همایون شاهرخی در گفت و گو با جی پلاس؛

اسکوچیچ شانس آورده است/ از فوتبالی که یک دست پیراهن دارد چه توقعی دارید؟

کارشناس فوتبال ایران گفت: من کار اسکوچیچ را ندیده ام اما با نتایجش می گویم که عملکردش خوب بوده است. نتایج تیم ملی عالی بوده و او هم شانس آورده است که هر مربی دیگری هم به این موضوع نیاز دارد. اگر در همین بازی بیرانوند دومین اشتباه را می کرد و گل دوم را می خوردیم، بازی گرده می خورد.

لینک کوتاه کپی شد

همایون شاهرخی در گفت و گو با جی پلاس؛ درباره پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در لحظات پایانی با نتیجه دو بر یک مقابل لبنان و خوشحالی اهالی فوتبال گفت: اگر این بازی را از طریق مسائل احساسی بررسی کنیم، یک معنی و غیر از آن، یک معنی دیگر می دهد. تیم ملی ایران در نیمه اول هیچ چیزی برای گفتن نداشت و فقط یک شوت پشت محوطه جریمه داشتیم. مقابل تیم هایی مانند لبنان که روی کاغذ از ما ضعیف تر هستند، نباید فرصت سوزی کرد و زمان را از دست داد. باید در نیمه اول کار را تمام کرد چرا که هرچه بازی جلوتر می رود، امکان باخت یک بر صفر وجود دارد.

 

مانشافت ترسناک مدعی جام در قطر؛ چه تیمی می تواند آلمان فلیک را متوقف کند؟

 

وی با اشاره به مشکلات فنی تیم ملی در نیمه نخست بازی گفت: در نیمه اول عدم هماهنگی در همه زمینه ها وجود داشت. ضمن اینکه لبنان هم دارای قدرت بدنی خوبی بود و خوب دفاع می کرد. حاصل آن هم همان گلی بود که دریافت کردیم. واقعیت های فوتبال ایران بالاتر از این بود که چنین گلی بخوریم اما اتفاقات بر  واقعیت ها چربید و توپ وارد گل شد. البته در نیمه دوم توانستیم گل ها را جبران کنیم اما خیلی عجولانه عمل می کردیم.

این کارشناس فوتبال با اشاره به مشکلات لبنان در نیمه دوم این دیدار که به نفع شاگردان اسکوچیچ تمام شد گفت: دو تعویض اجباری لبنان در نیمه دوم که منجر به خروج گلزن و کاپیتان این تیم از زمین شد، انسجام دفاعی لبنان را خراب کرد. بازیکن جایگزین به جای مهاجم لبنان تنبل بود و جایگزین کاپیتان تیم هم قدرت رهبری لازم را نداشت. اگر چه بازی در اختیار ما بود اما فقط به محوطه هجده قدم حریف منتهی شد. بازیکنان جدید لبنان مزاحمت را از روی بازیکنان ایران برداشت و خط هافبک تیم ملی راه افتاد. به اعتقاد من این پیروزی فقط به خاطر شهامت و شجاعت امیری بود. او دو پاس طلایی برای گلزنی تیم ملی ساخت.

شاهرخی در واکنش به اینکه چرا از وحید امیری در پست تخصصی این بازیکنی در به عنوان هافبک نفوذ یا پشت مهاجم کمتر استفاده می شود گفت: وقتی که امیری جلوتر آمد، بسیار مثمرثمر بود و همان بازیکنی بود که در روزهای جوانی دیده بودیم. او دو پاس گل داد که ارزش طلا داشت. برد شیرینی را کسب کردیم که نیازی داشتیم. اگر می باختیم به احساس مردم لطمه می خورد و از نظر امتیاز هم شرایط مقداری سخت تر می شد. اینکه امیری در پست دفاع چپ بازی می کند، به نظر مربیان بر می گردد.

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران درباره ناکامی قدوس در ترکیب اصلی تیم ملی اظهار کرد: یک چیزی را یادمان باشد که عملکرد تیم به بازیکن ارزش می دهد. وقتی کل تیم بد باشد بهترین بازیکن هم در زمین حذف می شود. در همین بازی سردار آزمون گل زد اما قبل از گل چه کار کرد؟ نهایتا اینکه سامان قدوس یا ایکس و ایگرگ باید هماهنگ شوند. قدوس ممکن است در انگلیس کلی کار کند اما در تیمی که چهار پاس سالم به هم نمی‌دهند، مسلما نمی تواند کاری انجام دهد و او هم جزو یازده نفر است. در ضمن در مقابل لبنان نباید با سیستم دفاعی وارد می شدیم و باید سیستم خودمان بازی می کردیم. اگر در نیمه اول به گل می‌رسدیم، تیم این همه استرس را تحمل نمی‌کرد.

وی در واکنش به اینکه آیا اسکوچیچ توانسته عملکرد معقولی از خود به نمایش بگذارد و به انتقادات پاسخ بدهد گفت: من شناختی از اسکوچیچ ندارم. مربی را با نتایج می سنجند. قبلا هم صحبت بود که وقتی تیم ملی به جام جهانی رفت، می توانیم او را کنار بگذاریم. من در ماجرای اسکوچیچ و طارمی هم واقعیت را می گویم. من کار اسکوچیچ را ندیده ام اما با نتایجش می گویم که عملکردش خوب بوده است. نتایج تیم ملی عالی بوده و او هم شانس آورده است که هر مربی دیگری هم به این موضوع نیاز دارد. اگر در همین بازی بیرانوند دومین اشتباه را می کرد و گل دوم را می خوردیم، بازی گرده می خورد.

شاهرخی در پاسخ به این سوال که آیا تیم ملی توان موفقیت در جام جهانی با کادرفنی و بازیکنان کنونی را دارد؟ جایی که بهترین تیم های جهان حاضر هستند، اظهار کرد: یادمان باشد فوتبال ما همین است. در فوتبالی که به بازیکنان امکانات نمی دهد. چه توقعی باید داشته باشیم. چرا توقعات را از فوتبالی که هیچ ندارد و همه چیز نمادین است، بالا می بریم؟ تیم ملی با داشتن امکانات لازم می تواند خیلی کارها را انجام دهد. وقتی یک دست پیراهن به بازیکنان می دهند، چه توقعی باید داشته باشیم؟ با توجه به استعدادی که در رشته های مختلف داریم، با رفتن به جام جهانی توقعات بالا رفته است اما فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش هم باید قدمی بردارند.

این کارشناس فوتبال درباره غیبت طارمی در تیم ملی، تاثیر این موضوع و عملکرد فدراسیون فوتبال، اسکوچیچ و خود این بازیکن درباره قضایای اخیر گفت: همه به هم ارتباط دارند. تیم ملی مانند دانه های زنجیر است و موفقیتش به همه نفرات بستگی دارد. اینکه بگوییم اگر طارمی بود بهتر عمل می کردیم دور از واقعیت است. ما اصلا موقعیتی خلق نکردیم. کل تیم بد بازی کرد. ما معمولی و پایین تر از این هم بودیم. حس می کنم آن بالایی ما را دوست دارد که در لحظات پایانی گل زدیم و برنده شدیم تا مردم خوشحال شوند.

او با اشاره به انگیزه های فردی بازیکنان تیم ملی برای دیده شدن در جام جهانی و انتقال به تیم های بهتر گفت: به هر حال همه بازیکنان و مربیان دارای انگیزه فردی برای دیده شدن در جام جهانی هستند تا با توجه به وضعیت ریال و دلار در ایران، به تیم بهتری بروند. جام جهانی انگیزه بازیکنان را برای دیده شدن مضاف می کند که این موضوع به نفع مسائل ملی و مصالح کشورمان هم خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید