گزارش جی پلاس؛

اخبار مهم روز دوم المپیک 2020 توکیو| تعلیق یک جودوکار به خاطر عدم رویارویی با نماینده رژیم صهیونیستی/دردسر توهین کره ای ها در افتتاحیه +عکس و ویدیو

مهم ترین اخبار و حواشی روز دوم بازی های المپیک 2020 توکیو را می توانید در ادامه این گزارش بخوانید.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، رقابت جدی نمایندگان کشورهای مختلف در سی و دومین دوره بازی های المپیک 2020 توکیو از روز شنبه 2 مرداد آغاز شد.

اتفاقات مهم روز دوم المپیک را در ادامه بخوانید.

جودوکار الجزایری تعلیق شد

فتحی نورین جودوکار الجزایری که روز گذشته (جمعه) پس از انجام قرعه‌کشی مرحله نخست وزن 73 کیلوگرم رقابت‌های جودوی بازی‌های المپیک 2020 توکیو به دلیل احتمال رویارویی با نماینده رژیم صهیونیستی در دور دوم این رقابت‌ها از حضور در این بازی‌ها انصراف داد، با واکنش از سوی فدراسیون جهانی جودو روبرو شد. بر اساس گزارش خبرگزاری «رویترز»؛ این جودوکای الجزایری که برای عدم رویارویی احتمالی با نماینده رژیم صهیونیستی و در حمایت از ملت مظلوم فلسطین ترجیح داد از رقابت‌ها کناره‌گیری کند، فعالیت‌هایش در این رشته ورزشی توسط فدراسیون جهانی جودو (IJF) به حالت تعلیق در آمد و از توکیو به کشورش بازگردانده شد. همچنین مربی این جودوکار الجزایری هم تعلیق شده است. فدراسیون جهانی جودو امروز (شنبه) در بیانیه خود به اظهارات فتحی نورین و مربی‌اش که در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته بودند که به خاطر عدم رویارویی احتمالی با نماینده رژیم صهیونیستی از حضور در مسابقات کناره‌گیری می‌کنند، استناد کرده و فعالیت آنها را به حالت تعلیق درآورده است.

دومین رکورد المپیک در روز دوم بازیها شکسته شد

در رقابت‌های تیراندازی ۱۰ متر بادی بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو یانگ کیان علاوه بر کسب مدال طلا توانست با امتیاز ۲۵۱.۸ رکورد المپیک را به نام خود ثبت کند تا در دومین روز بازیها نیز شاهد ثبت رکورد جدیدی در بازیهای المپیک باشیم. در روز اول بازیها نیز در رشته تیر و کمان ورزشکار کره جنوبی توانست رکورد المپیک را ثبت کند. آن سان ورزشکار تیروکمان کره جنوبی در مسابقات مقدماتی المپیک مقام اول را کسب کرد و با ثبت ۶۸۰ امتیاز رکورد المپیک را به نام خود ثبت کرد تا اولین رکوردشکنی المپیک در تیر و کمان رخ دهد. رکورد قبلی توسط لینا گراسیمنکو اوکراینی در سال ۱۹۹۶ در المپیک آتلانتا (۶۷۳ امتیاز) ثبت شده بود. به این ترتیب تاکنون ۲ رکورد المپیک در بازیهای المپیک توکیو ثبت شده است.

ماسک را فراموش نکنید

ورزشکاران در المپیک توکیو باید در تمامی شرایط ماسک های خود را به همراه داشته باشند در غیر این صورت کمیته بین المللی المپیک ورزشکاران را جریمه خواهد کرد.  خبرگزاری کیودو به نقل از یکی از مسئولان برگزاری المپیک گفت: ما مجبور می شویم که مرتباً تأکید کنیم که پوشیدن ماسک ضروری است. در صورت رفتار نامناسب و برداشتن ماسک با این مسئله مقابله خواهیم کرد.سوال در مورد لزوم استفاده از ماسک برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مجدداً به این دلیل مطرح شد که در مراسم افتتاحیه بازی ها در روز جمعه تعدادی از ورزشکاران در هنگام رژه تیم های ملی ماسک های خود را برداشته بودند. ویروس کرونا تاکنون باعث شده است تا چندین ورزشکار شانس حضور در این رقابت ها را از دست بدهند

پیروزی ایتالیا و روسیه

تیم ملی ایتالیا نایب قهرمان المپیک ریو، در این دیدار در حالی که ست اول و دوم رو به کانادا واگذار کرده بود موفق شد به بازی برگردد و با پیروزی در ست‌های سوم، چهارم و پنجم برنده مسابقه شود.

در نخستین روز از مسابقات والیبال سی و دومین دوره بازی های المپیک توکیو تیم های روسیه و آرژانتین مقابل هم صف آرایی کردند. در پایان تیم روسیه در حالی که ست نخست را واگذار کرده بود موفق شد تیم برتر شود و با نتیجه سه بر یک پیروز شود.

چین اولین طلایی المپیک توکیو

در فینال تیراندازی تفنگ بازی 10 متر زنان المپیک یانگ از چین با ۲۵۱.۸ امتیاز به مدال طلا رسید و اولین طلایی المپیک 2020 توکیو لقب گرفت.  او علاوه بر کسب این مدال رکورد المپیک را هم شکست. آناستازیا نماینده روسی که تحت پرچم المپیک است نقره گرفت و نینا کریستین از سوئیس به مدال برنز رسید. فاطمه کرم زاده و آرمینا صادقیان نیز در این ماده نماینده ایران بودند که از فینالیست شدن بازماندند.

 

اولین اهدای مدال المپیک

اولین اهدای مدال المپیک

اولین اهدای مدال المپیک

ناراحتی تیرانداز محجه مصری

رقابتهای تیراندازی تفنگ بادی ۱۰ متر زنان در  دومین روز از بازی‌های المپیک توکیو برگزار شد و ایران دو نماینده در این رقابت‌ها داشت. نکته قابل توجه این بود که  فاطمه کرم زاده و آرمینا صادقیان تنها دختران محجبه حاضر در این رقابت نبودند و تیرانداز مصری هم با حجاب به رقابت پرداخت. به نظر می‌رسید او هم نتوانسته  نتیجه مورد نظر خود را بگیرد چرا که پس از پایان رقابتش بسیار ناراحت بود و مربی‌اش  سعی در آرام کردن او داشت. دو دختر تیرانداز ایران هم نتیجه  مد نظر خود را نتوانستند بگیرند و آنها نیز  با چهره هایی ناراحت سالن را ترک کردند.

photo_2021-07-24_06-31-41

بازدید باخ  از رقابت‌های تیراندازی بازی های المپیک توکیو

در  دومین روز از بازی‌های المپیک توکیو توماس باخ  رئیس کمیته بین‌المللی المپیک با حضور در محل برگزاری رقابتهای  تیراندازی از مسابقات و سالن ها بازدید کرد. باخ در این بازدید با ورزشکاران  هم گفتگو کرد و عکس یادگاری گرفت.البته این بازدید پس از پایان رقابت تیراندازان ایران انجام  شد. در حین این بازدید خبرنگاری از باخ در مورد مراسم افتتاحیه بازی های المپیک سوال کرد و با آن را فوق‌العاده توصیف کرد.

photo_2021-07-24_06-05-04

photo_2021-07-24_06-05-04 (2)

photo_2021-07-24_06-05-03

۳ کشوری که تنها یک پرچمدار در افتتاحیه داشتند!

با وجود درخواست کمیته بین المللی المپیک مبنی بر حضور داشتن دو حمل کننده پرچم (یک زن و یک مرد) ۳ کشور این درخواست را رعایت نکردند. عبدالمالک مختار شناگر مرد اتیوپیایی و تمور راخیموف جودوکار مرد تاجیکستانی پرچم کشورهای خود را با وجود داشتن بانوان ورزشکار در تیم اعزامی شان به تنهایی حمل کردند. از طرف دیگر کنگو فقط ناتاچا نگوی آکامابی دونده زن را به عنوان نماینده حمل پرچم تیم مختلط خود در اختیار داشت و ورزشکار مرد در کنار او قرار نگرفت. در ماه فوریه، IOC بیانیه‌ای صادر کرد و از کشورهای شرکت کننده خواست که در هر زمان ممکن پرچمداران زن و مرد را برای اولین بار به طور همزمان هنگام رژه داشته باشند. سایر کشورها که فقط یک پرچمدار مرد داشتند مانند امارات متحده عربی فقط ورزشکار مرد داشتند و ورزشکار زن در کاروان رژه نداشتند. IOC  متعهد شد که پس از صحبت‌های یوشیرو موری رئیس قبلی کمیته سازماندهی توکیو ۲۰۲۰ به دلیل اظهارات جنسیتی در مورد زنان در ماه فوریه به دنبال برابری جنسیتی باشد. موری بعدها مجبور شد که از سمت خود کناره گیری کند.

 

عذرخواهی تلویزیون کره‌جنوبی بدلیل توهین به چند کشور در افتتاحیه المپیک!

یک شبکه تلویزیونی کره جنوبی پس از استفاده از تصاویر و زیرنویس‌های نامناسب برای توصیف کشورها در مراسم افتتاحیه توکیو ۲۰۲۰ عذرخواهی کرد. شبکه MBC از تصاویر پیتزا برای توصیف ایتالیا، یک آشفتگی برای هائیتی، چرنوبیل برای اوکراین و ماهی قزل آلا برای نروژ هنگام ورود ورزشکاران از آن کشورها به ورزشگاه برای مراسم افتتاحیه استفاده کرد. این شبکه در زیرنویس های خود از پخش مراسم از جزایر مارشال به عنوان کشوری که زمانی آزمایشگاه هسته‌ای برای ایالات متحده بود و سوریه به عنوان کشوری که ۱۰ سال جنگ داخلی در آن جریان دارد نام برد. در مراسم افتتاحیه که تحت الشعاع همه گیری کرونا بود، اما در نهایت نائومی اوساکا فوق ستاره ژاپن روز جمعه مشعل اصلی المپیک را روشن کرد تا بزرگترین رویداد ورزشی جهان را آغاز کند. پس از استفاده از تصاویر و توضیحات توهین آمیز با صدور بیانیه‌ای عذرخواهی کرد و گفت: برای معرفی برخی از کشورها از تصاویر و زیرنویس های نامناسب استفاده شد. ما از آن کشورها از جمله اوکراین و بینندگان خود عذرخواهی می‌کنیم.

سرگردانی قایقران ها به خاطر شرایط آب و هوایی

مسابقات مقدماتی قایقرانی که قرار بود شنبه شب برگزار شود به دلیل شرایط جوی به تعویق افتاده است. این خبر در وب سایت رسمی کمیته برگزاری المپیک گزارش شده است. اعلام شده که شرایط آب و هوایی به گونه‌ای است که ورزشکاران نمی‌توانند به رقابت برابر بپردازند و به همین علت این رقابت ها موقتا لغو شد. البته پس از مدتی این رقابت ها با پافشاری ژاپنی ها از سر گرفته شد. مسابقات قایقرانی در کانال قایقرانی برگزار می شود که در خلیج توکیو واقع شده است. ورزشکاران برای ۱۴ مجموعه جایزه به رقابت می‌پردازند.

تست کرونای ۲ ورزشکار دیگر در المپیک ۲۰۲۰ مثبت شد

سایمون گشکه دوچرخه سوار آلمانی پس از مثبت بودن تست COVID-۱۹ از مسابقات جاده المپیک انصراف داد. گشکه با تمام تیم مسابقه در هتلی با هم تیمی های خود در خارج از دهکده المپیک اقامت داشت. هر ۱۲ دوچرخه سوار آلمانی و دیگر مقامات تیمی که در طول بازی‌ها نیز در آنجا اقامت دارند قبلاً تست منفی داشتند و آزمایشات بیشتری را پشت سر خواهند گذراند. این دوچرخه سوار ۳۵ ساله گفت: این واقعاً تلخ است که مدت کمی قبل از مسابقه از مسابقات خارج می‌شوم. من تمام قوانین بهداشتی را به بهترین شکل ممکن رعایت کردم. از نظر جسمی احساس خوبی دارم اما از نظر احساسی این روز برای من روز تاریکی است. اکنون تنها چیزی که برای من باقی مانده این است که برای پسران فردا یک مسابقه بسیار قدرتمند آرزو کنم. هم اتاقی وی امانوئل بوخمان که قبلاً تست منفی داده بود آزمایش PCR دیگری را انجام خواهد داد. این دومین بازی المپیک گشکه پس از ریودوژانیرو بود جایی که وی در مسابقات آزمایشی سیزدهم شد اما مسابقه جاده‌ای را به پایان نبرد و نتوانست از خط پایان عبور کند. هم‌چنین فین فلورین قایقران هلندی المپیک نیز پس از آزمایش مثبت کرونا، المپیک را از دست داد و نمی‌تواند در این رقابت‌ها شرکت کند.

 

فشار عجیب ژاپن به رسانه ها!

روز شنبه دوم مرداد نمایندگان ایران در رشته‌های دوچرخه سواری، تیراندازی، شمشیر بازی، والیبال، بوکس، تنیس روی میز و تکواندو به رقابت می‌پردازند.طبق قانونی که کمیته برگزاری بازی‌ها برای حضور رسانه‌ها در سالن‌ها گذاشته است، رسانه‌ها روز قبل از مسابقات باید رشته‌های مورد نظر خود را انتخاب و  ثبت‌نام کنند. پس از ثبت نام کردن، درخواست‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و  پذیرفته شدن خبرنگاران برای حضور در سالن ها بستگی به شانس شان دارد. در واقع براساس پذیرش کمیته برگزاری، رسانه می‌تواند در سالن رشته‌ای حضور داشته باشد. برای مثال خبرنگاری برای حضور در سالن رشته های شمشیربازی، تکواندو، تیراندازی و والیبال ثبت نام کرد که درخواست شمشیربازی پذیرفته نشد اما مجوز حضور در سالن سه رشته دیگر صادر شد. این اقدام برای جلوگیری از تجمع افراد و کاهش احتمال شیوع ویروس است اما رسانه‌ها بارها در صف‌های طولانی برای رفتن به مکان‌های مختلف ایستاده‌اند و یا اتوبوس‌ها مملو از جمعیت بوده است. در این شرایط هم احتمال انتقال ویروس وجود دارد اما اینکه نسبت به این شرایط حساسیتی ندارند اما در مورد حضور رسانه‌ها در سالن‌ها مقررات خاصی را وضع کرده‌اند، جای تعجب دارد. البته یک اتفاق مثبت هم رخ داده است و با وجود اینکه برای رفتن از هتل رسانه ها به سالن مسابقات، به تعویض اتوبوس در تر مینال  در نظر گرفته شده، نیاز است، ژاپنی ها به خوبی با انجام لاین بندی و درج  نام رشته و سالن، مشخص کرده اند که برای رفتن به هر سالن باید از کدام اتوبوس استفاده کرد و این مسئله از سردرگمی رسانه ها جلوگیری می کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید