتان های ایران و همینطور بازیکنانی مانند امید ابراهیمی اشاره کرد.

دیدگاه تان را بنویسید