گزارش جی پلاس از فینال بزرگ یورو ۲۰۲۰

ایتالیا -انگلیس؛ سرقت جام برای شکوه رم یا تاجگذاری در خانه!

فینال یورو ۲۰۲۰ بین دو تیم ایتالیا و انگلیس در ومبلی برگزار می شود و شاگردان مانچینی می توانند برای دومین قهرمان شوند و پسران ساوت گیت هم فرصت اولین قهرمانی را دارند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، فرشته مقدم: تیم ملی فوتبال انگلیس و ایتالیا یکشنبه شب از ساعت ۲۳:۳۰ برای تعیین قهرمان یورو ۲۰۲۰ در ورزشگاه ومبلی به مصاف هم می روند. میزبان به دنبال نخستین قهرمانی اش در قاره سبز است و آتزوری می خواهد پس ۵۳ سال دوباره فاتح این جام شود. 

انگلیس با کسب یک پیروزی خفیف یورو را شروع کرد و یک بر صفر کرواسی را شکست داد. سپس مقابل اسکاتلند بدون گل مساوی کرد و با یک برد یک بر صفر دیگر برابر چک به عنوان صدرنشین به دور حذفی صعود کرد. در این مرحله آلمان منتظر تیم گرت ساوت گیت بود‌. انگلیس از بازی محتاطانه ژرمن ها نهایت استفاده را برد و در ۱۵ دقیقه پایانی با گل های رحیم استرلینگ و هری کین پیروز شد. حریف بعدی "سه شیر" اوکراین بود که به آسانی این تیم را با نتیجه ۴ بر صفر شکست داد. انگلیس در نیمه نهایی با یک پنالتی جنجالی توانست در وقت های اضافه ۲ بر یک دانمارک را مغلوب کند و راهی دیدار نهایی شود. 

نیمه نهایی یورو ۲۰۲۰ تیم فوتبال انگلیس و دانمارک

تیم روبرتو مانچینی شروع درخشانی داشت و در بازی افتتاحیه با سه گل ترکیه را شکست داد. سپس با نتیجه مشابه سوییس را مغلوب کرد و در آخرین دیدار مرحله گروهی با یک گل برابر ولز پیروز شد تا با  کسب ۹ امتیاز کامل و هفت گل زده و بدون گل خورده یکی از بهترین های این مرحله لقب بگیرد. ایتالیا در یک هشتم نهایی برای شکست اتریش کمی به مشکل خورد و در وقت های اضافه ۲ بر یک حریفش را مغلوب کرد. آتزوری در ادامه تیم پر قدرت بلژیک را به راحتی ۲ بر یک شکست داد و در نیمه نهایی بالاخره متوقف شد. دیدار ایتالیا و اسپانیا در  ۹۰ دقیقه یک بر یک مساوی شد و آتزوری در ضربات پنالتی با نتیجه ۴ بر ۲ پیروز و فینالیست شد. 

یورو ۲۰۲۰ تیم فوتبال ایتالیا و اسپانیا

ایتالیا تاکنون سه بار به دیدار نهایی یورو صعود کرده و دو بار فرصت فتح جام را از دست داده است. این تیم در نخستین فینال (۱۹۶۸) که میزبان بود با دو گل برابر یوگسلاوی پیروز شد اما در سال ۲۰۰۰ با نتیجه ۲ بر یک با گل طلایی دیوید ترزگه از فرانسه شکست خورد. آتزوری ۹ سال پیش به مصاف اسپانیا رفت و سنگین ترین شکست تاریخ فینال های یورو را تجربه کرد (لاروخا ۴ بر صفر پیروز شد). انگلیس با پیروزی برابر دانمارک سیزدهمین فینالیست جدید تاریخ یورو لقب گرفت. این تیم فرصت دارد در خانه جشن قهرمانی بر پا کند. تاکنون سه تیم به عنوان میزبان فاتح این جام شدند. اسپانیا (۱۹۶۴)، ایتالیا (۱۹۶۸) و فرانسه (۱۹۸۴) به این افتخار دست یافتند. 

 انگلیس و ایتالیا تاکنون در طول تاریخ  ۲۷ بار برابر هم قرار گرفته اند. سهم آتزوری ۱۰ و سه شیر هشت پیروزی بوده است. انگلیس در شش بازی اخیر نتوانسته است ایتالیا را شکست دهد. آخرین تقابل دو تیم در یک تورنمنت به سال ۲۰۱۴ برمی گردد که در مرحله گروهی جام جهانی آتزوری ۲ بر یک حریفش را شکست داد. آن ها در سال ۲۰۱۸ در یک بازی دوستانه در ومبلی به مصاف هم رفتند که این دیدار با تساوی یک -یک به پایان رسید. آخرین پیروزی انگلیس مقابل ایتالیا به سال ۱۹۷۷ بر می گردد که در انتخابی جام جهانی ۲ بر صفر پیروز شد. آن برد تنها موفقیت سه شیر مقابل آتزوری در هشت بازی اخیر به حساب می آید. 

غایب بزرگ دیدار فینال اسپیناتزولا است. مدافع ایتالیایی به دلیل آسیب دیدگی در دیدار برابر بلژیک نتوانست از مرحله نیمه نهایی آتزوری را همراهی کند و شانس کسب جایزه بهترین جام را از دست داد. یکی دیگر از ستاره های ایتالیا در این رقابت ها جورجینیو است. هافبک خستگی ناپذیر آتزوری می تواند در دیدار نهایی یک رکورد خاص به نام خود اختصاص دهد. او پس از قهرمانی در این فصل لیگ قهرمانان اروپا با چلسی اکنون فرصت دارد فاتح یورو هم شود. پیش از این لوییس سوارس (اینتر و اسپانیا ۱۹۶۴)، هانس فان بروکلن، رونالد کومان، بری فان آرله و جرالد فانبورگ (آیندهوون و هلند ۱۹۸۸)، فرناندو تورس و خوان ماتا (چلسی و اسپانیا ۲۰۱۲) و کریستیانو رونالدو و  په‌په (رئال مادرید و پرتغال ۲۰۱۶) به چنین افتخاری دست یافتند. 

اسپیناتزولا

ستاره تیم ملی انگلیس در یورو ۲۰۲۰ رحیم استرلینگ است. ساوت گیت به بازیکن منچسترسیتی اعتماد کرد و به خاطر او جیدون سانچو را نیمکت نشین کرد. استرلینگ هم از همان روز نخست دلیل این اعتماد را نشان داد و دو گل تیمش را در مرحله گروهی به نام خود ثبت کرد. او سپس برابر آلمان هم اولین گل انگلیس را به ثمر رساند و در پیروزی پر گل مقابل اوکراین درخشید. استرلینگ در نیمه نهایی آن پنالتی جنجالی را گرفت و هری کین به گل تبدیلش کرد. کین یکی دیگر از مهره های کلیدی انگلیس تاکنون چهار گل به ثمر رسانده است و به دنبال آقای گلی است. کریستیانو رونالدو با پنج گل در رتبه نخست قرار دارد‌.

رحیم استرلینگ - یورو 2020 - تیم فوتبال انگلیس و اسکاتلند

مانچینی می داند تلاش های چند سال اخیر آن ها را به فینال اروپا رسانده و از این اتفاق خوشحال است اما معتقد است که هنوز چیزی به دست نیاوردند و به همین خاطر یکشنبه باید پیروز شوند. سرمربی ایتالیا کلید موفقیت در فینال را داشتن تمرکز و شور و نشاط می داند. از طرفی ساوت گیت آگاه است که ایتالیا تیم خیلی خوبی است و به شکل عجیبی روی فرم است. همچنین دفاع قدرتمندی دارد. به همین خاطر می داند شکست آتزوری در آخرین چالش بزرگشان کار آسانی نخواهد بود. 

دیدگاه تان را بنویسید