وحید نوری در گفت و گو با جی پلاس؛

گلایه تند طلایی پاراجودو: چرا می گویند المپیکی ها بیشتر از ما زحمت می کشند؟

ملی پوش پارا جودو ایران گفت: پارالمپیکی‌ها از نظر جسمی و روحی سختی‌های خاصی دارند و زحمت بیشتری می‌کشند اما در جامعه این طور جا افتاده که المپیکی‌ها بیشتر زحمت می‌کشند.

لینک کوتاه کپی شد

وحید نوری قهرمان پاراجودو المپیک در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، در خصوص سطح بازی های پارالمپیک توکیو و کسب مدال طلا اظهار کرد: مسابقات بالاترین سطح را داشت، 12 نفر برتر رنکینگ جهانی شرکت کرده بودند و به نظرم حریفان با آمادگی کامل آمده بودند و همه به دنبال کسب مدال طلا بودند؛ به عنوان مثال مسابقات پای فینال که با حریف فرانسوی بود من قبلا دو بار او را شکست داده بودم ولی اینجا واقعا با سختی پیروز شدم و به فینال رسیدم. در فینال هم رقیب بریتانیایی‌ام توانسته بود نفر نخست رنکینگ را شکست بدهد اما من خدا را شکر موفق شدم او را ضربه فنی کنم و به مدال طلا برسم.

او با اشاره به سختی‌های تمرینات در زمان کرونا گفت: قبل از کرونا اردوهای متعددی داشتیم؛ یک برهه زمانی در کیش بودیم بعد هم در تهران و رشت تمریناتمان را پیگیری می‌کردیم. اردوهای پی در پی و خوبی را گذراندیم و توانستیم به آمادگی خوبی برسیم. زمان کرونا سختی‌های خودش را داشت واکسن نزده بودیم و استرس مبتلا شدن داشتیم اما در هر صورت با شرایط سازگار شدیم. به هر حال می‌توان گفت جودو یک رشته تن به تن است بنابراین فقط باید مراعات می‌کردیم که به ویروس کرونا مبتلا نشویم که خدا را شکر همین اتفاق هم افتاد.

دارنده مدال طلا پارالمپیک توکیو همچین با بیان اینکه با توجه به شیوع کرونا رقابت متفاوتی برگزار شد تصریح کرد: نبود تماشاگر در توکیو یک مزیت خاصی که برای ما داشت این بود که استرس ورزشکاران کم بود و مشکلی هم که داشت این بود که هیجان مسابقات کم شد اما بعد از اینکه به فینال رسیدیم با توجه به حضور بچه‌ها در جو خوبی قرار گرفتیم چون تشویق آن‌ها شامل حالمان شد و خیلی خوشحال بودیم و هیجان در ما زنده شد. در کل باید بگویم با توجه به اینکه ژاپن مهد جودو است ای کاش با تماشاگر برگزار می‌شد. تمام جودوکاران دوست داشتند اینجا مسابقه بدهند تا مدال المپیک یا پارالمپیک را کسب کنند چون با توجه به اینکه ژاپن به نوعی صاحب جودو است کسب مدال در این کشور واقعا ارزش بالایی دارد.

نوری با اشاره مشکلاتی که تعلیق جودو برای ورزشکاران ایجاد کرد گفت: به خاطر تعلیق فدراسیون جودو ما با مشکل حریف تمرینی روبرو بودیم و رقبای قدرتمندی نداشتیم اما بعد از رایزنی‌ با دوستانمان  که قبلا در تیم ملی بودند توانستیم آن‌ها را دعوت کنیم تا در کنار ما کار کنند؛ این موضوع واقعا ما را اذیت می‌کرد اما با کمک فدراسیون جودو و کمیته ملی پارالمپیک توانستیم مشکل را برطرف کنیم، بازیکنان ارزشمندی دعوت شدند و 7-8 ماه باقی مانده به پارالمپیک مشکل حریف حل شد. امکانات راضی کننده بود و فدراسیون نابینایان و کمیته ملی پارالمپیک در تلاش بودند شرایط ایده‌آلی برای ما ایجاد کنند.

ملی پوش پارالمپیکی کشورمان درخصوص اینکه به ورزشکاران المپیکی بیشتر بها می‌دهند اما پارالمپیکی‌ها مدال بیشتری کسب می‌کنند تصریح کرد:  فکر می کنم از المپیک 2024 دیگر این صحبت‌ها تمام می‌شود چون طبق صحبت‌هایی که در توکیو شنیدم امکان دارد المپیک و پارالمپیک با هم برگزار و مدال‌هایشان با هم حساب شود. کشوری مانند ایران که ورزشکاران پارالمپیکی‌اش از ورزشکاران المپیکی‌اش قوی تر است می‌توانند به کسب مدال کمک کنند و جایگاه کاروان ورزشی را در جدول مدال ارتقا ببخشند. از مسئولان انتظار دارم به ما رسیدگی کنند چون به همان اندازه که مدال آوران المپیک تلاش کردند پارالمپیکی‌ها هم زحمت کشیدند حتی با سختی‌های بیشتر چون پارالمپیکی‌ها از نظر جسمی و روانی مشکلات خاص خودشان را دارند و زحمت بیشتری می‌کشند اما متاسفانه در جامعه ما اینطور جا افتاده که المپیکی‌ها بیشتر زحمت می‌کشند.

وحید نوری در ادامه افزود: به نظر من هر کس مزد زحمات خودش را می‌گیرد و هرکس بیشتر تلاش کند مدال خوشرنگ تری می‌گیرد؛ هیچ فرقی نمی‌کند المپیک باشد یا پارالمپیک. می‌توانم بگویم این صحبت‌ها دیگر در دنیا تمام شده و ما اینجا دیدیم کشورهای قوی صاحب المپیک مانند آمریکا، بریتانیا، استرالیا، چین و ژاپن ورزشکاران پارالمپیکی بسیار قدرتمندی دارند چون تمام کشورها به این نتیجه رسیدند اگر قرار باشد  المپیک و پارالمپیک با یکدیگر ادغام شود پس ورزشکاران باید در یک سطح باشند تا در کسب مدال با مشکل روبرو نشوند. امیدوارم مسئولان ورزش ما هم با ریاست دکتر سجادی به این تفکر دست پیدا کنند، بتوانند برنامه ریزی داشته باشند که ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی کشورمان در یک سطح باشند و تمام این حرف‌ها که می‌گویند پارالمپیک با المپیک فرق می‌کند را تمام کنند چون ورزشکاران واقعا اذیت می‌شوند. ‌

او در پایان صحبت‌های خود گفت: من از تمام مربیان سازنده تشکر می‌کنم چون این مدال برای یکی دو سال تمرین نیست و می‌توان گفت در هشت سال برنامه ریزی شده و حاصل کمک همه عزیزانی بوده که در این مدت کنار ما بودند. امیدوارم هرچه زودتر تعلیق فدراسیون جودو برداشته شود چون جودو جزئی از خانواده ما است ما هم جزئی از خانواده این رشته هستیم. افتخار ما برای برای المپیکی‌ها و افتخار آن‌ها هم برای ما است چون همه از یک خانواده هستیم. امیدوارم مسئولان عالی رتبه کشور به فکر شکسته شدن تعلیق باشند و مدیران لایقی روی کار بیایند که دلسوز جودو باشند.

دیدگاه تان را بنویسید