گزارش جی پلاس از عملکرد امیلیانو مارتینس

حربه زشت بهترین پنالتی گیر جهان؛ یار مسی روی اعصاب رونالدو!+ عکس

دروازه‌بان تیم ملی آرژانتین از تمام روش های ممکن برای مهار ضربه پنالتی استفاده می کند و تاکنون آمار فوق العاده ای را بر جای گذاشته است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، فرشته مقدم: در شروع دوران لیونل اسکالونی در تیم ملی آرژانتین، فرانکو آرمانی، دروازه‌بان اصلی آلبی سلسته بود اما او در آخرین فیفا دی پیش از آغاز کوپا آمه‌ریکا ۲۰۲۱ آسیب دید تا سرمربی جوان آلبی سلسته، امیلیانو مارتینس را برای حفاظت از دروازه تیمش انتخاب کند. این تصمیم سرنوشت آرژانتین و دروازه‌بان استون ویلا را عوض کرد. 

دیبو در نخستین دیدار برابر شیلی به میدان رفت اما مقابل کلمبیا آسیب دید و جاگزینش مارچسین عملکرد ضعیفی را برابر تیم روئدا ریورا داشت. این موضوع و آماده نبودن آرمانی موجب شد تا "دیبو" فرصت پیدا کند در اولین بازی کوپا آمه‌ریکا هم در ترکیب اصلی بازی کند و خود را به عنوان بهترین دروازه‌بان جهان در مهار پنالتی معرفی کند. او ضربه آرتورو ویدال از فاصله یازده متری را دفع کرد اما در ریباند وارگاس توپ را به گل تبدیل کرد تا دیدار آرژانتین و شیلی یک بر یک مساوی شود.  بازی با کلمبیا فرا رسید. پس از تساوی یک بر یک دو تیم، فینالیست باید در ضربات پنالتی مشخص می شد. دیبو سه ضربه بازیکنان حریف را مهار کرد. او اجازه نداد سانچس، یری مینا و کوادرادو ضرباتشان را به گل تبدیل کنند تا آرژانتین راهی دیدار نهایی شود. با این حال رفتار مارتینس هنگام ضربات به سوژه اصلی رسانه ها تبدیل شد. 

امیلیانو مارتینس

دروازه‌بان آرژانتین می دانست مینا پس از باز کردن دروازه اروگوئه از فاصله یازده متری به همراه شادی پش از گل رقصیده بود. به همین خاطر پیش از ضربه پنالتی به بازیکن کلمبیایی گفت: "نمی توانی خوشحالی کنی چون عصبی هستی، استرس داری؟" مینا پاسخ داد: "نه" در حالی که چهره اش چیز دیگری را نشان می داد. دیبو گفت: "بله، بله، تو مسخره بازی در می آوری، من تو را می شناسم. تو به استرس می خندی. من تو را می شناسم، بردار. نگاه کن چگونه ضربه ات را مهار خواهم کرد و تو را خواهم خورد، برادر!" دروازه‌بان آرژانتین ضربه مینا را مهار کرد و پس از این اتفاق به شکل خاصی خوشحالی کرد.

او هنگام ضربات پنالتی مدام روی خط دروازه حرکت می کرد و این موضوع باعث می شد تمرکز بازیکن حریف بهم بریزد. رفتار دیبو و خوشحالی اش پس از مهار پنالتی کلمبیایی ها به یکی از شادی های مردم آرژانتین بعد از قهرمانی در کوپا آمه‌ریکا تبدیل شد. آلبی سلسته به لطف درخشش دروازه‌بانش راهی فینال شد و با پیروزی یک بر صفر مقابل برزیل جام قهرمانی را بالای سر برد. 

امی در انتخابی جام جهانی مقابل ونزوئلا نتوانست ضربه پنالتی یفرسون سوتلدو را مهار کند اما این گل تاثیری در نتیجه نداشت و آرژانتین ۳ بر یک پیروز شد. او با وجود این که رفتارش را در دیدار کلمبیا نادرست عنوان کرده بود اما باز هم از این حربه مقابل منچستریونایتد استفاده کرد. دروازه‌بان  استون ویلا این بار کریستیانو رونالدو را نشانه گرفت و ستاره پرتغالی را به چالش دعوت کرد. او به مهاجم یونایتد گفت: "تو ضربه را بزن، تو پنالتی بزن." با این حال کریستیانو مسئولیت این کار را به برنو فرناندس واگذار کرد تا این ضربه حساس را بزند. بازیکن پرتغالی فرصت داشت در لحظات پایانی، نتیجه را یک بر یک کند و اجازه ندهد تیمش شکست بخورد اما ضربه اش را به آسمان زد. 

امیلیانو مارتینس

امیلیانو مارتینس کریستیانو رونالدو

دیبو دوباره به هدفش رسید. او سپس برابر پرو با جهش های مداوم خود اجازه نداد یوشیمار یوتون به خوبی تمرکز کند و این بازیکن ضربه اش به تیرک برخورد کرد. دروازه‌بان استون ویلا در این هفته ضربه اوبامیانگ را هم مهار کرد اما بازیکن آرسنال در ریباند توپ را به گل تبدیل کرد تا شادی مارتینس تکمیل نشود. این ناکامی مورد تمسخر کلمبیایی ها قرار گرفت. آن ها دروازه‌بان تیم ملی آرژانتین را "حراف" نامیدند و خوشحالی شان را از باز شدن دروازه دیبو ابراز کردند. 

امیلیانو مارتینس

مارتینس برای مهار پنالتی از تمام حربه های ممکن استفاده می کند. او مانند دیگر دروازه‌بان ها تنها به مهارت های لازم در کسب پنالتی بسنده نمی کند، بازیکن حریف را نشانه می گیرد و با صحبت پیش از زدن ضربه به او استرس وارد می کند، سپس با جهش های غیر معمولش تمرکز را را از بازیکن حریف می گیرد تا توپ به گل تبدیل نشود. با وجود اینکه برخی از مربیان و کارشناشان این رفتار را نادرست عنوان کرده اند اما تاکنون این روش برای دروازه‌بان آرژانتینی  موثر واقع شده و او به لطف این حربه یک جام ارزشمند را برای کشورش به ارمغان آورده است. 

 

دیدگاه تان را بنویسید