گفت و گوی جی پلاس با حسین کیهانی رکورددار استقامت

سکوت دوومیدانی کار دوپینگی ایران بعد از 2 سال با افشاگری شکست/ کیهانی: توطئه قطری ها من را محروم کرد!

دونده استقامتی ایران بعد از حدود دو سال از مثبت شدن تست دوپینگش سکوت خود را شکست و در مصاحبه با جی پلاس از علت این اتفاق پرده برداشت و درباره یک موضوع دردسرساز مادرزادی صحبت کرد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، اوایل خرداد سال 1398 بود که آسوشیتدپرس نوشت: حسین کیهانی دونده تیم ملی دوومیدانی ایران در مسابقات قهرمانی آسیا 2019 دوحه قطر با ماده ممنوعه اپو متهم به دوپینگ شده و ممکن است محرومیت موقت او تا چهار سال باشد و دقیقا دوم تیرماه این خبر به واقعیت پیوست و دوپینگ دونده استقامتی ایران قطعی و او برای چهار سال از حضور در میادین ممنوع شد.

سازمان مبارزه با دوپینگ فدراسیون جهانی دوومیدانی اعلام کرده بود که در رسیدگی به پرونده‌های دوپینگ ورزشکاران این رشته، کیهانی به دلیل استفاده از ماده ممنوعه EPO رسماً چهار سال محروم خواهد بود. حال با گذشت دوسال و نیم از آن اتفاق جنجالی کیهانی سکوتش را شکست و  در گفت وگو با خبرنگار ورزشی جی پلاس از ماجرای اصلی مثبت شدن تست دوپینگش صحبت کرد.

دوست داشتم باشم و همچنان افتخارآفرینی کنم

حسین کیهانی در گفت وگو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، در خصوص وضعیت خود بعد از اعلام محرومیت به دلیل دوپینگ اظهار کرد: خیلی دوران سختی است؛ بالاخره ورزشکار در ورزش قهرمانی تا یک سن خاصی می‌تواند فعالیت کند و بعد از مدتی عمر قهرمانی‌اش تمام می‌شود بنابراین دوست دارد در آن مدتی که هست افتخارات زیادی کسب کند اما به هر حال این اتفاقات هم پیش می‌آید.  مدال، محرومیت، کم لطفی مسئولان، عمل نکردن به وعده‌ها و ... جزئی از ورزش است. در هرصورت برای من سخت گذشت چون دوست داشتم همچنان باشم تا هم به هدف خودم برسم هم افتخار آفرینی کنم و آرامش بگیرم.

جواب تست من فوق‌العاده عجیب بود

او با اشاره به چگونگی مثبت شدن دوپینگ خود تصریح کرد: ما برای قهرمانی آسیا به قطر رفتیم و همانطور که می‌دانید دو سه نفر از رقبای اصلی من اهل این کشور هستند. کلیه من به صورت مادرزادی بیش از حد ماده اریتروپویتین ترشح می‌کند و این چیزی نیست که من از خودم بگویم.  سال 95- 94 یک سال که در شرایط مختلف  آب و هوایی  مثلا در ارتفاع یا حتی در تهران تمرین می‌کردیم؛  از ما آزمایش‌های مختلف از جمله خون و بزاق دهان می‌گرفتند و جواب تست‌ها که آمد برای من فوق‌العاده عجیب بود. اریتروپویتین من 850 بود و نفر دوم ابوترابی که الان در سوئد زندگی می‌کند 85 یعنی برای من 10 برابر نفر دوم بود و این ماده باعث می‌شود دیر خسته شوم.

ورزشکار بی استعداد با دوپینگ هم موفق نمی‌شود

کیهانی همچنین با اشاره به اینکه در مسابقات قهرمانی کشور دوی صحرانوردی که سال 95 در بندر انزلی برگزار شد رقبایش بعد از قهرمانی او می‌گفتند دوپینگ کرده چون اصلا خسته نشده گفت:  ورزشکاری که استعداد ندارد در مسابقات اگر چیزی مصرف کند باز هم می‌تواند مقام کسب کند؟ بحث استقامت و قدرت به ژنتیک مربوط می‌شود نه دوپینگ؛ ورزشکار هرچقدر هم ماده ممنوعه مصرف کند وقتی استعدادش را نداشته باشد باز هم موفق نمی‌شود. خود من به شخصه هیچ وقت نمی‌توانم مثلا وزنه بردار شوم چون ژنتیک من برای ورزش‌های هوازی ساخته شده است. اگر همه چیز به دارو بود همه مثل احسان حدادی یا خیلی از قهرمانان دیگر می‌شدند بنابراین ژنتیک و استعداد باید در وجود فرد باشد که بعد با تمرین و با مکمل‌های قانونی بتوان پیشرفت کرد.

نمی‌دانم قطری‌ها پشت پرده چه کار کردند که باعث محرومیتم شد

دارنده مدال طلای بازی‌های آسیایی جاکارتا افزود: در هر صورت این اتفاق به ژنتیک من مربوط بود اما این وسط قطری‌ها که هم پول و هم قدرت دارند بهانه دستشان افتاد. رئیس کنفدراسین آسیا قطری است؛ نمی‌دانم پشت پرده چه کردند که این اتفاق در مسابقات قهرمانی آسیا قطر برای من افتاد وگرنه در بازی‌های آسیایی که آن قدر اهمیت داشت هم مدال طلا گرفتم، هم رکورد زدم و از من تست گرفتند ولی چرا مثبت نشد؟ چرا سال قبل از آن در مسابقات قهرمانی آسیای هند مثبت نشد؟ نمی‌دانم در قطر اصلا چه اتفاقی افتاد و چه سیاستی بود که برای من محرومیت درست شد. ما نه تنها در مسابقات بلکه در طول سال هم 6- 5 بار تست می‌دهیم.

بهار سال آینده به ورزش برمی‌گردم

حسین کیهانی در پایان صحبت‌های خود با بیان اینکه رایزنی‌هایی برای کاهش محرومیتش انجام شده تصریح کرد: فدراسیون قبلی که کلا تعطیل بود اما آقای صیامی و دکتر اردیبهشت کمک کردند و رایزنی‌هایی انجام دادند که واقعا از پیگیری‌هایشان تشکر می کنم. در هر صورت یک سری کارها کردیم که بحث کاهش محرومیت درحال انجام شدن است و به امید خدا به احتمال زیاد مورد قبول قرار می‌گیرد و از بهار سال آینده می‌توانم به ورزش برگردم.

دیدگاه تان را بنویسید