گزارش جی پلاس؛ المپیک در طول تاریخ

مسابقه کُشتی که 11 ساعت طول کشید!/ اولین مشعل المپیک چه سالی روشن شد؟

در بازی های المپیک که از سال ۱۸۹۶ شروع شد تاکنون آمار و رکوردهای خاصی به ثبت رسیده و اتفاق های جالبی رخ داده است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، فرشته مقدم: همیشه بازی های المپیک پر از داستان ها و نتایج فوق العاده شگفتی، عملکردهای برجسته و اتفاق های خاص است که باید به آن ها پرداخت. در بخش دوم بازی های استکهلم ۱۹۱۲ تا آنتورپ ۱۹۲۸ (در سال ۱۹۱۶ به دلیل جنگ جهانی اول المپیک برگزار نشد) بررسی می شود. 

استکهلم ۱۹۱۲

به نوشته روساریو، بازی های سال ۱۹۱۲ در استکلهم، پایتخت سوئد برگزار شد. از ۲۸ کشور ۲۵۴۷ ورزشکار شرکت کردند. جیم تورپ آمریکایی قهرمان رشته پنجگانه و دهگانه شد اما پس از یک سال مجبور شد مدال هایش را پس بدهد چون مبلغ کمی پرداخت کرده بود تا بتواند بیسبال نیمه حرفه ای بازی کند که آن رفتار با روح المپیک مغایرت داشت. تورپ با وجود اینکه بهترین ورزشکار نیمه نخست قرن ۲۱ شناخته شد اما نتوانست مدال هایش را پس بگیرد. در نهایت در سال ۱۹۸۳ فرزندانش موفق به انجام این کار شدند. در رشته پنجگانه مدرن جورج پتن رقابت کرد که چند سال بعد به یک چهره در جنگ جهانی دوم تبدیل شد و  درباره زندگی اش فیلم ساختند. ویکتور بوین بلژیکی به موفقیت خاصی دست یافت. او در دو رشته متفاوت شمشیر بازی و واترپولو مدال کسب کرد.

نیمه نهایی کشتی فرنگی که بین اسیکاینن و مارتین کلین برگزار شد یازده ساعت طول کشید! کلین پیروز شد اما به دلیل خستگی نتوانست در فینال حاضر شود. آمریکا با کسب ۲۵ مدال طلا در صدر قرار گرفت. این کشور ۱۹ مدال نقره و ۱۹ برنز هم به دست آورد. میزبان با ۲۴ مدال طلا (۶۵ مجموع) در رتبه دوم جای گرفت و بریتانیا در جایگاه سوم ایستاد (۱۰ مدال طلا ۴۱ مجموع).

آنتورپ ۱۹۲۰

پس از برگزار نشدن المپیک در سال ۱۹۱۶ به دلیل جنگ جهانی اول، شهر آنتورپ بلژیک میزبان بازی های ۱۹۲۰ شد. متحدین (آلمان، اتریش، بلغارستان، مجارستان و ترکیه) که در جنگ شکست خوردند به این بازی ها دعوت نشدند. ۲۶۲۶ ورزشکار از ۲۹ کشور در این بازی ها شرکت کردند. ندو نادی، شمشیرباز ایتالیایی پنج مدال طلا کسب کرد که در آن دوران یک رکورد به حساب می آمد. در میان زنان، تنیسور فرانسوی سوزان لنگله درخشید و دو مدال طلا کسب کرد (تک نفره و دبل میکس). او همچنین یک مدال نقره بر گردن آویخت. لنگله سپس توانست ۱۲ بار فاتح ویمبلدون شود. اکنون یکی از زمین های اصلی رولان گاروس به نام او است. 

پاوو نورمی، یکی از بزرگترین دونده های تاریخ در این بازی ها خود را نشان داد. ورزشکار فنلاندی توانست سه مدال طلا کسب کند. دوباره آمریکا با کسب ۹۵ مدال (۴۱ طلا) در صدر قرار گرفت. میزبان با ۱۹ مدال طلا (۶۴ مجموع) در رتبه دوم جای گرفت و بریتانیا با ۱۵ مدال طلا (۴۳ مجموع) در جایگاه سوم قرار گرفت. 

پاریس ۱۹۲۴

هفتمین دوره المپیک در پاریس برگزار شد و ۳۰۸۹ نفر از ۴۴ کشور در پایتخت فرانسه رقابت کردند. پاوو نورمی توانست در دوومیدانی پنج مدال طلا کسب کند و به یک اسطوره در المپیک تبدیل شود. در جدول مدال ها آمریکا با ۹۹ مدال (۴۵ طلا) در صدر قرار گرفت. فنلاند ۱۴ مدال طلا به دست آورد (۳۷ مجموع) و فرانسه با ۱۳ مدال طلا (۳۸ مجموع) سوم شد. 

آمستردام ۱۹۲۸

بازی های ۱۹۲۸ در پایتخت هلند برگزار شد. ۳۰۱۴ ورزشکار از ۴۶ کشور مختلف به رقابت پرداختند. برای اولین بار مشعل المپیک روشن شد. چهره برجسته این بازی ها جانی ویسمولر‌، شناگر آمریکایی بود که سه مدال طلا به دست آورد. سه سال بعد MGM (کمپانی ساخت فیلم و سریال آمریکایی) با ویسمولر برای نقش تارزان قرارداد امضا کرد و او ۲۲ فیلم بازی کرد. لوجینا جاووتی لقب جوانترین مدال آور المپیک را به خود اختصاص داد. ژیمناست ایتالیایی در حالی که یازده سال داشت مدال نقره را کسب کرد. مریکا بیش از دیگر کشورها صاحب مدال شد‌ (۲۲ طلا، ۱۸ نقره و ۱۶ برنز). آلمان با ۳۱ مدال (۱۰ طلا) و فنلاند با ۲۵ مدال (هشت طلا) به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند‌. 

دیدگاه تان را بنویسید