گزارش جی پلاس؛

نگاهی به سابقه مصاف ایران با حریفان در راه صعود به جام جهانی/ کره همان رقیب همیشگی!

تیم ایران در مسیر راه یابی به جام جهانی 2022 حریفانی را پیش رو دارد که پیش از این بارها در ادوار گذشته برای صعود به بزرگترین رویداد فوتبالی جهان با آنها رقابت کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ قرعه کشی مرحله نهایی رقابت های مقدماتی جام جهانی 2022 قطر برگزار شد و ایران در گروه نخست با تیم های کره جنوبی، امارات، عراق، لبنان و سوریه همگروه شد.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به عملکرد ایران مقابل این 5 تیم در دوره های قبلی انتخابی جام جهانی.

کره جنوبی: یکی از پرتکرارترین حریفان ایران در مسیر راه یابی به جام جهانی کره جنوبی بوده است. در مجموع 5 بار ایران با کره جنوبی رقابت کرده است.

جام جهانی 1978 (صعود ایران):  نخستین رقابت دو تیم در راه صعود به جام جهانی در مقدماتی جام جهانی 1978 رخ داد. در دو بازی رفت و برگشت هیچ تیمی برنده نشد. بازی نخست در بوسان بدون گل تمام شد و در بازی برگشت تساوی 2-2 رقم خورد که حسن روشن هر دو گل ایران را به ثمر رساند. ایران در پایان تک سهمیه آسیا را گرفت و راهی جام جهانی هلند شد.

جام جهانی 1994 (عدم صعود ایران): ایران در تک بازی که با کره جنوبی داشت با نتیجه 3 بر صفر شکست خورد. این بازی در دوحه قطر برگزار شد و ایران در نهایت به جام جهانی آمریکا راه پیدا نکرد.

جام جهانی 2010 (عدم صعود ایران): ملی پوشان ایران با دو مربی متفاوت در دو دیدار رفت و برگشت مقابل کره جنوبی به تساوی مشابه 1-1 دست یافتند. در بازی رفت نکونام روی یک ضربه ایستگاهی تک گل ایران را به ثمر رساند و در بازی برگشت شجاعی گلزن ایران بود. در نهایت ایران از راه یابی به جام جهانی آفریقای جنوبی بازماند.

جام جهانی 2014 (صعود ایران): تیم تحت هدایت کارلوس کی روش در این دوره هم با کره جنوبی همگروه شد و در هر دو بازی به برتری رسید. بازی رفت در تهران با گل نکونام 1-0 به سود ایران رقم خورد. در بازی برگشت در اولسان هم گل حماسی قوچان نژاد ایران را به جام جهانی 2014 برزیل رساند.

جام جهانی 2018 (صعود ایران): ایران و کره جنوبی در آخرین دوره نیز با هم همگروه شدند. در بازی رفت ایران با گل سردار آزمون 1-0 حریف را شکست داد و بازی برگشت با تساوی بدون گل در سئول به پایان رسید. ایران توانست به راحتی به جام جهانی 2018 روسیه صعود کند.

عراق: این کشور همسایه تا کنون 3 با ایران برای رقابت به جام جهانی هم مسیر بوده است. 

جام جهانی 1994 (عدم صعود ایران): در تک بازی برگزار شده در خاک قطر ایران با نتیجه 2-1 مغلوب همسایه خود شد. تک گل علی دایی برای فرار از شکست مقابل عراق کافی نبود. ایران نتوانست در نهایت جواز صعود به جام جهانی آمریکا را کسب کند.

جام جهانی 2002 (عدم صعود ایران): در هر دو بازی رفت وبرگشت، تیم ایران با هدایت بلاژویچ موفق به شکست عراق شد. در بازی رفت در بغداد گل های کریمی و دایی باعث پیروزی 2-1 ایران شد. در بازی برگشت کریمی و مهدوی کیا نتیجه دور رفت را تکرار کردند. اما در نهایت با اتفاقات عجیب بازی با بحرین در منامه ایران نتوانست در جام جهانی 2002 کره و ژاپن حاضر شود.

جام جهانی 2022(در حال برگزاری): ایران و عراق در مرحله مقدماتی همگروه بودند. ایران در بازی رفت با نتیجه 2-1 شکست خورد که تک گل تیم ویلموتس را نوراللهی به ثمر رساند. در بازی برگشت با هدایت اسکوچیچ ایران با گل سردارآزمون به برتری رسید. دو تیم در مرحله نهایی بار دیگر با هم رقابت خواهند کرد.

امارات: کشور حاشیه خلیج فارس 2 بار با ایران برای راه یابی به جام جهانی رقابت کرده است.

جام جهانی 2002 (عدم صعود ایران): ایران و امارات در مرحله گروهی همگروه نبودند، اما هر دو تیم توانستند به عنوان تیم دوم به مرحله پلی آف راه پیدا کنند. در هر دو بازی رفت و برگشت ایران مقتدرانه به برتری رسید. در بازی رفت پیروزی 1-0 با تک گل کریم باقری برای ایران رقم خورد و در بازی برگشت دایی، باقری و مرحوم میناوند برای ایران سه بار گلزنی کردند. البته ایران در نهایت در بازی با ایرلند مغلوب شد و به جام جهانی نرسید. 

جام جهانی 2010 (عدم صعود ایران): دو تیم چهار بار با هم روبرو شدند. ایران و امارات ابتدا در مرحله مقدماتی با هم در گروه پنجم قرار داشتند. دیدار رفت در ورزشگاه آزادی 0-0 مساوی شد. در بازی برگشت ایران با تک گل زندی در العین به برتری رسید و از مرحله مقدماتی به عنوان تیم صدرنشین به دور نهایی صعود کرد. در دور پایانی دو تیم باز هم با هم در یک گروه قرار داشتند. دیدار رفت دو تیم با تساوی یک یک به پایان رسید و تک گل ایران را کریم باقری زد. در بازی برگشت ایران با گل علی کریمی امارات را شکست داد. ایران در نهایت به جام جهانی کره و ژاپن راه پیدا نکرد.

سوریه: این کشور عربی نیز یکی از حریفان پرتکرار در راه صعود به جام جهانی بوده و به نوعی پای ثابت گروه ایران در بسیاری از دوره ها بوده است. سوری ها هرچند برای ایران دردساز نشده اند اما تیم از پیش بازنده هم نبودند و بارها ایران را متوقف کرده اند.

جام جهانی 1974 (عدم صعود ایران): دو تیم در مرحله گروهی با هم روبرو شدند. در بازی رفت ایران با گل اکبر کارگر جم با یک گل پیروز شد اما در بازی برگشت با همین نتیجه شکست خورد. ایران در نهایت راهی به جام جهانی آلمان پیدا نکرد.

جام جهانی 1978 (صعود ایران): در مرحله مقدماتی ایران با سوریه هم گروه بود. در بازی رفت تک گل علی پروین ایران را به پیروزی رساند و در بازی دوم که قرار بود در شیراز برگزار شود، سوریه حاضر نشد و بازی به سود ایران اعلام شد. در نهایت ایران برای نخستین بار در تاریخ به جام جهانی آرژانتین راه پیدا کرد.

جام جهانی 1994 (عدم صعود ایران): در مرحله مقدماتی باز هم دو تیم همگروه شدند که هر دو بازی با تساوی 1-1 به پایان رسید. علی اصغر مدیر روستا و حمید درخشان گلزنان ایران در دو بازی بودند. ایران به جام جهانی آمریکا راه نیافت.

جام جهانی 1998 (صعود ایران): سوریه در مرحله مقدماتی حریف ایران بود. بازی رفت با تک گل علی دایی در دمشق به سود ایران رقم خورد. در بازی برگشت در ورزشگاه آزادی ایران با تساوی 2-2 متوقف شد که رضا شاهرودی و علیرضا منصوریان گلهای ایران را به ثمر رساندند. ایران در نهایت با کنار زدن استرالیا صعودی دراماتیک و خاطره بخش را تجربه کرد و راهی جام جهانی فرانسه شد.

جام جهانی 2010 (عدم صعود ایران): در این دوره هم دو تیم در مرحله مقدماتی همگروه بودند. بازی رفت در ورزشگاه آزادی بدون گل تمام شد. در بازی برگشت غلامرضا رضایی و محسن خلیلی دو بار برای ایران گلزنی کردند. در نهایت ایران به جام جهانی آفریقای جنوبی نرسید.

جام جهانی 2018 (صعود ایران): در مرحله مقدماتی ایران در بازی رفت که به جای سوریه در زمین بی طرف برگزار شد با تساوی بدون گل متوقف شد. در بازی برگشت هم صعود ایران قطعی شده بود و با تساوی 2-2 مقابل سوری ها همراه بود که هر دو گل را سردار آزمون به ثمر رساند و ایران به جام جهانی روسیه راه یافت. 

لبنان: لبنانی ها تنها یک بار برای راه یابی به جام جهانی با ایران رقابت کرده اند.

جام جهانی 2014 (صعود ایران): تیم تحت هدایت کی روش به شکلی عجیب در بازی رفت با یک گل شکست خورد اما در بازی برگشت با نتیجه 4 بر 0 به برتری رسید. در آن دیدار خلعتبری و قوچان نژاد هر کدام یک بار و نکونام دوبار موفق با گلزنی شدند. ایران توانست در جام جهانی برزیل حاضر باشد.

دیدگاه تان را بنویسید