گزارش جی پلاس؛ المپیک در طول تاریخ

شمشیرباز المپیکی ستاره هالیوود شد!

شمشیرباز آمریکایی که در المپیک 1932 لس آنجلس شرکت کرد بعد ها به بازیگر هالیوود تبدیل شد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، فرشته مقدم: بازی های المپیک به خاطر حضور ورزشکاران بزرگ از رشته های ورزشی مختلف پر از داستان های جذاب است. در بخش سوم مرور المپیک که بازی های لس آنجلس ۱۹۳۲ تا هلسینکی ۱۹۵۲ بررسی می شود ساخت نخستین دهکده اتفاق می افتد.

لس آنجلس ۱۹۳۲

به نوشته روساریو، پس از ۲۸ سال المپیک دوباره به آمریکا برگشت. جهان به خاطر اثرات رکود بزرگ در بحران به سر می برد و تنها ۱۳۲۸ ورزشکار از ۳۷ کشور شرکت کردند. در این دوره برای نخستین بار دهکده المپیک ساخته شد تا ورزشکاران در آنجا مستقر شوند. چهره برجسته بازی ها یک زن بود. او میلدرد دیدریکسون نام داشت و توانست دو مدال طلا در دوومیدانی و یک نقره به دست آورد. دیدریکسون سپس به رشته های سافتبال، بسکتبال و گلف پرداخت و در آن ها هم موفق بود. در شمشیر بازی ارول فلین رقابت کرد، کسی که بعدها به عنوان بازیگر در هالیوود درخشید. میزبان با اختلاف زیاد در صدر قرار گرفت (۴۱ طلا، ۳۲ نقره و ۳۰ برنز) و ایتالیا (۱۲ طلا، ۱۲ نقره و ۱۲ برنز) و فرانسه (۱۰ طلا، پنج نقره و چهار برنز) در رتبه های دوم و سوم جای گرفتند. 

برلین ۱۹۳۶

بازی های المپیک ۱۸۳۶ در پایتخت آلمان، در زمان نازی برگزار شد. هیلتر می خواست برتری ریشه آریایی را به همه نشان بدهد. با این حال جس اوونز، دونده سیاه پوست آمریکایی برنامه دیگری داشت و توانست چهار مدال طلا در زمان حضور هیلتر در ورزشگاه به دست آورد. اوونز یکی از چهره های برجسته تاریخ المپیک به حساب می آید. برای اولین بار رقابت های بسکتبال در این دوره برگزار شد و مدال طلا به آمریکا رسید. این تیم در فینال ۱۹ بر ۸ کانادا را شکست داد. در مجموع ۳۹۶۳ ورزشکار از ۴۹ کشور در المپیک برلین شرکت کردند که میزبان با کسب ۸۹ مدال در صدر قرار گرفت (۳۳ طلا). آمریکا با ۲۴ طلا (مجموع ۵۶) و ایتالیا با ۱۰ طلا (۱۶ مجموع) در رتبه های بعدی جای گرفتند. 

لندن ۱۹۴۸ 

پس از ۱۲ سال توقف المپیک به خاطر جنگ جهانی دوم دوباره این بازی ها از سر گرفته شد و میزبان لندن بود. در این دوره نه آلمان و نه ژاپن حضور نداشتند. ۴۱۰۴ ورزشکار از ۵۹ کشور به رقابت پرداختند. فانی بلنکرز کوئن در این دوره حمکرانی کرد و توانست چهار مدال طلا در رشته دوومیدانی به دست آورد. تعداد مدال های دونده هلندی می توانست بیشتر هم شود چون شش رکورد جهانی را به خود اختصاص داده بود اما به خاطر قوانین تنها در چهار ماده شرکت کرد (۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر، ۸۰ متر با مانع و ۴ در ۱۰۰ متر). آمریکا دوباره در صدر قرار گرفت و ۸۴ مدال کسب کرد (۳۸ طلا). سوئد با ۱۶ طلا (مجموع ۴۴) و فرانسه با ۱۰ مدال طلا (مجموع ۲۹) در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند. 

هلسینکی ۱۹۵۲

بازی های ۱۹۵۲ در پایتخت فنلاند برگزار شد. ۴۹۵۵ ورزشکار از ۶۹ کشور در این دوره حضور داشتند. امیل زاتوپک، اهل چک درخشید و یکی از برجسته ترین عملکردهای تاریخ المپیک را به نمایش گذاشت. او قهرمان دو ۵ هزار و ۱۰ هزار متر شد. همچنین ماراتن را فتح کرد. آمریکا با کسب ۴۰ مدال طلا، ۱۹ نقره و ۱۷ برنز در این بازی ها حکمرانی کرد. جایگاه دوم به شوروی اختصاص  داشت که پس از ۴۰ سال غیبت در المپیک حاضر شد. این کشور ۲۲ مدال طلا به دست آورد (۷۱ مجموع). مجارستان با کسب ۱۶ مدال طلا  (مجموع ۴۲) در رتبه سوم قرار گرفت. 

دیدگاه تان را بنویسید