در گفت و گو با جی پلاس؛

سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال: مقایسه تیم اسکوچیچ و کی روش اشتباه است/ طارمی برای آشتی باید پا پیش بگذارد

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران می گوید با پیروزی لحظه آخری مقابل لبنان، مشکلات و کاستی‌ها در تیم ملی دیده نشده است.

لینک کوتاه کپی شد

جلال طالبی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره پیروزی تیم ملی فوتبال ایران مقابل لبنان در وقت‌ های تلف شده و افزایش شانس این تیم برای صعود گفت: مطمئنا پیروزی دلچسبی بود. بدون توجه به اتفاقاتی که در مسابقه رخ داد، پیروزی در این لحظات خیلی دلچسب است و همه از آن لذت می برند. در این قبیل موارد چشم ها روی مشکلات و کاستی ها بسته می شود ولی در عین خوشحالی باید توجه کنیم تیم ملی چه مسیری را طی می کند. ما معمولا در بازی های خودمان با تیم های نه چندان مطرح آسیایی دچار مشکل هستیم. با این تیمی که ما داریم، حداقل باید در فاز دفاعی مطمئن تر ظاهر شویم.

این کارشناس فوتبال با اشاره به تاکتیک اسکوچیچ مقابل لبنان گفت: اسکوچیچ در این بازی برخلاف دیدارهای گذشته روی به ترکیب 1-3-2-4 آورده بود که تقریبا چنین ترکیبی را در بیشتر در دوران حضور کارلوس کی روش شاهد بودیم. معمولا بازیکن پشت مهاجم ما را بازیکنانی مانند دژاگه یا شجاعی تشکیل می دادند ولی با روی کار آمدن اسکوچیچ بیشتر به سمت ترکیب 1-1-4-4 یا 2-4-4 بازی می کردیم. با دعوت نشدن طارمی، این فرصت دست داد که قدوس در پست پشت مهاجم بازی کند ولی او همچنان سازگاری لازم یا فرصت مناسب را برای ایفای نقش خود ندارد.

سرمربی سابق تیم ملی ادامه داد: ما در هنگام هجوم سرعت لازم را نداشتیم که بخشی از این موضوع به وزش باد و همینطور ناهموار بودن زمین بر می گردد که نمی توانستیم به سرعت پاس بدهیم و به سمت دروازه حریف حرکت کنیم. به همین دلیل در این نیمه معدود موقعیت‌هایی را با توجه به حضور پرتعداد بازیکنان لبنان خلق کردیم. از طرفی من معتقدم که ما باید از وحید امیری در پست های تهاجمی استفاده کنیم. این مشکلی است که من تیم ملی و پرسپولیس هم شاهد هستم. امیری بازیکن خوبی است اما اعتقاد دارد توانایی‌های او در پست های تهاجمی به مراتب بیشتر از بقیه بازیکنان است و باید از ظرفیتش بهره ببریم.

سردار آزمون تیم ملی فوتبال ایران لبنان انتخابی جام جهانی

طالبی به تعویض‌های اسکوچیچ در نیمه دوم با توجه به گلی که تیم ملی از لبنان دریافت کرده بود گفت: گلی که از لبنان خوردیم، خیلی بد بود و بیشتر از دریافت یک گل عادی روی روحیه بازیکنان ما تاثیر گذاشت. توپی که به بدترین شکل ممکن ارسال شده بود، به عجیب ترین شکل جلوی دروازه افتاد و بازیکنان ما برخلاف بازیکن لبنانی مسیر توپ را دنبال نمی کردند. حرفه ای بود که این کار انجام می شد اما این هم از اتفاقات عجیب فوتبال بود که اتفاق افتاد. بعد از این گل، ترکیب تیم ملی تاحدودی دگرگون شد. امیری جلوتر آمد و تاثیر این اتفاق را دیدیم. در ادامه دو مهاجم به تیم ملی اضافه شد و روی به بازی 3-2-1-4 آوردیم که باعث شد موقعیت های ما بیشتر شود اما تجمع لبنانی ها، زمین ناهموار و وزش باد هر عملکردی را مختل می کرد.

او با بیان اینکه سردرگمی در بخش‌های از بازی تیم ملی وجود داشت اما در نهایت کیفیت بهتر ایران به لبنان چربید، افزود: گل‌هایی که زدیم در عوض گل‌هایی بود که نزده بودیم. شاید باید زودتر با شوت آزمون دروازه لبنان باز می شد. با این همه ما این بازی را به هر ضرب و زوری بود بردیم و باید به فکر رفع مشکلات تیم خودمان باشیم. ما مشکل داریم و نمی توانیم این مسئله را کتمان کنیم. معمولا در پیروزی‌های این چنینی، مشکلات پنهان می شود. از طرفی فکر می کنم ما به زودی به جام جهانی می رویم و باید به فکر تیم خودمان باشیم و برای دیدار با بهترین تیم های دنیا به فکر یک راهکار بهتر باشیم.

سرمربی سابق تیم ملی ایران در واکنش به این سوال که برخی از منتقدان می گویند تیم کی روش بهتر از تیم اسکوچیچ بازی می کند اما تیم ملی در آن زمان هم در برخی از بازی ها به مشکل می خورد گفت: تیم کی روش تمرکز خود را روی کار تدافعی گذاشته بود و واقعا در این کار موفق بود. ما تقریبا موقعیت آنچنانی به رقبا نمی دادیم و در بخش تهاجمی هم بالاخره یک موقعیت به دست می آوردیم و دروازه رقبا را باز می کردیم. این سبک از بازی تیم کی روش بیشتر در جام جهانی کارساز بود و می توانستیم جلوی تیم های قدرتمند عملکرد بهتری را به نمایش بگذاریم. در هر حال هنوز ما نه می توانیم بگوییم در بخش تهاجمی خوب هستیم و نه در بخش تدافعی عملکردمان بهتر است. به نظرم مقایسه این دو تیم هم چندان درست نیست و هر تیم را باید در وضعیت خود بررسی کرد.

این کارشناس فوتبال درباره برخی زمزمه ها درباره اینکه برای جام جهانی باید روی به مربیان بهتری بیاوریم گفت: این در اختیار مسئولان فدراسیون فوتبال است. کارشناسان کمیته فنی بالاخره بازی تیم ملی را آنالیز می کنند و می توانند به مدیران این مجموعه بگویند تصمیم درست چیست. به نظرم اسکوچیچ مربی متعهدی است و از تمام توان خود برای موفقیت تیمش بهره می برد اما شاید او به علت سابقه خود، مقبولیت لازم را میان بازیکنانی که عمدتا در تیم هایی اروپایی بازی می کنند و طبیعتا مربیان‌شان یک سر گردن از مربی تیم ملی و همینطور لیگ برتر ایران بالاتر هستند، ندارد. ما این اتفاق را در گذشته و در دوران برانکو هم دیده بودیم که شاهد بودیم هر چقدر در مراحل مقدماتی خوب بودیم، همدلی لازم را در جام جهانی 2006 ندیدیم. به نظرم وقتی به جام جهانی می رویم باید بیشترین استفاده را از این موضوع ببریم.

او درباره مقایسه این نسل از فوتبالیست های ایرانی با نسل 98 فرانسه گفت: به نظرم می توانیم بگوییم نسل خوبی از بازیکنان را در اختیار داریم که می توانند تنه به تنه نسل 98 بزنند ولی نسل 98 باتجربه تر و کاریزماتیک تر بود. آن بازیکنان در تیم های بزرگتری بودند و بقیه بازیکنان هم از شخصیت ویژه ای برخوردار بودند که به تیم ملی ایران کمک می کرد. در نهایت فکر می کنم که این نسل هم می تواند با بهبود کیفیت فنی و کمی شانس، از گروهش صعود کند.

سرمربی سابق تیم ملی ایران درباره خط خوردن طارمی توسط اسکوچیچ گفت: من نمی توانم بگویم چرا سرمربی تیم ملی یک بازیکن را بنا به دلایلی خط زده است. در نهایت اسکوچیچ باید پاسخگوی عملکردش باشد و اگر فدراسیون می بیند ان اتفاقات روی تیم اثر منفی گذاشته، باید به آن رسیدگی کند. من هم اگر سرمربی تیم ملی بودم از بازیکنم سوال می کردم چرا چنین چیزی را گفته است. نمی خوام یک مربی متعصب ایرانی باشم که به هر دلیلی به نفع طرف ایرانی و علیه مربی خارجی حرف می زند. به نظرم طارمی باید پا پیش بگذارد و به سرمربی تیم ملی احترام بگذارد.

دیدگاه تان را بنویسید