جی پلاس

13 گل در برهوت مستطیل سبز؛ آمار افتضاح در هفته اول لیگ برتر فوتبال ایران!

لیگ برتر ایران در حالی بیست و یکمین دوره خود را آغاز کرد که شروع بسیار ضعیفی در گلزنی داشت و یک آمار عجیب را از خود در مقایسه با مسابقات باشگاهی در اقصی نقاط جهان ثبت کرد!

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ لیگ برتر فوتبال ایران از هفته گذشته آغاز شد و 16 تیم در بالاترین سطح مسابقات باشگاهی ایران به رقابت پرداخت که بعد از برگزاری هشت دیدار در هفته اول مسابقات، 13 توپ از روی خط دروازه‌ها عبور کرد تا یکی از ضعیف‌ترین و کم گل ترین لیگ‌های جهان آغاز شود.

به طور کلی فوتبال باشگاهی ایران پرگل نیست اما این آمار حاکی از خالی شدن تیم‌ها در خط حمله و تمرکز بیشتر روی مسائل تدافعی دارد و در نتیجه بازی ها از جذابیت و کیفیت بالایی برخوردار نیستند. البته مشکلی کنونی به علت وضعیت تدافعی سازمان یافته و مناسب تیم‌های ایرانی نمی تواند باشد چرا که در حال حاضر پاشنه آشیل تیم ملی ایران در همین بخش قرار دارد که در سال‌های گذشته بازیکنان جوان و مستعدی به تیم ملی راه پیدا نکرده‌اند.

خشکسالی شدید فوتبال ایران یا به اصطلاح دیگر، خاموشی توپ خانه تیم‌های لیگ برتری در شرایطی است که هفته نخست اکثر لیگ‌های فوتبال جهان از نظر تعداد گل در شرایط بسیار بهتری نسبت به لیگ برتر ایران است.

پرسپولیس فولاد سید جلال حسینی فرشاد فرجی

همانطور که گفته شد، شاید گمان برود که کم گل بودن مسابقات به علت وضعیت تدافعی مناسب تیم‌ها است اما بهترین مسابقات باشگاهی جهان از چهار لیگ برتر دنیا یا مسابقات قاره‌ای مانند لیگ قهرمانان آسیا یا اروپا هم که متشکل از بهترین تیم‌های هر قاره است، تعداد گل‌های بسیاری را ثبت کرده‌اند.

در یک نگاه تصادفی و با بررسی لیگ‌های مختلف جهان از آسیا تا اروپا و آمریکا، هیچ یک از رقابت‌های باشگاهی در هفته نخست خود که معمولا با افت بدنی و ناهماهنگی تیم‌ها همراه است، به مانند لیگ برتر ایران کم گل نبوده‌اند.

به میانگین و تعداد گل‌های زده شده در مسابقات باشگاهی جهان توجه کنید: (ملاک هفته نخست بازی‌ها است)

لیگ برتر ایران – 8 بازی – 13 گل – 1.6 گل به ازای هر بازی

لیگ برتر انگلیس – 10 بازی – 33 گل – 3.3 گل به ازاری هر بازی

لالیگای اسپانیا – 10 بازی – 22 گل  - 2.2 گل به ازای هر بازی

سری آ ایتالیا – 10 بازی – 37 گل – 3.7 گل به ازای هر بازی

بوندس لیگای آلمان – 9 بازی – 27 گل – 3 گل به ازاری هر بازی

لیگ یک فرانسه – 10 بازی – 26 گل – 2.6 گل به ازای هر بازی

لیگ قهرمانان آسیا – 20 بازی - 47 گل – 2.35 گل به ازای هر بازی

لیگ قهرمانان اروپا – 16 بازی - 45 گل – 2.8 گل به ازای هر بازی

لیگ برتر امارات - 7 بازی – 16 گل - 2.3 گل به ازای هر بازی

سری آ برزیل – 10 بازی – 24 گل – 2.4 گل به ازای هر بازی

لیگ برتر پرتغال – 9 بازی - 21 گل – 2.3 گل به ازای هر بازی

سوپر لیگ ترکیه – 10 بازی - 26 گل – 2.6 گل به ازای هر بازی

سوپرلیگ چین – 8 بازی - 27 گل – 3.4 گل به ازای هر بازی

سوپر لیگ روسیه – 8 بازی - 19 گل - 2.4 گل به ازای هر بازی

جی لیگ ژاپن – 10 بازی - 25 گل - 2.5 گل به ازای هر بازی

لیگ ستارگان قطر – 6 بازی - 13 گل - 2.2 گل به ازای هر بازی

کی لیگ کره جنوبی – 6 بازی - 13 گل – 2.2 گل به ازای هر بازی

لیگ برتر مصر – 9 بازی - 18 گل - 2 گل به ازای هر بازی

لیگ برتر بلژیک – 9 بازی - 26 گل – 2.8 گل به ازای هر بازی

 

در یک جست و جوی تصادفی، تمام مسابقات باشگاهی دنیا از لیگ برتر ایران پرگل تر بوده‌اند. حال تصور کنید اگر بازی‌های پرگلی مانند دیدار گل گهر – تراکتور یا پرسپولیس – فولاد هم وجود نداشت تا یک فاجعه در هفته نخست لیگ برتر رقم بخورد و تعداد گل‌های زده شده دو رقمی هم نشود.

استقلال هوادار  امین قاسمی نژاد

در هفته نخست این فصل لیگ ایران، دو بازی با تساوی بدون گل و سه بازی هم با یک گل به پایان رسید تا بازی های این فصل نتواند شوق و ذوق لازم را در شروع فصل جدید در میان تماشاگران ایجاد کند.

بازی های فصل جاری همانند حدود 20 ماه گذشته بدون حضور تماشاگران آغاز شده و شاید بخشی از کم گل بودن بازی‌ها را بتوان به همین موضوع مرتبط دانست. از طرفی کوچ دسته جمعی اکثر بازیکنان تهاجمی به سایر کشورها بیشترین نقش را در این فقر گل ایفا می کند.

دیدگاه تان را بنویسید