جی پلاس

مورد انتظارترین بازگشت های تاریخ فوتبال؛ ازمارادونا تا گریزمان

برخی از بازیکنان برحسته تاریخ فوتبال فرصت پیدا کردند تا دوباره برای باشگاه محبوب خود بازی کنند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، فرشته مقدم: در طول تاریخ خیلی از بازیکنان مجبور می شوند "خانه" خود را ترک کنند تا به دنبال مقصد جدیدی باشند و دوران ورزشی خود را ادامه دهند. بازگشت کریستیانو رونالدو به منچستریونایتد یا آنتوان گریزمان به اتلتیکومادرید در این فصل اتفاق افتاد و نامشان در فهرست بازیکنانی قرار گرفت که به تیم هایی که در آن اسطوره بودند برگشتند. 

کریستیانو رونالدو (منچستریونایتد)

بازیکنان

مهاجم پرتغالی در طول شش فصلی که در شیاطین سرخ بازی کرد توانست سه قهرمانی در لیگ به دست آورد و برنده توپ طلا شود. همچنین در اروپا هم جام قهرمانی را بالای سر برد. به نوشته آس، در آن زمان (۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹) سر الکس فرگوسن هدایت یونایتد را بر عهده داشت و بازیکنانی همچون فردیناند، اسکولز، نویل، رونی و نانی در این تیم پا به توپ بودند. رونالدو پس از حضور در رئال مادرید و یوونتوس تصمیم گرفت در ۳۶ سالگی به اولدترافورد برگردد تا آخرین سال های دوران ورزشی اش را در یونایتد بگذارد. ستاره پرتغالی در کنار بازیکنانی همچون رافائل واران، جیدون سانچو، برونو فرناندس، ادینسون کاوانی و پل پوگبا بازی خواهد کرد. 

دیگو آرماندو مارادونا (بوکاجونیورز)

بازیکنان

مهاجم آرژانتینی که در تیم های پایه آرخنتینوس جونیورز حضور داشت پیشنهاد ریورپلاته و آمه‌ریکا کالی را رد کرد تا به صورت قرضی برای بوکاجونیورز بازی کند. او در حالی که رقابت های متروپولیتانو را در سال ۱۹۸۱ فتح کرد و در ۴۰ بازی ۲۸ گل به ثمر رساند این تیم را به مقصد بارسلونا ترک کرد. پس از مقدس شدن در ناپولی و دوران حضورش در اروپا به بومبونرا برگشت در حالی که سلامتی اش دچار مشکل شده بود و اختلافاتی با مربیانی همچون سیلویو مارسولینی و کارلوس بیلاردو داشت. همچنین باشگاه بدهکار بود. او در روز تولد ۳۷ سالگی اش و در حالی که مشکل جسمانی داشت آخرین بازی اش را انجام داد. در آن دیدار بوکا با نتیجه ۲ بر یک ریورپلاته را شکست داد. 

هریستو استویچکوف (بارسلونا)

بازیکنان

او یکی از اعضای تیم رویایی بارسلونا در سال های ۹۰ بود و توانست جام قهرمانان اروپا را فتح کند. در تابستان ۱۹۹۰ با تیم کاتالانی قرارداد امضا کرد و پنج فصل برای آبی اناری ها بازی کرد که در این مدت چهار سال پیاپی لیگ را فتح کرد. تمام این عناوین کمک کردند تا در کنار اوگو سانچس در سال ۱۹۹۰ کفش طلا را به دست آورد و برنده توپ طلای ۱۹۹۴ شود. انتقال استویچکوف به پارما تنها یک فصل طول کشید و پس از به ثمر رساندن پنج گل در ۲۳ بازی به بارسا تحت هدایت رابسون برگشت. با این حال در فصل ۹۸-۱۹۹۹ فان خال از او استفاده نمی کرد و باعث شد بازیکن بلغارستانی تیم کاتالانی را ترک کند. 

خوان رومن ریکلمه (بوکاجونیورز/ آرخنتینوس جونیورز)

بازیکنان

هافبک تهاجمی آرژانتینی یکی از بهترین بازیکنان تاریخ کشورش به حساب می آید. سال های نخست برای او سخت بود اما با امضای قرارداد با بوکاجونیورز همه چیز عوض شد. در این تیم دو کوپا لیبرتادورس پیاپی را فتح کرد و توجه بارسلونا را جلب کرد. پس از دوران موفق در ویارئال به آمریکای جنوبی برگشت تا دوباره برای بوکا بازی کند. او سومین لیبرتادورس را هم فتح کرد و در حالی که بارها خداحافظی کرد اما تا سال ۲۰۱۴ پیراهن این تیم را بر تن کرد. دوران ورزشی ریکلمه در آرخنتینوس جونیورز به پایان رسید، جایی که فوتبال را در آن شروع کرده بود. او در نهایت در سال ۲۰۱۵ برای همیشه از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. ریکلمه اکنون یکی از اعضای از هیئت مدیره باشگاه بوکا است. 

فرناندو تورس (اتلتیکومادرید)

بازیکنان

ال نینیو یکی از اسطوره های باشگاه اتلتیکومادرید به حساب می آید. مهاجم اسپانیایی در بیست و هفتم می ۲۰۰۱ نخستین بازی اش را در ویسنته کالدورن برابر لگانس انجام داد. یک فصل بعد توانست جایگاه خود را در تیم تحت هدایت لوییس آراگونس پیدا کند و نقش مهمی در صعود تیم به دسته برتر داشته باشد. تورس در سال ۲۰۰۷ و در ۲۳ سالگی مادرید را به مقصد لیورپول ترک کرد و پس از هفت فصل به خانه اش برگشت. او تا فصل ۱۵-۲۰۱۴ به صورت قرضی برای میلان بازی کرد و در آن تابستان به صورت بازیکن آزاد با قرمز و سفیدپوشان قرارداد امضا کرد. مهاجم اسپانیایی در چهار فصلی که در اتلتیکو حضور داشت فینال لیگ قهرمانان را تجربه کرد و تنها جامش را با این تیم فتح کرد (لیگ اروپا). 

تیری آنری (آرسنال)

بازیکنان

بازیکن فرانسوی توسط آرسن ونگر به یک مهاجم میانی در آرسنال تبدیل شد. در آن زمان توپچی ها با یونایتد فرگوسن رقابت می کردند و آنری توانست به خوبی خود را با تیمش وفق دهد. در اولین فصل در تمام رقابت ها ۲۶ گل به ثمر رساند و فینال جام یوفا را برابر گالاتاسرای تجربه کرد. بازی خوب مهاجم فرانسوی با فتح دو لیگ، سه جام حذفی و سه سوپرجام همراه شد. آنری به بارسلونا رفت و توانست سه گانه را با پپ گواردیولا فتح کند و در کنار لیونل مسی و ساموئل اتوئو خط حمله آبی اناری ها را تشکیل دهد. با فتح لیگ قهرمانان ویترین افتخارترش تکمیل شد. او با تیم ملی کشورش هم فاتح یورو و جام جهانی شده بود. آنری با وجود اینکه به لیگ MLS رفت تا برای ردبول نیویورک بازی کند اما فرصت یافت دو ماه قرضی برای آرسنال ونگر بازی کند. آخرین بازی "تیتی" شکست سنگین چهار بر صفر مقابل میلان در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا بود. 

دیدیه دروگبا (چلسی)

بازیکنان

بازیکن ساحل عاجی در سال ۲۰۱۲ توسط هوداران چلسی بهترین مهاجم تاریخ باشگاه لقب گرفت. اسطوره آبی های لندن ۱۴ جام فتح کرد و در ۳۴۱ بازی ۱۶۴ گل به ثمر رساند. دروگبا یکی از مهمترین گل های باشگاه را در فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۲ در آلیانز آره‌نا به ثمر رساند. او موجب شد بازی مساوی و در وقت های اضافه دنبال شود. در ضربات پنالتی گلی را به ثمر رساند که در فتح لیگ قهرمانان تعیین کننده بود. او در نخستین دورانش سه لیگ، چهار اف ای کاپ، دو سوپرجام و یک کارلینگ کاپ را به دست آورد. در دومین دورانش که با فسخ قراراداد با گالاتاسرای رقم خورد یک لیگ برتر دیگر فتح کرد. 

جانلوئیجی بوفون (یوونتوس/ پارما)

بازیکنان

دروازه‌بان ایتالیایی به کالچو (به جز یک دوره کوتاه در پاری‌سن ژرمن) و دو باشگاه پیوند خورده است: پارما و یوونتوس. او دو دوره در هر دو تیم حضور داشته است. بوفون فوتبال خود را در پارما شروع کرد و توانست جام حذفی را بالای سر ببرد، همچنین یک سوپرجام را. سپس در تابستان ۲۰۰۱ به یووه رفت تا ۱۸ فصل در این تیم بازی کند. او در این مدت ۹ قهرمانی در لیگ، پنج سوپرجام و چهار جام حذفی فتح کرد. موفقیتی در اروپا کسب و در تلاش برای فتح لیگ قهرمانان اروپا با پاری‌سن ژرمن نقش اول را نداشت. او پس از یک فصل در حالی به تورین بازگشت که برای پاری‌سن ژرمن ۲۵ بار به میدان رفته و لیگ فرانسه و سوپرجام را فتح کرده بود. بوفون پس از دو فصل و فتح جام حذفی ۲۱-۲۰ در این تابستان تصمیم گرفت در ۴۱ سالگی با پارما قرارداد امضا کند. دروازه‌بان ایتالیایی اکنون در سری بی حضور دارد. 

آندری شوچنکو (میلان/ دیناموکیف)

بازیکنان

بازیکن بازنشسته اوکراینی در دیناموکیف پا به توپ بود، تیمی که در سال ۱۹۹۹ درخشید و رئال مادرید را در لیگ قهرمانان حذف کرد. شوچنکو به میلان فروخته شد و در تیم ایتالیایی علاوه بر قهرمانی در لیگ قهرمانان ۲۰۰۳ توانست برنده توپ طلا سال ۲۰۰۴ شود. او پس از هفت فصل و فتح پنج جام گرانترین انتقال تابستان ۲۰۰۶ لقب گرفت و با چلسی قرارداد امضا کرد. در حالی که در تیم انگلیسی بود در سومین فصل به صورت قرضی برای میلان بازی کرد اما این جا به جایی خوب نبود و تیم ایتالیایی در آخر فصل قرارداد مهاجم اوکراینی را دائمی نکرد. او برای نخستین بار در طول دوران ورزشی اش در یک فصل رقابت های داخلی نتوانست حتی یک گل هم به ثمر برساند. سپس به دینامو فروخته شد و به اوکراین بازگشت تا فوتبال خود را در کشورش به پایان برساند. شاختار در لیگ حمکرانی می کرد و شوچنکو تنها توانست سوپرجام را به دست آورد. 

آنتوان گریزمان (اتلتیکو مادرید)

بازیکنان

مهاجم فرانسوی یکی از بازیکنانی بود که زیر نظر دیگو سیمئونه فاتح لیگ اروپا، سوپرجام اروپا و اسپانیا شد. زننده نخستین گل تاریخ ورزشگاه واندا متروپولیتانو توانست به یکی از کاپیتان های تیم در دوران طلایی اتلتیکو تبدیل شود. او از طریق یک فیلم جدایی اش را از روخی بلانکو اعلام کرد و به بارسلونا پیوست. گریزمان تنها دو سال برای آبی اناری ها بازی کرد و هرگز نتوانست آمار درخشانی که با اتلتیکو ثبت کرده بود را در آن تیم تکرار کند. جدایی مهاجم فرانسوی در آخرین دقایق نقل و انتقالات تابستانی ۲۰۲۱ (سی و یکم آگوست) رقم خورد. او به صورت قرضی برای اتلتیکو بازی خواهد کرد اما امکان خریدش وجود خواهد داشت. گریزمان در کنار لوییس سوارس، ژائو فلیکس، آنخل کورئا و لمار خط حمله مدافع عنوان قهرمانی لالیگا را تشکیل خواهد داد. 

دیدگاه تان را بنویسید