گزارش جی پلاس

علت اتفاق بد برای دختران وزنه‌بردار از زبان معاون وزیر/ رفتار سرد یا پولاد سرد؛ کدام ‌را باید مهار کرد؟

سومین دوره المپیاد استعدادیابی کشور، بهمن‌ ماه با حذف چند رشته برگزار می‌شود اما در حالی‌که وزنه برداری بانوان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا با الهام حسینی تا آستانه کسب نخستین مدال آسیایی نیز پیش رفت، با بی‌مهری مسئولان از این رقابت‌ها کنار گذاشته شده است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، سومین دوره المپیاد ورزشی استعدادهای برتر ورزش کشور درحالی قرار است بهمن ماه سال جاری برگزار شود که رشته وزنه برداری در بخش زنان از لیست رشته‌های این رقابت حذف شده است. 

 وزنه برداری زنان ایران به طور رسمی حدود سه چهارسالی است که پا به عرصه ظهور گذاشته و در مسابقات بین‌المللی هم فعالیت داشته و حتی در مسابقات قهرمانی آسیا تاشکند الهام حسینی تا یک قدمی کسب اولین مدال آسیایی هم پیش رفت بنابراین این اقدام وزارت ورزش موجب بی انگیزگی استعدادهایی می‌شود که پتاسیل بالایی برای کسب سکو در رقابت‌های بین‌المللی دارند و با تمام کمبودها و مشکلات تمرین می‌کنند. 

نکته جالب اینکه علی رغم حضور این رشته از ابتدای فعالیت المپیاد گفته می شود از آن است دست نیافتن به مدال آسیایی در ازبسکتان دلیل اصلی حذف وزنه برداری زنان از المپیاد استعدادیابی است.

مریم منظمی نایب رییس بانوان فدراسیون وزنه برداری در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، در این باره اظهار کرد: در مورد این موضوع باید بگویم که با توجه مشکلات مالی و بودجه، وزارت ورزش این تصمیم را گرفته که البته تنها  برای وزنه‌برداری هم نیست و شامل حال شمشیربازی که المپیکی است هم شده . با توجه به اینکه ما به کسب مدال آسیایی خیلی نزدیک بودیم  اگر بخواهیم  المپیکی شویم و در المپیک 2024 نتیجه بگیریم خود فدراسیون این موضوع را حتما پیگیری خواهد کرد. 

او در خصوص پیگیری‌های خود به عنوان نایب رییس بانوان فدراسیون وزنه برداری گفت: طبق صحبت‌هایی که روز اول با رییس فدراسیون صحبت کردم نظرش این  است که ما در مسابقات آسیایی تا یک قدمی مدال برنز رفتیم و این برای رشته‌ای که فقط چهار سال از عمرش می‌گذرد موفقیت بزرگی است یعنی دختران ما توان مطرح شدن در میادین بین‌المللی را دارند. اگر افق نگاهمان به کسب سهمیه المپیک باشد باید اساسی تر و زیرساختی تر کار کنیم. حضور در این مسابقات خیلی به نفع ما بود اما حالا که این مسئله پیش آمده سعی می‌کنیم با مساعدت ریاست فدراسیون حوزه زنان را پوشش دهیم.

منظمی در پایان صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد وزارت ورزش به خاطر عدم مدال آوری در مسابقات تاشکند وزنه برداری بانوان را از لیست رشته‌های حاضر در المپیاد حذف کرده یا خیر تصریح کرد: به ما کمبود بودجه اعلام شده و تنها شامل وزنه برداری نبوده است.

مهین فرهادی زاد معاون توسعه ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان نیز در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، در خصوص حذف وزنه‌برداری زنان از المپیاد استعدادیابی اظهار کرد: ما با توجه به شرایط اعتباری خودمان چه در بخش بانوان و چه آقایان رشته‌هایی را مد نظر قرار می‌دهیم که سنوات کار داشته باشند، همچنین قدمتی که دارند، مدال‌هایی که کسب کردند و در واقع فضای رو به رشد قهرمانی که دارند هم اهمیت دارد. وزنه برداری بانوان در حال حاضر عمر طولانی ندارد بنابراین فرصت دارند که در مسابقات مختلف حضور پیداکنند و یک مقداری در فضای مدال آوری شرایطی را برای خودشان تثبیت کنند.

او افزود: در استعدادیابی به دنبال نفرات مستعد در استان‌ها هستیم و باتوجه به اینکه وزنه برداری بانوان رشته جدیدی است رشد کافی را در استان‌ها ندارد که ما بتوانیم فضای مسابقات را داشته باشیم بنابراین فرصت دارند فضای توسعه‌ای را در بخش همگانی برای استان‌ها مهیا کنند، مسابقات منطقه‌ای و استانی را بیشتر برگزار کنند، تعداد نفرات مستعد و فعال در این رشته را بیشتر کنند و شرایط کسب جایگاه‌های بالاتر مهیا باشد تا ما بتوانیم براساس مدال آوری و تعداد نفراتشان در کشور مسابقات استعدادیابی برگزار کنیم.

فرهادی زاد در پایان صحبت‌های خود درمورد اینکه گفته می‌شود دلیل اصلی حذف وزنه برداری زنان از المپیاد استعدادیابی عدم مدال آوری در مسابقات ازبکستان است تصریح کرد: اصلا چنین چیزی نیست. مهم ترین بحث تعداد نفرات است. الان وزنه برداری عمر سه چهار ساله دارد بنابراین نقش فدراسیون در توسعه وزنه برداری بانوان  باید خریدن تجهیزات، جذب بیشتر بانوان به این رشته و فراهم آوردن امکانات باشد ضمن اینکه بالاخره باید در مسابقات داخلی و بین‌المللی بتوانند زمینه کسب مدال را مهیا کنند. مسابقات قهرمانی آسیا رفتند تلاش بسیاری کردند و تعداد اردوها و تمرینات با توجه به سابقه کاری کاملا معقول بود و کسی توقعی از این ورزشکاران نداشت بنابراین فرصت می‌دهیم شرایط ایجاد شود  که جایگاهی پیداکنند تا در بحث استعدادیابی هم جزو رشته‌های حاضر در المپیاد باشد.

دیدگاه تان را بنویسید