در گفت‌و‌گوی دبیر فدراسیون وزنه‌برداری با جی‌پلاس مطرح شد

از ماجرای سهمیه رستمی و مرادی تا غیبت عجیب و غریب یک وزنه بردار به خاطر کرونا!

دبیر فدراسیون وزنه برداری گفت: اگر اتفاقی رخ ندهد و سهراب مرادی و کیانوش رستمی عملکرد خوبی در قهرمانی آسیا تاشکند داشته باشند تکلیف سهمیه المپیک این دو ملی پوش در همین مسابقات روشن می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی آسیا به میزبانی تاشکند ازبکستان از شنبه 28 فروردین پس از وقفه‌ای طولانی به دلیل پاندمی کرونا آغاز شده است. کاروان ورزشی ایران با 9 ورزشکار دربخش آقایان و 5 ورزشکار در بخش بانوان در این دوره از رقابت‌ها حضور پیدا کرده است.

با توجه به اینکه این مسابقات به عنوان یکی از گزینشی‌های المپیک محسوب می‌شود برای وزنه‌برداران المپیکی ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

از اتفاقات مهم رقابت‌های این دوره برای تیم ملی ایران حضور نداشتن علی هاشمی و حافظ قشقایی است که هاشمی با توجه به قرار داشتن در رنکینگ 7 دسته 109 کیلوگرم شانس کسب سهمیه دارد.

محسن بیرانوند دبیر فدراسیون وزنه‌برداری ایران در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، در خصوص وضعیت تیم ملی وزنه برداری برای کسب سهمیه المپیک توکیو اظهار کرد: با توجه به  محرومیت‌هایی که در دوره قبل داشتیم دو سهمیه المپیک به ما دادند و برای این دو سهمیه باید طبق سیستم امتیازی و کسب سهمیه‌ای که فدراسیون جهانی از دوسال قبل گذاشته، وزنه‌برداران باید در 6 مسابقه گزینشی شرکت کنند و ورزشکاری هم که در مسابقات نباشد حذف می‌شود، چون همواره باید در معرض تست دوپینگ قرار بگیرد.

او ادامه داد: با توجه به اینکه ما وزنه‌برداران خوبی داریم و از شروع فعالیت ورزشکارانمان برای کسب سهمیه افراد مختلفی در کورس رقابت بودند به این نتیجه رسیدیم که علی داودی در دسته فوق سنگین، علی هاشمی در 109 کیلو گرم، سهراب مرادی وکیانوش رستمی در 96 کیلوگرم شانس حضور در المپیک را دارند. اکنون هم هاشمی و داودی کارشان برای کسب سهیه بسیار راحت تر است به طوری که اگر یک مسابقه گزینشی دیگر شرکت کنند قطعا سهمیه المپیک را بدست می‌آورند.

دبیر فدراسیون وزنه‌برداری گفت:  کار سخت ما برای کیانوش رستمی و سهراب مرادی است. به دلیل آسیب دیدگی‌ که سهراب مرادی داشت، در مسابقات غرب آسیا هم امتیاز خوبی کسب نکرد؛ از طرفی عدم کارایی رستمی در تایلند باعث شد هم سکو را از دست بدهیم و هم اینکه کسب سهمیه‌اش با مشکل روبرو شود. به هر حال با توجه شرایط گزینشی که داریم مسابقات قهرمانی آسیا فرصت طلایی است و امتیاز بالایی دارد و هر دو ورزشکار اعزام شدند. رستمی قرار است در دسته 89 و مرادی هم در دسته 96 وزنه بزنند و اگر مشکلی پیش نیاید و عملکرد خوبی داشته باشند در همین مسابقات تکلیفشان روشن می‌شود.

بیرانوند در مورد عدم حضور علی هاشمی در اردو و قرار نگرفتن در لیست ورزشکاران اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا تصریح کرد: ما طبق روال نامه می‌دهیم و مربیان با ورزشکاران تماس می‌گیرند و از طریق هیات استان هم در جریان قرار می‌گیرند چون باید تست دوپینگ می‌گرفتیم و اعلام کردیم همه باید حضور داشته باشند. علی جباری مربی تیم با هاشمی تماس گرفت که بیاید و تست بدهد چرا که قرار است اردو شروع شود که هاشمی گفت به کرونا مبتلا شدم بنابراین چند روز صبر کردیم تا بهبود پیدا کند اما بعد دیدیم اصلا پاسخ تماس‌ها را نمی‌دهد. ما خودمان نگران بودیم چون علی هاشمی جزو نفراتی است که اگر در مسابقات آسیایی شرکت می‌کرد و حتی یک وزنه سبک هم می‌زد حضورش در المپیک قطعی بود. ما حتی از رییس هیات استان هم خواستیم به خانه هاشمی مراجعه کند و با مدیر کل ورزش و جوانان استان هم صحبت کرد تا در جریان باشد؛ در هر صورت هر اقدامی کردیم نتوانستیم مجاب کنیم که حضور داشته باشد و دلایلش را نمی‌دانیم.

دبیر فدراسیون وزنه برداری همچنین با اشاره به مصدومیت حافظ قشقایی و خط خوردن از لیست نفرات اعزامی گفت: قشقایی در روزهای آخر رکوردگیری انجام داد و دو سه روز بعد اسپاسم کمر داشت و گفت نمی‌توانم ادامه دهم و اردو را ترک کرد.

محسن بیرانوند در پاسخ به این سوال که چرا نباید پشتوانه سازی داشته باشیم که در شرایطی مانند الان که حافظ قشقایی آسیب دیده از وزنه‌برداران دیگر استفاده کنیم تصریح کرد: اگر بخواهیم وزنه بردار جابه جا کنیم ورزشکار داریم اما ما یک سری اسم به کنفدراسیون آسیایی دادیم که خارج از آن نمی‌توانیم کسی را اضافه کنیم؛ اینطور نیست که الان بگوییم قشقایی مصدوم شده و یک نفر دیگر را جایگزین کنیم وگرنه نفرات دیگر هم داریم. 

او در پایان صحبت‌های خود با اشاره به میزان شانس وزنه‌برداری ایران برای کسب مدال المپیک گفت: دو ورزشکار ما شانس مدال دارند اما ورزش پر از حادثه و اتفاق است که نمی‌توان حساب و کتاب کرد. زمانی می‌بینیم یک جوان بی تجربه‌ مدال می‌گیرد اما یک ورزشکار با کوله باری از تجربه مدال کسب نمی‌کند؛ بالاخره مسابقات با اتفاقات و حوادث همراه است اما ما دو ورزشکارمان شانس مدال را دارند و اینطور نیست که فقط برای کسب تجربه بروند و در گروه A هم قرار خواهند گرفت.  باید ببینیم تا روز مسابقه آمادگی بدنشان به چه سطحی می‌رسد.

 

دیدگاه تان را بنویسید