گزارش جی پلاس؛

اخبار مهم روز نخست المپیک 2020| اولین رکورد توکیو را یک زن شکست/ کرونایی های المپیک 110 شد/ ورزشکار روسیه گرما زده شد و از حال رفت! +عکس

مهم ترین اخبار و حواشی روز اول بازی های المپیک 2020 توکیو را می توانید در ادامه این گزارش بخوانید.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، سی و دومین دوره بازی های المپیک با یک سال تاخیر در ژاپن آغاز شد. اتفاقات مهم و حواشی جذاب روز نخست رقابت ها را در ادامه بخوانید.

حمایت ستاره های بالیوود از ورزشکاران المپیکی هند

 بازی‌های المپیک توکیو به طور رسمی از امروز آغاز شد که بیش از ۱۱ هزار ورزشکار برای کسب مدال به رقابت خواهند پرداخت. کاروان ورزشی هند نیز در این بازی‌ها حضور دارد که امروز در مراسم رژه حضور داشت. بازیگران مطرح هندی از جمله آبیشک باچان فرزند آمیتاب باچان، کارینا کاپور و دیگر ستاره‌های بالیوود با انتشار عکس و فیلم‌های ورزشکاران هندی برای آنها در بازی‌های پیش رو آرزوی موفقیت کردند. هند ۱۲۷ ورزشکار در المپیک توکیو دارد که در ۱۸ رشته ورزشی رقابت می‌کنند. این بزرگترین کاروان هندی‌ها در طول تاریخ المپیک به شمار می‌رود.

دوپینگ قهرمان دو با مانع اروپا در آستانه المپیک توکیو

کریم حسین قهرمان سوئیسی ۴۰۰ متر با مانع اروپا به دلیل نقض قانون ضد دوپینگ به مدت ۹ ماه محروم شد و بازیهای المپیک را از دست داد. تجزیه و تحلیل نمونه دوپینگ این ورزشکار وجود نیکتامید و متابولیت را نشان داد که دو ماده ممنوعه است.  کمیته بین المللی المپیک سوئیس با تایید این محرومیت اعلام کرد ورزشکاران باید مراقبت بیشتری از خود در آستانه بازیهای بزرگ داشته باشند.

این ورزشکار در اینستاگرام خود نوشت: رویای من برای حضور در المپیک به پایان رسیده است. یکی از قرص ها حاوی ماده ممنوعه ای بود. من اشتباهی کردم که منجر به عواقب جدی شد. بسیار متأسفم. پس از پایان محرومیت قطعاً برمی گردم.

کناره گیری تیم والیبال ساحلی چک از المپیک به خاطر کرونا

سرویس مطبوعاتی بازی های المپیک ۲۰۲۰ گزارش داد تیم دو نفره بازیکنان والیبال ساحلی زنان جمهوری چک به نام های باربارا ژرمنوا و مارکت استوکووا به دلیل ابتلا به ویروس کرونا نمی توانند در بازی های المپیک توکیو شرکت کنند. تمام رقبای چک در این گروه برنده اعلام شدند. قرار است بقیه مسابقات طبق برنامه انجام شود. در حال حاضر چهار نماینده دیگر تیم ملی چک در قرنطینه هستند تا هنگام رقابت شان با تست منفی بتوانند به میدان بروند.

تجمع معترضین در توکیو برای لغو المپیک

معترضین ژاپنی امروز در مقابل ساختمان متروپولیتن توکیو تجمع کردند و با در دست داشتن تابلوهایی که روی آن نوشته شده بود "هیچ المپیکی در هیچ کجا"، خواستار لغو بازی‌ها شدند.

انصراف جودوکار الجزایری از المپیک توکیو ۲۰۲۰ برای عدم رویایی با نماینده اسرائیل

عمار بن یخلف، مربی تیم ملی جودو الجزایر اعلام کرد، این تیم با هدف ابراز مخالفت با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و حمایت از مساله فلسطین از این دور از بازی‌های المپیک انصراف داد. در قرعه کشی ورزش جودو وزن منفی ۷۳ کیلوگرم در بازی های المپیک توکیو۲۰۲۰، فتحی نورین، جودوکار الجزایری در دور اول رقابتش با حریف سودانی خود هم گروه شد و در صورت پیروزی باید در دور دوم رقابت ها باید با جودوکار صهیونیستی روبرو می شد. فتحی نورین قبلا هم از مسابقات جام جهانی به دلیل اینکه با حریف صهیونیستی خود در یک سید قرار گرفته بود، انصراف داد.

فتحی نورین بعد از این اقدام بشردوستانه و در حمایت از مردم فلسطین، گفت: موضع من در قبال قضیه فلسطین ثابت است و من از مردم مظلوم حمایت و مقابل ظالم بازی نمی کنم. ما دست خود را به خون های ریخته شده فلسطینی ها مظلوم آغشته نمی کنیم و هیچگاه پرچم اسرائیل را به دست نخواهیم گرفت و موضع ما در قبال قضیه فلسطین قاطع است.

گینه برگشت

وزیر ورزش گینه روز گذشته اعلام‌کرد که دولت این کشور آفریقایی به دلیل نگرانی در مورد حفظ سلامت ورزشکاران گینه، ضمن ابراز تأسف تصمیم گرفته که حضور کاروان این کشور در بازی‌های المپیک 2020 توکیو را لغو‌ کند.این تصمیم فقط 24  ساعت دوام داشت؛ زیرا مسئولان گینه موافقت خود را با حضور کاروان 5 نفره این کشور در المپیک اعلام کردند. «بنتاما سوی» وزیر ورزش گینه در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزارت امور خارجه و وزارت ورزش موافقت خود را با حضور ورزشکاران‌مان در المپیک اعلام کردند. بازگشت از تصمیم قبلی در حالی صورت گرفته که عنوان می‌شود که ناتوانی وزارت ورزش گینه در تامین مخارج، دلیل انصراف بوده است. البته «بن دائودا ناسوکو» دبیرکل کمیته المپیک گفته است که بودجه لازم برای اعزام کاروان این کشور به توکیو فراهم بوده است.

کرونایی های المپیک 110 شد

حداقل تست ۱۹ نفر درگیر در بازی های المپیک تابستانی توکیو طی ۲۴ ساعت گذشته مثبت شده است. این گزارش روز جمعه در وب سایت کمیته برگزاری توکیو ۲۰۲۰ منتشر شده است. سه نفر از مبتلایان در دهکده المپیک سکونت داشتند. طبق اعلام خبرگزاری کیودو، دو نفر از ورزشکاران آلوده اعضای تیم های ملی دوچرخه سواری و والیبال ساحلی چک هستند و دیگری نماینده تیم تکواندو هلند است. همچنین ویروس کرونا در سه پیمانکار ژاپنی، ده نفر مرتبط با بازی ها و سه نماینده رسانه ها شناسایی شده است. تاکنون در مجموع ۱۱۰ مورد آلودگی به ویروس کرونا در المپیک توکیو ثبت شده تا شمار این افراد ۳ رقمی شود.

پایان حمل مشعل المپیک ۲۰۲۰ توکیو

آخرین مرحله حمل مشعل المپیک در پایتخت ژاپن در روز جمعه و پیش از افتتاح رسمی بازی ها به پایان رسید. مراسم رسمی اختصاص یافته به این رویداد در نزدیکی ساختمان تالار شهر توکیو در حال انجام است. عده‌ای از مردم ژاپن نیز در اعتراض به برگزاری المپیک در نزدیکی ساختمان تالار شهر تجمع کردند. قسمت آخر حمل مشعل ۱۵ روز به طول انجامید. در توکیو این مرحله به دلیل وخامت اوضاع با ویروس کرونا پشت درهای بسته و بدون تماشاگر برگزار شد.  اکنون این مشعل در مراسم افتتاحیه در ورزشگاه به روی صحنه برده خواهد شد تا در آنجا مشعل اصلی رقابت ها را روشن کند. قرار بود بازی‌های المپیک توکیو از ۲۴ ژوئیه تا ۹ آگوست سال ۲۰۲۰ برگزار شود. با توجه به بیماری همه گیر کرونا، مسابقات برای یک سال به تعویق افتاد و از امروز جمعه مراسم افتتاحیه برگزار می شود.

اولین رکورد المپیک در توکیو ۲۰۲۰ شکست

سانگ آن ورزشکار تیروکمان کره جنوبی در مسابقات مقدماتی المپیک مقام اول را کسب کرد و با ثبت ۶۸۰ امتیاز رکورد المپیک را به نام خود ثبت کرد تا اولین رکوردشکنی المپیک در تیر و کمان رخ دهد. رکورد قبلی توسط لینا گراسیمنکو اوکراینی در سال ۱۹۹۶ در المپیک آتلانتا (۶۷۳ امتیاز) ثبت شد.

جوکوویچ: المپیک ۲۰۲۰ خاص‌ترین رویداد ورزشی تاریخ است

در غیاب رافائل نادال و راجر فدرر به نظر می‌رسد جوکوویچ شانس اصلی برای کسب طلا در توکیو است. وی گفت: من در ۱۵ سال گذشته بدون بازی راجر و رافا تورنمنت‌های زیادی نداشته‌ام بنابراین کمی عجیب است زیرا من عادت دارم حداقل یکی از آنها را ببینم. اما در اینجا برخی از بهترین بازیکنان جهان وجود دارند. دانیل مدودف، استفانوس سیتسیپاس، الکساندر زورف و آندری روبلف. آنها جزو شش هفت نفر برتر جهان هستند.

هنگامی که از جوکوویچ در مورد احساس خود در آنجا سوال شد، گفت: این خاص‌ترین و تاریخی‌ترین رویداد ورزشی در طول تاریخ ورزش است. این چیزی است که شخصاً مرا تشویق می‌کند و به من اعتماد به نفس و انرژی زیادی برای عملکرد شخصی خوب می دهد.

با توجه به انتقاد از عدم حضور هواداران در گذشته، برنده ۲۰ بار گرند اسلم در این مورد نسبتاً بی طرف ماند. او در پایان گفت: من تردید داشتم اما در پایان تصمیم گرفتم که بیایم و خوشحالم زیرا برای من چیزهای زیادی درباره بازی ها زیبا هستند و من سعی می کنم روی آنها تمرکز کنم تا آنها الهام بخش بازی من باشند.

ورزشکار روس در المپیک از حال رفت و به بیمارستان منتقل شد

سوتلانا گومبوا ورزشکار روس در اثر گرمازدگی هنگام رقابت در بازی‌های المپیک 2020 توکیو هوشیاری خود را از دست داد و به بیمارستان منتقل شد. سوتلانا گومبوا پس از پایان دور مقدماتی هوشیاری خود را از دست داد و به زمین افتاد. پزشکان تیم‌های دیگر یعنی ایتالیا، انگلیس و ایالات متحده اولین کسانی بودند که به سوتلانا نزدیک شدند. به او کمک‌های اولیه داده شد و در ادامه پزشکان محلی او را با خود به بیمارستان بردند. به گفته پوپوف مربی او، این ورزشکار تاب تحمل گرم بودن در تمام روز را ندارد. کسنیا پرووا، دارنده مدال نقره بازی‌های المپیک 2016 در این تیم در مورد شرایط مسابقات صحبت کرد و گفت: به احتمال زیاد، این یک گرمازدگی است. اینجا بسیار گرم است. البته هیجان نیز وجود دارد.

gettyimages-1234121078-1024x1024

gettyimages-1234121334-1024x1024

تصاویر منتخب المپیکی

تصاویر منتخب المپیکی

بلیت رسانه های برای حضور در مراسم افتتاحیه المپیک

بلیت مراسم افتتاحیه

حمایت آمریکا از اخراج مدیر مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۰

برگزارکنندگان روز پنج‌شنبه به دنبال گزارش اخبار درباره اظهارات گذشته کوبایاشی مدیر مراسم افتتاحیه المپیک در مورد هولوکاست، او را از این سمت برکنار کردند. کاخ سفید گفت که از اقدام کمیته برگزاری المپیک توکیو برای اخراج مدیر تیم مراسم افتتاحیه و اختتامیه بازی‌ها به دلیل شوخی گذشته‌اش در مورد هولوکاست پشتیبانی می‌کند. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به برکناری کمدین سابق "کنتارو کوبایاشی" که فقط یک روز قبل از شروع رسمی المپیک رخ داد گفت: ما قطعاً از این تصمیم حمایت می‌کنیم. ساکی افزود که این حادثه تاثیری در برنامه جیل بایدن بانوی اول ایالات متحده برای شرکت در مراسم افتتاحیه جمعه برای حمایت از ورزشکاران کشورش و نمایندگی دولت در بالاترین سطح نخواهد داشت. همسر جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده از روز پنج‌شنبه به پایتخت ژاپن سفر کرده تا در مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۰ حضور داشته باشد.

کلافگی رسانه ها از رفتار عجیب ژاپنی ها

مسئولان برگزار کننده بازی های المپیک به دلیل کرونا در نحوه برگزاری بازی های این دوره تصمیمات سخت گیرانه ای گرفته اند که برخی از این تصمیمات عجیب و‌فرایند کاری را بی جهت پیچیده کرده است. به طور مثال برای جا به جایی خبرنگاران از محل اقامت تا بخش مرکزی رسانه ها خبرنگاران باید دو‌بار اتوبوس خود را تغییر دهند و ساعت حرکت اتوبوس ها به بخش رسانه ای هر یک ساعت یک بار است. درحالی که مسیر تعیین شده را می توان با یک وسیله نقلیه انجام داد اما مشخص نیست چرا ژاپنی ها این تصمیم کلافه کننده را گرفته اند.

1400050107125648423240834

1400050107122718723240824

1400050107115567123240814

غیبت نخست‌وزیر ژاپن در افتتاحیه

مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک توکیو عصر امروز برگزار خواهد شد این در حالیست که شینزو آبه نخست‌ وزیر سابق ژاپن در این مراسم غیبت دارد. شینزو آبه نقش بسیار مهمی در گرفتن میزبانی المپیک ایفا کرد و توانست با ارتباطات خود در سال ۲۰۱۳ میزبانی المپیک را برای سامورایی‌ها بگیرد. با توافق او و توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک بازی‌های توکیو به دلیل بحران کرونا یکسال به تعویق افتاد. این مقام ۶۶ ساله سال گذشته به دلایل شخصی از سمت خود کناره‌گیری کرد و با وحود تلاش‌هایی که برای برگزاری المپیک داشته در مراسم افتتاحیه غایب خواهد بود. شبکه NHK ژاپن گزارش کرد با اعلام شرایط اضطراری در توکیو به دلیل شیوع ویروس کرونا، آبه در مراسم افتتاحیه المپیک شرکت نمی‌کند. مهمترین فردی که امشب در ورزشگاه حضور خواهد داشت، ناروهیتو امپراتور ژاپن است که انتظار می‌رود آغاز رسمی بازی‌های المپیک را اعلام کند. در آستانه برگزاری مراسم افتتاحیه، سیکو هاشیموتو رئیس کمیته برگزاری بازی‌ها عنوان کرد که مراسم افتتاحیه به جای یک جشنواره، یک مراسم رسمی و جدی خواهد بود.

علت معطلی شرکت کنندگان المپیک در فرودگاه توکیو

کاروان ورزشی ایران برای سفر به توکیو ابتدا به دوحه می‌روند و سپس در یک پرواز ۱۰ ساعته از دوحه راهی توکیو می‌شوند. در فرودگاه چندین نوع فرم وجود دارد که شرکت کنندگان حتما باید آنها را تکمیل کنند. مورد دیگر راه اندازی اپلیکیشن های OCHA و COCOA است. در اپلیکشین OCHA، اطلاعات مربوط به سلامت فرد شرکت کننده ثبت می‌شود و در اپلیکشن COCOA، باید حتما فرد شرکت کننده بلوتوث خود را روشن کند تا پس از فعال‌سازی حضور در مکان‌های مجاز و تعریف شده، رصد شود. ارائه فرم‌های مختلف و تعهدنامه برای اینکه با فرد مبتلا به کرونا در تماس نبوده‌ایم نیز انجام می‌شود. گرفتن تست کرونا از دیگر مراحلی که باید در فرودگاه انجام شود که در این تست بزاق دهان شرکت کنندگان تست می شود. نکته قابل توجه این است، ورزشکاران و همراهان از کشورهای متعددی همزمان به فرودگاه می رسند و حضور پرتعداد افراد باعث می‌شود روند کار زمان‌بر باشد. البته این پروسه برای گروه نخست کاروان زمان زیادی برد اما برای رسانه‌ها ۴ ساعت زمان برد. با توجه به اینکه ورزشکاران کشورهای مختلف از روسیه، گرجستان، بلغارستان، بزریل، پاکستان هم رسیده بودند، به نظر می رسد برخلاف روزهای اول، ژاپنی ها سریع تر کارها را انجام دادند.

قهرمان ماراتن جهان از المپیک توکیو کنار کشید

جفری کامورور دونده ۱۰ هزار متر کنیا و برنده ماراتن ۲۰۱۹ نیویورک به دلیل آسیب دیدگی مچ پا از بازی‌های المپیک توکیو خارج شد. این دونده ۲۸ ساله سه بار قهرمان نیمه ماراتن جهان و رکورددار قبلی جهان است و پس از پیروزی در آزمایش های ملی امیدوار بود که در ۱۰ هزار متر مدال کسب کند. وی در مسابقات جهانی ۲۰۱۵ در پکن، پشت سر محمد فرح از بریتانیا نقره گرفت. این آسیب دیدگی پس از آن رخ داد که وی در خردادماه سال گذشته در حالی که در حین تمرین در نزدیکی منزل خود بود با موتور سیکلت برخورد داشت و پای او از ناحیه استخوان درشت نی شکسته شد. به این ترتیب یکی از شانس های اصلی کنیا برای کسب مدال در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰، این رویداد را از دست داد.

مشعل المپیک در ریو روشن شد

ریو دو ژانیرو شهر میزبان بازی های المپیک ۲۰۱۶، پنج‌شنبه شب در اقدامی نمادین مشعل المپیک خود را روشن کرد. این اقدام برای جلب توجه جهانیان به المپیک توکیو و مشعل این رقابت‌ها است که بعد از یک سال تاخیر جمعه افتتاح می‌شود. دو کودک دانش آموز یک منطقه مشعل المپیک را در نمادی ترین شهر برزیل روشن کردند. در این مراسم با ادواردو شهردار ریودوژانیرو پائز و کن نماینده کنسولگری ژاپن در این شهر حضور داشتند. بازی‌های المپیک توکیو که از چهارشنبه به طور غیررسمی شروع شده و قرار است از امروز جمعه اول مرداد ماه با برگزاری مراسم افتتاحیه که به صورت محدود برگزار می شود رسما افتتاح شود تا این بازی ها به سمبل امید در جهان برای مقابله با ویروس کرونا تبدیل شود.

61985086

دیدگاه تان را بنویسید